Venäjä rankaisee Finnairia päästökauppasodan takia - hankala kauppariita

Euroopan unioni
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Venäjän WTO-jäsenyys ei helpota tilannetta kiistassa EU:n päästökaupasta.

Päästökauppakiista tuottaa ongelmia Finnairille, jonka toiminnassa Aasian-lennoilla on suuri merkitys. Kuva Kimmo Mäntylä / Lehtikuva.


Finnair ja saksalainen rahtilentoyhtiö Lufthansa Cargo ovat ensimmäiset EU-maiden lentoyhtiöt, joita Venäjä rankaisee EU:n päästökauppaa koskevassa kiistassa.

Venäjä kieltäytyi aiemmin keväällä syytä ilmoittamatta myöntämästä näille yhtiöille uusia lupia lentoihin Siperian yli Aasian-kohteisiin. Nyt Venäjän hallitus on ilmailualaa seuraavan Aviation International News -verkkosivuston mukaan myöntänyt, että lupien epääminen on protesti EU:n päästökauppajärjestelmää vastaan.

Samaisen lähteen mukaan EU:n komissio protestoi jyrkästi Venäjän päätöstä vastaan ja sanoo sen rikkovan Venäjän sitoumuksia kansainväliselle kauppajärjestölle WTO:lle. Venäjän kymmeniä vuosia neuvoteltu jäsenyys WTO:ssa on hyväksytty, mutta jäsenyys ei virallisesti ole tullut voimaan. Silti Venäjän odotetaan jo nyt noudattavan WTO:n sääntöjä.

WTO-prosessin yhteydessä Venäjä lupasi helpottaa Siperian ylilentoja ja luopua niistä perittävistä satojen miljoonien eurojen maksuista, joita Aasian yli lentävät lentoyhtiöt ovat pulittaneet venäläisen lentoyhtiön Aeroflotin kassaan. Nyt uusia, ilmaisia ylilentolupia ei kuitenkaan enää aiota myöntää vastatoimena EU:n päästökaupan ulottamiselle myös venäläisiin, EU-alueelle lentäviin lentoyhtiöihin.

Venäjän hallituslähteet toteavat Aviation International Newsin mukaan kohdistaneensa ensimmäiset rankaisutoimensa nimenomaan Finnairiin. Niiden kohteeksi on joutunut myös Lufthansan rahtilentoyhtiö. Seuraavana vuorossa saattaa olla pohjoismainen SAS, jolla tosin on luville huomattavasti pienempi tarve kuin Aasian-liikenteen pikkujättiläisellä Finnairilla.

Kauppasota päästökaupasta on jo alkanut

Ylilentolupien epääminen vahvistaa pelkoja, joiden mukaan EU:n lentoliikenteen päästökauppajärjestelmä on aiheuttamassa tai jo aiheuttanut poikkeuksellisen hankalan kauppariidan.

EU:n ulkopuoliset maat eivät hevin hyväksy omien, EU-kentille saapuvien ja niiltä lähtevien koneidensa liittämistä pakolla päästökauppajärjestelmään. 27 maata on jo esittänyt erilaisia vastatoimia. Ainakin tähän asti EU:n komissio on kuitenkin pitänyt tiukasti kiinni päätöksestä, jonka mukaan järjestelmää aletaan toteuttaa käytännössä ensi huhtikuussa.

Tähän saakka on lähinnä kerätty tietoja päästöistä. Esimerkiksi kiinalaiset ja intialaiset lentoyhtiöt ovat kieltäytyneet luovuttamasta niitä määräaikaan eli maaliskuun puoliväliin mennessä. Komissio jatkoi määräaikaa kesäkuulle ja uhkasi vastatoimilla, jollei tietoja annettaisi.

Kiina puolestaan rokottaa Euroopan lentokoneteollisuutta. Kiinan hallitus kieltäytyy hyväksymästä maansa lentoyhtiöiden jättikauppoja eurooppalaisen Airbusin kanssa. Tästä syystä on hyllytetty 35 laajarunkoisen A330-koneen ja kymmenen superjumbon A380:n kaupat. Tällaiset toimet osoittavat kauppasodan jo alkaneen.

Kaikki, myös EU, toivovat lentoliikenteen päästöjen rajoittamista maailmanlaajuisella sopimuksella, jota on sorvattu jo kauan YK:n alaisessa kansainvälisessä siviili-ilmailujärjestössä ICAO:ssa. Sen yleiskokous pääsee kuitenkin päättämään asiasta parhaassa mahdollisessa tapauksessa vasta ensi vuoden lokakuussa eli puoli vuotta EU-järjestelmän käyttöönoton jälkeen.

Sitä ennen päästökaupan kauppasota saattaa vaatia monia uhreja. Erityisen pahassa vaaravyöhykkeessä on Finnair, jonka toiminnassa Aasian-lennoilla ja niiden edellyttämillä luvilla on poikkeuksellisen suuri merkitys.

Aiheesta lisää (Suomenkuvalehti.fi)
Finnair leikkaa lentoja Souliin ja Hongkongiin – Venäjä pihtaa ylilentolupia
Kiina pysäytti kaupat – riita lentoliikenteen päästöistä on yltymässä kauppasodaksi
Finnairille 40 miljoonan säästöt? WTO-jäsenyys pakottanee Venäjän luopumaan Siperian ylilentomaksuista
Riita EU:n päästökaupasta uhkaa Finnairin Aasian-liikennettä
Lentoyhtiöt kapinoivat EU:n päästökauppaa vastaan