Kiertääkö Finnair veroja?

Profiilikuva
Finnair
Teksti
Olli Herva

Finnairin rahtilentotoimintaa jatkamaan perustettiin huhtikuussa rahtilentoyhtiö Nordic Global Airlines Oy (NGA), jossa ovat mukana amerikkalainen Neff Capital Management LLC, Finnair Oyj ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen. Miksi Finnair luopuu kannattavasta lentotoiminnasta?

Pörssitiedotteen mukaan uuden yhtiön avulla on tarkoitus lisätä kustannustehokasta rahtikapasiteettia kasvavilla Aasian markkinoilla. Tätä ”edistyksellistä” yhteistyöstrategiaa toteuttaa NGA, jossa Finnair ja Ilmarinen ovat vähemmistöosakkaina vain siunaamassa toiminnan.

Finnairin Mika Vehviläinen tai Ilmarisen Harri Sailas, joka on myös Finnairin hallituksen uusi puheenjohtaja, eivät voi puuttua uuden yhtiön sisäisiin asioihin. Sama pätee myös Pekka Timoseen, joka on valtion edustaja Finnairin hallituksessa.

Rahtilentoyhtiö hakee toimilupaa Suomessa, sitä koskevat Suomen lait ja Suomessa noudatettavat yhteiset eurooppalaiset ilmailunormit (EU-OPS). Näiden normien täyttämiseen NGA saanee riittävän määrän kopioita Finnairin jo hyväksytyistä käsikirjoista toimitettavaksi liikenteen turvallisuusvirastoon Trafiin.

Uusi yhtiö on palkkaamassa lentäjiä kansainvälisiltä markkinoilta välitysfirman kautta. Palkka maksetaan bruttona dollareissa johonkin ”veroparatiisiin” niin, että verot, eläke ja sosiaaliturvamaksut jäävät maksamatta. Näissä ”sulle-mulle” -tyylisissä henkilökohtaisissa työsopimuksissa on määrätty verot ja sosiaalimaksut yksinomaan kunkin työntekijän vastattaviksi.

Finnairin johdon tulisi ymmärtää, että nämä ”harmaat lentäjät” tuovat tullessaan yhtiökulttuuriin myös lentoturvallisuusriskin.

Finnair on ollut turvallisen ja hengeltään hyvän lentoyhtiön maineessa, vaikka maine on viime aikoina saanutkin kolhuja. Näyttää siltä, että johtajat eivät ymmärrä toimintakulttuurin merkitystä lentoturvallisuuden osana.

Finnairin arvot ovat laatu, raikkaus ja luotettavuus. Näitä voi jokainen verrata mielessään yhtiön entisiin arvoihin, jotka olivat taloudellisuus, turvallisuus ja täsmällisyys. Minä ainakin lennän mieluummin turvallisen kuin raikkaan yhtiön koneella.

Ilmarisen edellinen yritys ilmailussa meni kiville. Copterline oli myös varoittava esimerkki huonosta toimintakulttuurista. Tämä käy hyvin selville Tallinnan edustalla tapahtuneen onnettomuuden tutkintaraportista.

Todellisuudessa tässä kaikessa taitaa kuitenkin olla kyse Finnairin ja Suomen Liikennelentäjäliiton välisen työehtosopimuksen kiertämisestä. NGA:n avulla voidaan pienentää palkkakustannuksia ja ”siististi” kiertää myös suomalaista verotusta ja sosiaalimaksuja käyttämällä ”harmaata” työvoimaa.

Miksi Finnairin pääomistaja, Suomen valtio, sallii menettelyn , jonka tarkoituksena on veronkierto? Ilmarinen on mukana työeläkemaksujen osalta aivan samanlaisessa toiminnassa. Missä on näiden yhtiöiden ja niiden päättäjien moraali ja yhteiskuntavastuu?

Perusteluksi ei riittäne, että kilpailijat eli ”halpalentoyhtiöt” toimivat juuri näin.

Porissa Suomen Ilmailuopisto on vuosia kouluttanut ammattilentäjiä Suomen liikenneilmailun tarpeisiin. Tällä hetkellä on yli sata osin verovaroin koulutettua lentäjää työttömänä. Suomessa ei siis ole pulaa peruskoulutuksen saaneista lentäjistä.

Tämäkö on sitä tämän päivän vero- ja työllistämispolitiikkaa, josta ministeri Jyrki Katainen on puhunut hallitusneuvottelujen yhteydessä? Eikö valtion tuella koulutetuille lentäjille ole tarjolla työtä suomalaisilla työehdoilla? Pitääkö heidän hakeutua esimerkiksi virolaisen ”reppufirman” palvelukseen saadakseen koulutustaan vastaavaa työtä suomalaisessa lentoyhtiössä?