Finnair leikkaa lentoja Souliin ja Hongkongiin - Venäjä pihtaa ylilentolupia

Arja Suominen
Teksti
Jyri Raivio
Finnairin nykyiset ylilentoluvat riittävät talvikauden tarpeisiin, mutta kesäaikatauluaan varten yhtiö haki Venäjältä kuutta uutta ylilentolupaa. Niistä myönnettiin vain kolme. Kuva Martti Kainulainen / Lehtikuva.

Finnair aikoo leikata väliaikaisesti tarjontaansa ylivoimaisesti tärkeimmällä liikennealueellaan eli lennoilla Helsinki-Vantaalta kohteisiin Aasiassa. Leikkaukset kohdistuvat Soulin ja Hongkongin lentoihin ja niiden määrä on Aasian 81 viikkovuoroon suhteutettuna vähäinen.

Kiinnostavampia ovat leikkausten syyt. Ne johtuvat yhtiön tiedotteen mukaan ”viivästyksestä tiettyjen laajarunkokoneiden raskashuoltojen aikatauluissa sekä ylilentolupien määrästä.”

Molemmat syyt liittyvät hyvin ajankohtaisiin asioihin. Finnair on ajamassa alas omaa tekniikkaansa ja kriitikot epäilevät tämän päätöksen johtavan ongelmiin liikenteen säännöllisyydessä. Ja Venäjä on uhannut leikata EU-maiden lentoyhtiöiden ylilentolupia vastalauseena ulkopuolisten, siis myös venäläisten, lentoyhtiöiden liittämisestä EU:n päästökauppajärjestelmään.

Finnairin viestintäjohtaja Arja Suominen kiistää pontevasti moiset kytkökset. Raskaat huollot Kaukoidässä eivät hänen mukaansa oikeastaan edes myöhästyneet vaan työtä on vain arvioitua enemmän. Venäjän viranomaiset taas eivät kertoneet, miksi Finnair ei saanut kaikkia hakemiaan ylilentolupia eikä Finnairissa lähdetä syitä arvailemaan.

Raskaisiin huoltoihin Singapore Airlines-lentoyhtiön korjaamolle Singaporeen lensi loppukeväästä kolme Finnairin Airbus-konetta peräjälkeen. Työn valmistuminen viivästyi , jonka vuoksi Finnair peruutti kesäkuun puolivälissä viisi edestakaista lentoa Souliin ja Hongkongiin. Lisäksi molempiin kohteisiin yhteensä vähennetään neljä viikkovuoroa lokakuun loppuun saakka.

Lakosta oikeuden uhkasakkopäätöksellä takaisin töihin palautetuille Finnairin tekniikan työntekijöille tämä tieto tuskin on yllätys. Tekniikan ulkoistaminen on tasapainottelua, jossa toisessa vaakakupissa ovat suorat kustannukset eli perushuoltojen hinta ja toisessa työn laadun ja viivästysten aiheuttamat ongelmat liikenteen säännöllisyydessä.

Sama tasapainottelu koskee myös lakkoon johtanutta uusinta tekniikan ulkoistamispäätöstä eli laite- ja moottorikorjaamojen alasajoa. Finnair ei ole kertonut edes kilometritehtaalle osoittamilleen työntekijöille saati sitten julkisuuteen, kuinka suuria säästöjä tällä ulkoistuksella saavutetaan ja millaisiin säännöllisyysongelmiin se saattaa johtaa.

Suomisen mukaan tällainen vertailu ei missään tapauksessa sovellu laajarunko-Airbusien raskaisiin huoltoihin. Ne Finnair on aina teettänyt ulkopuolisilla.

Venäjä myönsi vain puolet luvista

Finnairin nykyiset ylilentoluvat riittävät talvikauden tarpeisiin, mutta kesäaikatauluaan varten yhtiö haki Venäjältä kuutta uutta ylilentolupaa. Niistä myönnettiin vain kolme.

Syytä kolmen luvan epäämiseen ei kerrottu eikä Suominen lähde sitä arvuuttelemaan. Kielteinen päätös oli yllättävä, sillä Venäjä perii ylilennoista yhä rapsakkaita maksuja, jotka vanhan käytännön mukaan tilitetään maan suurimman kansainvälisen lentoyhtiön Aeroflotin kassaan.

Venäjä on luvannut luopua näistä maksuista liityttyään maailman kauppajärjestön WTO:n jäseneksi. Päätös jäsenyydestä on tehty, mutta se ei ole virallisesti astunut voimaan. Venäjä aikoo ilmeisesti rahastaa ylilennoista viimeiseen mahdolliseen päivään saakka ellei kiista EU:n päästökaupasta sitten johda ylilentojen voimakkaaseen rajoittamiseen. Tähän mahdollisuuteen Venäjällä on vihjattu korkealtakin tasolta useaan otteeseen.