Pakotteet uhkaavat Suomen suurinta liikelentoyhtiötä – koneilla lentäminen mahdotonta

Airfixin omistusjärjestelyt tulkittiin Yhdysvalloissa yritykseksi kiertää aikaisempia pakotteita.

Airfix Aviation
Teksti
Jyri Raivio

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Helsinki-Vantaan kentältä toimivan, liikelentoja tarjoavan suomalaisen Airfix Aviation -yhtiön joutuminen Yhdysvaltain laajennetulle pakotelistalle voi merkitä vakavaa uhkaa yhtiön koko toiminnalle.

Iso osa Airfixin lentokalustosta on amerikkalaista. Näiden koneiden tekninen tuki ja varaosahuolto keskeytyvät pakotteiden vuoksi, mikä tekee niillä lentämisen hyvin nopeasti käytännössä mahdottomaksi. Yhdysvaltoihin yhtiön Suomeen rekisteröidyillä koneilla ei enää ole asiaa.

Airfix joutui pakotteista päättävän Yhdysvaltain valtiovarainministeriön tiedotteen mukaan listalle, koska se on ”tarjonnut merkittävää tukea” keväällä 2014 julkaistulla ensimmäisellä pakotelistalla olevalle Gennadi Timtšenkolle. Hän on venäläis-suomalainen miljardööri, joka perusti Airfixin jo vuonna 1986.

 

Vähän ennen ensimmäisen pakotelistan voimaantuloa maaliskuussa 2014 Timtšenko luopui kokonaan omistuksestaan lentoyhtiössä. Airfixin omistajaksi tuli suomalainen International Petroleum Products Oy.

Sen taas omistaa IPP Oil Products Ltd -niminen yhtiö. Timtšenko oli aiemmin senkin osakas, mutta on nyt luopunut omistuksistaan sekä Airfixissä että sen omistavissa yhtiöissä.

Pakotejärjestelmää käytännössä pyörittävä Yhdysvaltain valtiovarainministeriön ulkomaisten omistusten valvontatoimisto OFAC (Office of Foreign Assets Control) tulkitsee tällaiset omistusjärjestelyt aiempien, Timtšenkoon kohdistuneiden pakotteiden kiertämiseksi. Tästä syystä Airfix Aviation on nyt Yhdysvaltain pakotteiden piirissä.

Samasta syystä uudella listalla on kaksi muutakin suomalaisyritystä (Set Petrochemicals Oy ja Southeast Trading Oy), IPP-ryhmän kyproslainen yhtiö IPP Oil Products (Cyprus) Limited ja kolme yksityishenkilöä, Oleg Usatšev, Petr Kolbin ja Kai Paananen.

Paananen on idänkauppayhteyksistä jo vuosien ajalta tunnettu suomalainen liikemies. Helsingin Sanomien mukaan Set Petrochemicals ja Southeast Trading ovat hänen yrityksiään.

OFAC epäilee kahta suomalaistahoa ”merkittävästä tuesta” myös toiselle, niin ikään alkuperäisellä listalla olleelle presidentti Vladimir Putinin tukimiehelle Boris Rotenbergille.

Niinpä uudelta pakotelistalta löytyvät hänen poikansa, jääkiekkojoukkue Jokerien omistajiin kuuluva Roman Rotenberg sekä perheen Oy Långvik Capital Ltd-niminen yritys, joka pyörittää hotellia Kirkkonummella.

Uudelle pakotelistalle on otettu myös Venäjän aseteollisuutta tukevia yrityksiä ja yksityishenkilöitä, viisi Krimillä toimivaa satamayhtiötä ja yksi lauttayhtiö sekä neljä Ukrainan entisen hallinnon jäsentä, jotka ovat jo valmiiksi EU:n pakotelistalla. Yksi heistä on entisen presidentin Viktor Janukovytšin poika Oleksandr.

 

Airfixistä ei perjantaina löytynyt ketään kommentoimaan pakotelistalle joutumisen merkitystä lentoyhtiön toiminnalle. Yhtiöstä puhelimeen vastasi virkansa puolesta vain keskuksen hoitaja.

Hänen mukaansa toimitusjohtaja Miika Inkiläisen ”tehtävät ovat siirtymässä toisaalle” eikä Inkiläinen vastaa mihinkään kysymyksiin. Kukaan muukaan ei ollut valmis kertomaan edes perustietoja kuten yhtiön työntekijämäärää.

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan vuonna 2013 Airfixissä työskenteli 92 henkeä. Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli 84,5 miljoonaa euroa, missä kasvua oli huomattavan paljon eli 28 prosenttia. Yhtiö tuotti viime vuonna miljoonan euron verran tappiota.

Yhtiöllä on sen nettisivujen mukaan suomalaiseksi liikelentoyritykseksi massiivinen kalusto eli kaikkiaan 16 suihkukonetta. Niistä kuusi on amerikkalaista tekoa.

Näillä koneilla lentäminen loppuu nopeasti. Kaikissa muissakin on niin paljon amerikkalaista tekniikkaa, että pakotteet tekevät niillä operoinnin hyvin hankalaksi.

Tästä Timtšenkolla on henkilökohtaistakin kokemusta. Kun ensimmäinen pakotelista julkaistiin, hänen henkilökohtaisessa käytössään ollut Gulfstream-suihkukone hyytyi nopeasti Moskovan lentokentälle teknisen tuen puutteen vuoksi.

Suomen markkinoille kuudentoista huippunykyaikaisen liikesuihkukoneen laivasto on aivan liian suuri. Markkinat ovatkin Venäjällä. Siellä yhtiöllä ei kuitenkaan ole edes toimistoa. Pääkonttorin Helsinki-Vantaan lisäksi Airfixilla on toimisto Genevessä.