Heti nolo isku Veikkaukselle: Poliisi vaati taas selvitystä mainonnasta – ja muistutti, että lakia pitää noudattaa

Veikkaus lupasi jälleen, että jatkossa markkinointi on ”asianmukaista, vastuullista ja oikeasuhtaista”.
Kotimaa 22.2.2017 17:52

Veikkauksen nettipelien etusivu 1. tammikuuta 2017. © TIMO JAAKONAHO / Lehtikuva

Peliyhtiö Veikkaukselta on jälleen pyydetty selvitystä pelien markkinoinnista ja sitä on muistutettu arpajaislain pykälistä.

Poliisihallituksen 30. tammikuuta 2017 päivätystä lausunnosta käy ilmi, että pelien markkinointi Veikkauksen myyntipisteissä Hyvinkäällä ja Kuopiossa on ollut taas markkinointiohjeistusten vastaista.

Selvityspyyntö on erittäin nolo Veikkaukselle, sillä vasta tämän vuoden alusta Veikkaus, Ray ja Fintoto yhdistyivät yhdeksi suomalaiseksi peliyhtiöksi, jonka liikevaihto on arviolta yli kolme miljardia euroa. Yhdistymisen syy oli se, että peliyhtiöt eivät toteuttaisi samankaltaisia pelejä ja markkinointi sujuisi arpajaislakia noudattaen.

EU-komissio edellyttää Veikkaukselta sääntöjen noudattamista, jotta monopoli olisi kansallisella tasolla perusteltu.

Jos monopoli murenee, Veikkaus-voittovaroista nauttivat suomalainen tiede, taide, nuoriso- ja sosiaalityö sekä hevosurheilu kokisivat taloudellisen katastrofin.

Lisäksi ulkomaisten peliyhtiöiden rantautuminen Suomeen olisi todennäköistä ja kilpailu suomalaisten pelieuroista kiristyisi. Pelihaitat jäisivät suurella todennäköisyydellä kuitenkin valtion ja veronmaksajien riesaksi.

 

Veikkauksen pelejä ei nykyään saa mainostaa suullisesti myyntipisteissä, kuten R-kioskeissa, ellei asiakas itse osoita kiinnostusta niitä kohtaan.

Pelien suullinen markkinointi kiellettiin Veikkaukselta jo kesäkuussa 2015. Poliisihallitus jatkoi kieltoa samana syksynä. Arpajaislakia valvova Poliisihallitus ”tehosti” markkinointikieltoa 200 000 euron uhkasakolla, joka oli voimassa maaliskuuhun 2016 saakka.

Veikkaus ei saanut sakkoja, koska huomautusten jälkeen se korjasi markkinointiaan – vaikka se ei oikeasti niin tehnytkään. Nyt esille tullut tapaus on tästä hyvä esimerkki.

Uhkasakot ovat lain mukaan käytännössä aina määräaikaisia. Määräajan umpeuduttua peliyhtiö voi rikkoa markkinointisääntöjä ilman että uhkasakko lankeaisi sen maksettavaksi automaattisesti.

Uhkasakot eivät ole koskaan realisoituneet, vaikka Ray, Veikkaus ja Fintoto ovat tehneet vuosien varrella kymmeniä markkinointirikkomuksia. Arpajaislainsäädännössä onkin valtava aukko, jonka tukkiminen vaatisi kansanedustajilta lainsäädännön muuttamista.

Nyt esille tullut markkinointitapaus korjasi Veikkauksen markkinointia, ainakin hetkellisesti.

Veikkaus puuttui Hyvinkään Alepassa toteutettuun Eurojackpotin markkinointiin ja vannotti jälleen Poliisihallitukselle, että jatkossa Veikkauksen markkinointi on ”asianmukaista, vastuullista ja oikeasuhtaista”.

Lainvastaisesta markkinoinnista Poliisihallitus oli saanut tietää kansalaispalautteen ja sitä seuranneen tarkastuskäynnin perusteella.