Juha Sipilä jätti Anne Bernerin ensimmäistä kertaa yksin – Väyläyhtiön jälkeen esille tullee jälleen Finavia

Uutisanalyysi: Ministeri Bernerin toiminta on jo pitkään ärsyttänyt keskustan kansanedustajia.

Anne Berner
Teksti
Heikki Vento

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Pääministeri Juha Sipilä (kesk) yritti pelastaa hallituksen ja erityisesti itsensä ja keskustan, kun hän ensimmäistä kertaa jätti suosikkiministerinsä Anne Bernerin (kesk) yksin.

Sipilän aloitteesta liikenne- ja viestintäministeri Berner keskeytti maanantaina 23. tammikuuta selvityksen valtion väyläyhtiön perustamisesta. Pääministeri pyörsi kantansa, kun raivokas keskustelu autoveron poistamisesta aiheutti markkinahäiriön ja suututti muut puolueet.

Kolme vuorokautta aikaisemmin perjantaina 20. tammikuuta Sipilä tuki julkisesti Berneriä. Pääministeri kehui blogissaan Bernerin toimintatapaa oikeaksi ja selvitystä rohkeaksi ja tarpeelliseksi.

Sipilän oli pakko hylätä Berner, koska muuten selvityksen olisivat repineet valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) ja ulkoministeri Timo Soini (ps). Siinä tilanteessa myös Sipilä ja keskusta olisivat tulleet vielä selvemmin nujerretuiksi.

Keskustassakin Sipilä ja Berner jäivät ilman julkista tukea. Puolueen päättäjät pysyivät vaiti.

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen korosti monta kertaa, että esityksessä on hyviä ja huonoja puolia. Sen jyrkemmin Kaikkonen ei tohtinut sanoa ”ei näin”.

 

Bernerin puheet autoveron poistamisesta ovat hämmästyttäneet myös siksi, että hänellä on kauppatieteellinen koulutus ja hän on menestynyt yrittäjä.

Arvostelijoiden mielestä tällaisen henkilön pitäisi tajuta, että pohdiskelu kalliin kestokulutushyödykkeen veron poistamisesta aiheuttaa heti markkinahäiriön ja poliittisen kohun.

Uusien autojen vero on 3,8–50 prosenttia kuluttajahinnasta. Vero perustuu valmistajan ilmoittamiin päästötietoihin.

Bernerin toiminta on jo pitkään ärsyttänyt keskustan kansanedustajia. Ministeri toimii käytännössä yksin. Bernerillä ei ole edes erityisavustajaa. Hän osallistuu itse ministereiden avustajien neuvotteluihin.

Eduskunnassa on edelleen käsittelyssä toinen Bernerin laskema poliittinen miina, joka voi räjähtää keskustan syliin ennen huhtikuun kuntavaaleja.

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan on tarkoitus jatkaa lentokenttäyhtiö Finavian johdannaiskaupoista aiheutuneen sotkun käsittelyä. Valiokunta tutkii, onko Berner omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä toiminut veronmaksajien etua vastaan.

Kyseessä on toinen takaisku Sipilälle lyhyen ajan sisällä.

Bernerin asema hallituksessa on Sipilän varassa, mutta täysin turvassa Berner ei ole.

Keskustan eduskuntaryhmä saattaa miettiä, onko Bernerin toiminta yhtä vahingollista kuin maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen. Monen keskustaedustajan mielestä liikennesotku on vakavampi asia kuin yksi nimitys.

Tiilikainen sai eduskuntaryhmältään varoituksen, kun hän nosti Metsähallituksen toimitusjohtajaksi Pentti Hyttisen. Keskustan ryhmän suosikki oli tehtävää hoitanut Esa Härmälä (kesk).

Väyläselvityksen hautaaminen on toinen takaisku Sipilälle lyhyen ajan sisällä.

Lokakuussa Sipilän ehdokas tuli vain täpärästi valituksi ehdolle uudeksi elinkeinoministeriksi. Kansanedustaja Mika Lintilä voitti varapuhemies Mauri Pekkarisen keskustan sisäisessä vaalissa 37–33.

Äänestyksessä eduskuntaryhmän enemmistö vastusti Sipilän suosikkia. Se oli järkytys pääministerille.

 

Juttu julkaistu 24.1. klo 20.22, juttua muokattu klo 22.12: eduskunnan tarkastusvaliokunta tutkii Bernerin toimet Finavia-sotkussa, ei talousvaliokunta.