Poliisi uhkailee Veikkausta naurettavan kokoisella sakolla – tuhannesosia tuloksesta

Uutisanalyysi: Peliyhtiön markkinointiin panostettiin viime vuonna noin 18 miljoonaa euroa.
Kotimaa 29.9.2015 18:30
Kuvakaappaus Veikkauksen etusivusta netissä.

Vedonlyöntiyhtiö Veikkaus sai Poliisihallitukselta uhkasakkoukaasin. Uhkaus oli jatkoa kesäkuussa langetetulle rahapelien markkinointia koskevalle kiellolle.

Uhkauksen syy on se, että Veikkaus mainostaa Poliisihallituksen näkemyksen mukaan liian aggressiivisesti. Myyntipisteissä ihmisille tuputetaan esimerkiksi Loton oston yhteydessä muitakin Veikkauksen pelejä.

Tämän ovat huomanneet kyseisiä tuotteita ostavat asiakkaat: Otatko tuplausta, tuleeko Jokeri, laitetaanko Keno tai miten olisi nämä Casino- ja Ässä-arvat, myyjät kyselevät.

Veikkauksen markkinointia voi verrata toiseen valtion monopoliyhtiöön eli Alkoon. Viiniä ostavalle voitaisiin ihan yhtä hyvin tuputtaa myös lonkeroa, kaljaa viskiä, kossua ja votkaa. Ja laitetaanko kaikki tuplana, voisi myyjä vielä kysyä.

Voisi nousta meteli.

 

Poliisihallituksen uhkasakon summa on 200 000 euroa. Se on Veikkauksen kokoiselle monopoliyhtiölle kahviraha.

Veikkauksen liikevaihto oli viime vuonna lähes 2000 miljoonaa ja tulos 520 miljoonaa euroa. Veikkauksen vuoden tuloksella maksaisi 2600 kertaa Poliisihallituksen ”uhkasakon”.

Pelien mainostamiseen Veikkaus panosti viime vuonna ”yhteiskuntaraporttinsa” mukaan 18,3 miljoonaa euroa. Eli pelkillä mainoskuluilla maksaisi yli 90 kertaa Poliisihallituksen lätkäisemät sakot.

Aggressiivisella markkinoinnilla Veikkaus tekee tietenkin isompaa tulosta ja sen tunnettavuus sekä brändi kasvavat.

Veikkaus uutisoikin Poliisihallituksen tiedotteen jälkeen, että Taloustutkimuksella teetätetyn tutkimuksen mukaan Veikkauksen brändi oli noussut vuodessa yli 200 ”pykälää”.

Vautsi vau. Kyllä tuputtaminen on kannattanut. Ilakoinnin huumassa kuitenkin unohtui se, että arpajaislain mukaan ulkomaiset peliyhtiöt eivät saa mainostaa Suomessa. Veikkauksella ei näin ollen ole Suomessa ainuttakaan kilpailijaa.

Kaikkein eniten Veikkaus taistelee ulkomaisia peliyhtiöitä vastaan, jotka tarjoavat pelejä netissä. Tämä on suurin syy mainostamisen ja markkinoinnin ylilyönneille: Veikkaus pelkää, että suomalaiset menevät nettiin pelaamaan ulkomaisia rahapelejä.

 

Veikkauksen, Raha-automaattiyhdistyksen ja Fintoton markkinointimellastus on kohta päätepisteessään, sillä rahapeliyhtiöt yhdistetään yhdeksi yhtiöksi vuoden 2017 alusta. Tämä johtuu siitä, että niiden toiminta on ollut jo vuosikausia arpajaislain ja EU-säädösten rajamailla.

Suomen Kuvalehti on uutisoinut aiheesta useaan otteeseen. Jutut voit lukea esimerkiksi täältä, täältä ja täältä.

Pelimonopoli on EU-alueella sallittu vain, jos se ehkäisee pelihaittoja. Pelien tuputtaminen ja lakiin ylimielisesti suhtautuvat yhtiöt ovatkin vaarantaneet koko pelijärjestelmän, jonka perimmäinen tarkoitus on jakaa voittovaroja hevosurheiluun, sosiaali- ja terveysjärjestöille sekä tieteelle, taiteelle ja liikunnalle, unohtamatta nuorisoa.

Yhden peliyhtiön mallissa hallitus ja yritysten johto menevät myös uusiksi. Perinteisesti peliyhtiöt ovat olleet puoluepolitiikan pesäkkeitä, joissa osaamattomat johtajat ovat nostaneet satojentuhansien palkkoja yritysten ollessa monopoliasemassa.

Aivan lotolla näitä monopoliyhtiöitäkään ei näemmä johdeta.