Lakkautettu Suomi: Pian myös pankkilainat haetaan verkossa

Danske Bank
Teksti
Petri Pöntinen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Konttorien määrää ja roolia harkitaan uusiksi, sanoo johtaja Ari Häll Danske Bankista.

Pankkiasiointi on siirtynyt konttoreista verkkoon, palvelusta itsepalveluun.Ruutukaappaus Danske Bankin etusivulta.

Pankkikriisin romahdutti pankkien kannattavuuden 1990-luvun alussa. Kymmenessä vuodessa konttoriverkosto puolittui.

“Nyt eletään samanlaisia aikoja”, sanoo johtaja Ari Häll Danske Bankista. “On selvää, että uusi rakennemuutos on käynnissä.”

Hällin mukaan euro- ja finanssikriisi ovat kurittaneet pankkeja, päälle tulevat uuden sääntelyn kulut. Mutta vielä suurempi on murros, joka alkoi jo pankkikriisin jälkeen: pankkiasiointi on siirtynyt konttoreista verkkoon, palvelusta itsepalveluun.

“Danske Bankissa konttorin päivittäisasioinnin osuus kokonaisvolyymista on enää prosentin tuntumassa. Juuri tästä syystä konttoriverkoston kokoa ja roolia mietitään uusiksi.”

Danske Bank on ilmoittanut lopettavansa ja yhdistävänsä joukon konttoreita. Etenkin pienissä, taantuvissa maaseututaajamissa on entistä vaikeampaa tarjota kassapalveluja.

“Pankkitoimintakin on volyymibisnestä. Mitä vähemmän asiakkaita ja tapahtumia, sen kalliimpaa se on.”

“Oikea kysymys ei ehkä olekaan, säilyykö konttori vaan säilyvätkö pankkipalvelut.”

Hän uskoo, että pankkitoiminnan digitalisoinnista hyötyvät eniten juuri pienten taajamien ja syrjäseutujen asukkaat. Etäisyys pankkiin mitataan sekunneissa, ei enää kilometreissä.

“Kun uusi asiakas on avannut tilin konttorissa, sen jälkeen voi kaikki palvelut hoitaa ohi konttorin, nopeammin ja helpommin.”

Suomalaisista 80 prosenttia maksaa laskunsa jo verkkopankissa, eläkeläisistä reilu kolmannes. Ari Häll uskoo, että “seuraava vallankumous” on verkkoneuvottelu: Danske Bankissa asuntolainan voi hoitaa jo nyt kotikoneelta, sähköinen allekirjoitus onnistuu verkkopankissa. Pankin arvioin mukaan laina- ja sijoitusneuvotteluista siirtyy kaksi kolmasosaa verkkoon.

“Konttori on tulevaisuudessa paikka, jossa käydään harvoin, vain todella ison ja monimutkaisen asian takia.”

Yhä useamman suomalaisen pankki on siellä, missä hän liikkuu. Danske Bankilla on 150 000 mobiilipankin käyttäjää.

“Jo joka viides verkkopankkimme kirjautuminen tapahtuu tabletilta tai älypuhelimelta”, Häll kertoo.

Lue myös Lakkautettu Suomi -sarjassa aiemmin julkaistut jutut

Lue myös ilmiöjuttu Lakkautettu maa palvelujen murroksesta Suomen Kuvalehden numerosta 8/2013.