Lakkautettu Suomi: Valtion palvelut yhdeltä luukulta

asiakaspalvelu
Teksti
Petri Pöntinen
Lapuan virastotalo on tyhjentynyt valtion palveluista. Rakennus meni kaupaksi tammikuussa 2013. Kuva Aapo Huhta.

Valtion virastoja suljetaan, tilalle 131-161 asiakaspalvelupistettä.

Moni suomalainen on huomannut, että vero- ja työvoimatoimisto on kadonnut omalta paikkakunnalta. Valtio tehostaa palvelujaan: hallintoa yhdistetään, toimitiloja karsitaan, konttoriverkostoa suljetaan.

Nyt valmistella on laki, joka kokoaa sekä valtion että kunnan hallinnolliset palvelut yhdelle luukulle. Hallituksen esitys annetaan eduskunnalle syksyllä.

”Julkisen hallinnon yhteisessä asiakaspalvelupisteessä on täysi palvelu”, sanoo lainsäädäntöneuvos Sami Kouki valtiovarainministeriöstä.

Asiakaspalvelupisteissä tarjotaan poliisin, työ- ja elinkeinotoimistojen, verohallinnon, maistraattien, ely-keskusten, kuntien sekä sopimuksen mukaan Kelan palveluita. Pisteissä on palveluneuvoja, mutta esimerkiksi veroasiantuntijaan voidaan ottaa yhteys etänä. Jos hakee passia, poliisin lupaviranomainen saapuu paikalle sovittuna ajankohtana.

Yhteistä asiakaspalvelupistettä on suunniteltu 129-164 kuntaan. Lähtökohta on, että pisteen vaikutusalueen asiakkaista 90 prosentilla on korkeintaan 40 kilometrin matka palveluun.

Valtiovarainministeriön työryhmissä hierottiin kriteeristä kompromissi. Jos etäisyys olisi määritelty lyhyemmäksi, tiheä verkko maksaisi liikaa. Jos pohjana olisi asukasmäärä, iso osa maata jäisi ilman valtiohallinnon palveluita.

”Myös Lapin jokaisessa kunnassa on yksi asiakaspalvelupiste. Useat valtion palvelut tulevat nyt paremmin saavutettaviksi”, Kouki kertoo.

Etelässä pisteitä on myös tiuhempaan kuin 40 kilometrin välein, sillä muutoin asiointi ruuhkautuisi. Katvealueeseen jää pieni joukko suomalaisia: Tarkkaa arviota ei ole, mutta selvästi vähemmän kuin puoli miljoonaa.

”Syrjäseudut jäänevät ikuiseksi ongelma, sinne julkinen hallinto ei ole keksinyt ratkaisua”, Kouki sanoo.

Kiinteälle asiakaspalvelupisteelle on vaihtoehtoja.

”Yhä useamman julkisen hallinnon palvelun voi hoitaa sähköisesti verkossa. Myös liikkuvat yksiköt ovat yksi mahdollisuus. Poliisin lupapalveluviranomaiset ovat kiertäneet auton kanssa”, Kouki kertoo.

On arvioitu, että kansalaiset käyttävät keskimäärin kolme kertaa vuodessa valtion ja kunnan hallinnollisia palveluja. Kunnat vastaavat uusien asiakaspalvelupisteiden pyörittämisestä. Samaan pisteeseen houkutellaan myös järjestöjä, kirjaston etäpistettä ja Itellan postipalveluja.

”Kunta vastaa siitä, mihin asiakaspalvelupiste sijoitetaan”, lainsäädäntöneuvos Kouki sanoo.

Palvelupisteitä perustettaneen kunnanvirastojen lisäksi sinne missä ihmiset liikkuvat, kirjastoihin ja kauppakeskuksiin.

Lue myös Lakkautettu Suomi -sarjassa aiemmin julkaistut jutut

Juttu on julkaistu 24. helmikuuta klo 12.00 ja sitä on muokattu 25. helmikuuta klo 8.50. Julkisen hallinnon yhteisiä asiakaspalvelupisteitä suunnitellaan uusimman esityksen mukaan 129-164 kuntaan jutussa ilmoitetun 131-161 sijaan.