Kiina pysäytti kaupat - riita lentoliikenteen päästöistä on yltymässä kauppasodaksi

Euroopan unioni
Teksti
Jyri Raivio

Kiina on hyllyttänyt yli yhdeksän miljardin euron arvosta Airbus-koneiden kauppoja vastalauseena EU:n päästökauppamääräyksille.

Lentokone laskeutumassa Shanghaissa Kiinassa tammikuussa 2012. Kuva Peter Parks / AFP / Lehtikuva.


Yhdeksän eurooppalaisen ilmailualan suuryrityksen toimitusjohtajat ovat lähettäneet maidensa poliittisille johtajille kirjelmän, jossa vaaditaan lentoliikenteen päästökauppakiistan pikaista ratkaisemista suurempien vahinkojen välttämiseksi.

Kirjeen mukaan ilmailualan yrityksiä uhkaa sarja konkreettisia vastatoimia, jollei päästökauppariitaa pystytä sopimaan.

Vastatoimet on tosin jo aloitettu. Kirjelmän mukaan Kiinan hallitus on hyllyttänyt suuren eurooppalaisen matkustajakoneiden valmistajayhtiön Airbusin kaupat Kiinaan. Kiinan hallitus on pysäyttänyt muun muassa kymmenen A380-superjumbon myymisen hongkongilaiselle lentoyhtiölle. Yksin tämän kaupan arvo on lähes kolme miljardia dollaria.

Hyllytettyjen kauppojen kokonaisarvo on kirjelmän noin 9,1 miljardia euroa, ja niiden menettäminen uhkaa tuhatta työpaikkaa Airbusilla ja tuhatta lisää sen alihankkijayrityksissä. Käynnissä on siis jo nyt selvästi kauppasota.

Se uhkaa laajentua. EU:n päästökaupan piiriin eurooppalaisten lentojensa kautta vastentahtoisesti joutuvat maat pitivät aiemmin talvella Moskovassa kokouksen, jossa sekä vastustettiin EU-järjestelmää että kaavailtiin vastatoimia. Mukana oli 23 maata.

Venäjän ylilentoja uhataan rajoittaa

Venäjän apulaisliikenneministeri Valeri Okulov sanoi kokouksen jälkeen maansa harkitsevan muun muassa EU-maiden lentoyhtiöiden Siperian-ylilentojen rajoittamista. Se olisi raju isku Finnairille, jonka liiketoiminnassa lennoilla Helsingistä Siperian yli Aasian-kohteisiin on ratkaiseva ja koko ajan kasvava merkitys.

Finnair ei ollut kirjelmän allekirjoittajien joukossa. Lentoyhtiöistä allekirjoittajia olivat Air Berlinin, Air Francen, British Airwaysin, Iberian, Lufthansan ja Virgin Atlanticin toimitusjohtajat.

Ensimmäinen allekirjoittaja oli Airbus, jonka lisäksi teollisuusyrityksistä olivat mukana MTU Aero Engines ja Safran. Kirje oli osoitettu Britannian, Ranskan ja Espanjan pääministereille ja Saksan liittokanslerille. Airbus-koneet valmistetaan pääosin näissä maissa.

Kiistan ytimessä on EU:n lentoliikenteen päästökauppajärjestelmä, joka tuli voimaan viime vuodenvaihteessa. Se koskee myös ulkopuolisia, Eurooppaan ja Euroopasta lentäviä yhtiöitä. Niiden jättäminen ulkopuolelle asettaisi EU-maiden omat yhtiöt hyvin epäedulliseen kilpailuasemaan.

Laajentaminen ulkopuolisiin on herättänyt vastalauseiden vyöryn. Intiassa puuhataan EU-yhtiöiden liikennelupien peruuttamista. Yhdysvalloissa ja Kiinassa sikäläisten yhtiöiden osallistuminen päästökauppajärjestelmään yritetään estää lailla. ”Tässä järjestelmässä ei ole mitään järkeä”, sanoi USA:n liikenneministeri Ray LaHood viime viikolla. Hän miettii vastatoimia yhdessä ulkoministeri Hillary Clintonin kanssa.

Vastustajat vaativat, että mahdollinen päästökauppajärjestelmä on sovittava kansainvälisesti YK:n alaisessa kansainvälisessä siviili-ilmailujärjestössä ICAO:ssa. Siellä hanke on kuitenkin edistynyt takkuillen. EU-komissio on kerran toisensa jälkeen ilmoittanut pitävänsä kiinni tehdyistä päätöksistä. Myös EY-tuomioistuin on vahvistanut niiden lainmukaisuuden.

Ensimmäiset päästökauppajärjestelmän mukaiset laskut tulevat maksuun noin vuoden kuluttua. Jolleivät ulkopuoliset maksa, EU-maat voivat ääritapauksessa estää niiden koneiden laskeutumiset ja lentoonlähdöt omilta kentiltään. Tähän tarvittavat kansalliset säädökset ovat jo valmiina, myös Suomessa.

Aiheesta lisää
Finnairille 40 miljoonan säästöt? WTO-jäsenyys pakottanee Venäjän luopumaan Siperian ylilentomaksuista (Suomenkuvalehti.fi 21.11.2011)
Riita EU:n päästökaupasta uhkaa Finnairin Aasian-liikennettä (Suomenkuvalehti.fi 18.10.2011)
Lentoyhtiöt kapinoivat EU:n päästökauppaa vastaan (Suomenkuvalehti.fi 27.7.2011)