Ministeriö maksoi satojatuhansia euroja konsulteille väyläyhtiön suunnittelusta

Ylijohtaja Juhapekka Ristola ihmettelee kritiikkiä valtiovarainministeriön sivuuttamisesta väyläyhtiöhankkeessa.
Kotimaa 20.1.2017 14:19

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli ministeriön selvitystä liikenneverkkoyhtiöstä tiedotustilaisuudessa Helsingissä 19. tammikuuta 2017. © LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Liikenne- ja viestintäministeriö on ostanut noin 330 000 eurolla ulkopuolista konsultointia väyläyhtiöhankkeen suunnitteluun.

Ministeriö käytti työssä kymmentä konsulttiyhtiötä, jotka laskuttivat yhteensä noin 290 000 euroa.

Lisäksi ministeriö osti kolmelta professorilta, Tuomas Ojaselta, Olli Mäenpäältä ja Kaarlo Tuorilta asiantuntijalausunnot, joista se maksoi yhteensä 40 000 euroa. Professorit arvioivat lausunnoissaan väyläyhtiösuunnitelmia perustuslain näkökulmasta.

Liikenne- ja viestintäministeriön ylijohtajan Juhapekka Ristolan mukaan konsulttiostoihin käytetty summa on pieni.

”Jos olisi henkilökohtaisesta rahasta kyse, se olisi valtavasti. Kokonaisuudessa, jossa arvioidaan kymmenien miljardien omaisuuden kehittämistä, se on todella pieni raha.”

Konsulttiapua ostettiin ulkopuolelta, vaikka sitä on saatavilla valtiovarainministeriöstä.

Yksi apulaisista oli PricewaterhouseCoopers -konsulttiyhtiö, joka teki väyläyhtiötä koskevan arvonlisäveroselvityksen. Suomen Kuvalehdelle toimitetuista kustannustiedoista selviää, että kahdessa osassa laskutetun työn kokonaishinta oli 36 000 euroa.

Miksi ostitte ulkopuolelta konsulttiapua veroasiassa, vaikka sitä olisi saatavilla myös valtiovarainministeriöstä?

”Kyllä olemme saaneet apua valtiovarainministeriöstä, mutta haluamme usein myös toisen näkemyksen. Toimimme näin ihan jo siksi, että esimerkiksi sinä et voisi kritisoida vain yhden näkemyksen käyttämisestä”, Ristola kertoo.

Häneen mukaansa konsulttien käyttäminen on ministeriöissä tavanomaista.

”Tiedämme, että myös valtiovarainministeriön puolella käyttävät alv-asiassa ulkopuolista tukea. Itse asiassa olemme saaneet sieltä vinkkiä siitä, kenen [konsultin] puoleen kannattaisi kääntyä.”

Liikenne– ja viestintäministeriötä on kritisoitu ehdotuksen laatimisesta ilman, että valtiovarainministeriötä olisi kuultu .

”Nyt kun olen keskustellut valtiovarainministeriön virkamiesjohdon kanssa, siellä on oltu vähän hämmästyneitä tuosta kritiikistä”, Ristola ihmettelee.

Valtiovarainministeriö ilmoitti heti eilen, että autoveron muutosta ei valmistella. Miten sen tulkitset?

”Varmaan se tarkoittaa sitä, että sellaista ei valmistella, eikä ole syytäkään valmistella. Mehän olemme tehneet selvityksiä ja se on ihan toinen asia, valmistellaanko lakimuutoksia.”

Ristolan mukaan valtiovarainministeriöstä on saatu tietoa muun muassa polttoaineveron rakenteesta ja siitä, mikä on ajoneuvoveron laskuvara EU-sääntelyn piirissä.

”Heidän asiantuntemuksensa on ollut käytössämme, mutta he eivät ole ottaneet kantaa siihen, onko meidän esityksemme hyvä vai huono. VM:n virkamies on sellainen olio, että kyllä se asiantuntemustaan luovuttaa, mutta ei ota kantaa itse asiaan.”

”Olipa lopputulos mikä hyvänsä, niin keskustelukulttuurimme on kasvanut.”

Sekä kokoomuksen että perussuomalaisten puolelta on jo kiirehditty irtisanoutumaan Anne Bernerin (kesk) johtaman ministeriön ehdotuksesta. Ristola ei kuitenkaan näe, että valmistelutyöhön käytetyt eurot menisivät hukkaan, vaikka ehdotus ei sellaisenaan toteutuisi.

”Selvitys on ansiokas. Siinä on kerätty yhteen asioita, joita ei ole julkisessa keskustelussa aiemmin käyty läpi. Olipa lopputulos mikä hyvänsä, niin keskustelukulttuurimme on kasvanut tämän myötä”, Ristola vakuuttaa.

 

Ministeriö julkisti tilaamansa konsulttiselvitykset eilen, mutta salasi niistä yhden.

Siinä ajatuspaja Demos ry selvitti väyläyhtiön mahdollista asiakaskuntaa. Tällä tarkoitetaan yrityksiä, jotka olisivat kiinnostuneita toimimaan operaattorina eli tienkäyttölupien myyjänä.

Demos laskutti työstä 29 000 euroa.