Raha-automaattiyhdistyksen pelimainonta: luvattoman koukuttavaa?

Poliisihallitus on joutunut puuttumaan RAY:n kampanjoihin.

arpajaislaki
Teksti
Mikko Niemelä

Helsingin keskustassa kiskoja pitkin lipuu raitiovaunu, joka on vuorattu kokonaan RAY:n mainoksella. Jättimäistä logoa ei voi olla huomaamatta.

RAY:n 75-vuotiskampanjan tarkoitus on peliyhtiön mukaan tuoda kansalaisten tietoisuuteen RAY:n ”arvoketju”. Se alkaa pelaajasta ja päättyy avun saajiin.

RAY:n mainonnassa ja markkinoinnissa ei ole mitään väärin, kunhan se noudattaa arpajaislakia. Laissa todetaan muun muassa, että markkinointia ei saa kohdistaa alaikäisiin eikä markkinoinnilla saa luoda myönteistä mielikuvaa runsaasta pelaamisesta.

RAY:n mainos- ja markkinointitoimintaa valvoo Poliisihallitus.

Suomen Kuvalehti pyysi Poliisihallituksen lausuntoja ja kirjeitä, joita se on viime vuosina joutunut toistuvasti lähettämään RAY:lle kyseenalaisesta markkinoinnista. Lausunnoista käy ilmi, että RAY on muutaman vuoden ajan rikkonut useita arpajaislain säädöksiä.