Riita EU:n päästökaupasta uhkaa Finnairin Aasian-liikennettä

Euroopan unioni
Teksti
Jyri Raivio

Venäläiset vihjaavat ylilentojen kieltämiseen tai maksujen tuplaamiseen, jos EU-säädökset ulotetaan myös Venäjän lentoyhtiöihin.

Kuva Markku Ulander / Lehtikuva.

Vuodenvaihteessa voimaan tuleva EU:n lentoliikenteen päästökauppajärjestelmä uhkaa synnyttää hankalan kriisin maailman lentoliikenteeseen. EU on yksipuolisesti päättänyt, että järjestelmä koskee myös Eurooppaan tulevia tai täältä lähteviä ulkopuolisten maiden lentoyhtiöitä. Ulkopuoliset panevat tiukasti hanttiin ja uhkaavat unionia rajuilla vastatoimilla.

Yksi aktiivisimmista maista tällä rintamalla on Venäjä. Sen edustajat ovat selkeästi ilmaisseet – viimeksi EU:n ja Venäjän ilmailuasioiden huippukokouksessa Pietarissa viime viikolla – ettei Venäjä aio suostua EU:n päästökauppa- eli ETS-järjestelmään eikä maksaa siitä koituvia kustannuksia.

Epäsuorasti on annettu ymmärtää, että Venäjä voisi vastatoimena joko kaksinkertaistaa Euroopan ja Aasian välisiltä lennoilta perittävät ylilentomaksut tai jopa kieltää ylilennot kokonaan.

Molemmat vaihtoehdot olisivat tuhoisia Finnairille. Se on riippuvainen Euroopan ja Aasian välisestä liikenteestä enemmän kuin yksikään kilpailijansa. Jo yli puolet Finnairin reittiliikenteen tarjonnasta syntyy lennoilla Aasiaan.

Finnair maksaa Venäjälle tai oikeammin venäläiselle lentoyhtiölle Aeroflotille ylilentomaksuja noin 40 miljoonaa euroa vuodessa eli kymmenen prosenttia kaikkien eurooppalaisyhtiöiden maksuista. Tämä potin tuplaaminen raunioittaisi pahasti reittien muutenkin kiikun kaakun -tilassa olevaa kannattavuutta.

Myös muualla EU:n ulkopuolella kaavaillaan tiukkoja vastatoimia. Ilmailulehti Aviation Week on haastatellut Intian ilmailuministeriön korkeata virkamiestä Prashant Sukulia, jonka mukaan Intia ryhtyy ilman muuta vastatoimiin, jos EU ei luovu ETS-järjestelmänsä ulottamisesta ulkopuolisiin. Intian osalta se merkitsisi kahdenvälisten lentoliikennesopimusten avaamista eli lentolupien epäämistä.

Sukul vihjaa myös venäläisten vastatoimiin: ”Jos Venäjä tuplaa ylilentomaksut, eurooppalaiset lentoyhtiöt joutuvat ulos tästä bisneksestä. Ne eivät enää pysty lentämään Euroopasta itään”, Sukul sanoo lehdelle.

USA:ssa säädetään kieltolakia

Yhdysvaltain kongressissa on käsittelyssä lakialoite, joka yksiselitteisesti kieltäisi amerikkalaisilta lentoyhtiöiltä osallistumisen EU:n päästökauppaan. Kiina on reagoinut estämällä Hongkong Airlines -lentoyhtiön kaupat Airbusin isosta A380-matkustajakoneesta ja vihjannut järeämmistäkin yksipuolisista vastatoimista.

Tilanne paheni entisestään viime viikolla, kun EU:n tuomioistuimen julkisasiamies otti kantaa päästökauppakiistaan. Ulkopuolisten pakottamisesta mukaan oli valittanut amerikkalaisten lentoyhtiöiden yhdistys ATA, jonka mukaan EU toimii tässä asiassa kansainvälisen oikeuden vastaisella tavalla. Julkisasiamies oli toista mieltä ja piti EU:n päästökauppatoimia laillisina. Tuomioistuin päätyy lähes varmasti samalle kannalle.

Syyskuun lopulla 21 EU:n ulkopuolista maata oli koolla New Delhissä. Siellä hyväksyttiin julkilausuma, jossa EU:n päästökaupan ulottamista ulkopuolisiin pidettiin laittomana ja vaadittiin päästökaupalle globaaleja, YK:n alaisen kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n puitteissa sovittavia sääntöjä. Niitä ollaankin sorvaamassa ja tavoitteena on globaali järjestelmä vuoteen 2013 mennessä. Hanke kuitenkin takkuaa ja aikataulu saattaa hyvinkin venyä.

EU-järjestelmä sen sijaan tulee voimaan jo alle kolmen kuukauden kuluttua. Se on valmista yhteisölainsäädäntöä, jonka muuttamiseen tai lykkäämiseen komissiolla on hyvin rajoitetut mahdollisuudet eikä ilmeisesti juuri edes haluakaan. Ainakin ilmastonmuutosasioista vastaava komissaari Connie Hedegaard iloitsi tuomioistuimen julkisasiamiehen päätöksestä. Hän vakuutti EU:n tekevän rakentavaa yhteistyötä kolmansien maiden kanssa ETS:n toimeenpanossa.

EU-maissa on – tai ainakin niissä pitäisi olla – valmiit pasmat myös siltä varalta, että kolmannet maat kieltäytyvät, kuten Venäjä siis on uhannut tehdä. Ääritapauksessa esimerkiksi venäläiset lentokoneet maadotettaisiin Suomen kentille, mikä ei tietenkään edistäisi rakentavan yhteistyön henkeä.

Ulkopuoliset maat kokoontuvat Moskovaan marraskuun lopulla koordinoimaan omia vastatoimiaan. Ne saattavat johtaa karuihin seurauksiin muutenkin ahtaalla olevien eurooppalaisten lentoyhtiöiden ja erityisesti Finnairin kannalta.

Aiheesta lisää
Lentoyhtiöt kapinoivat EU:n päästökauppaa vastaan (Suomenkuvalehti.fi 27.7.2011)