Miinalaiva Pohjanmaa saapui Afrikkaan ja sai esimakua tehtävistään

Adeninlahti
Teksti
Hannu Pesonen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Miinalaiva Pohjanmaa
Keitä veneessä? Pohjanmaa sai esimakua tehtävistään valvoa Adeninlahden merenkulkua ja suojata kansainvälisiä avustuskuljetuksia juuri ennen saapumistaan toimialueelleen. Kuvat Hannu Pesonen.


Aurinko iskee kirkkaita kipinöitä Adeninlahden aalloilta, kun miinalaiva Pohjanmaa etenee lopputaivaltaan kohti Djiboutia. Tehtävä EU:n merikuljetusten suojeluhankkeessa Operaatio Atalantassa lähestyy.

Vahtimies katselee kannella konekiväärin takaa silmä kovana rahtialuksia ja pienempiä veneitä, joita lipuu ohi tiheään tahtiin.

Olemme jo lähellä satamaa, mutta tarkkuuteen on aina syytä. Onhan Pohjanmaa juuri ennen saapumistaan määränpäähänsä saanut esimakua tulevista tehtävistään.

Perjantai-iltana auringonlaskun aikaan se auttoi rahtialusta Punaisen meren ja Adeninlahden välisessä Bab El Mandelin salmessa, josta kauppalaivat ilmoittavat viikoittain merirosvohavainnoistaan.

Erään rahtilaivan lähituntumaan oli Pohjanmaan lähestyessä aluetta ilmestynyt useita niin sanottuja skiffejä. Ne ovat pieniä vikkeliä aluksia, joita Somalian rannikolta partioivat merirosvot usein käyttävät.

“Toisaalta niitä käyttävät myös paikalliset kalastajat. Näiden alusten kalastusvälineet myös näyttävät singoilta, joten erehdyksiä tulee. Selvitimme, keitä aluksissa oli ja mitä ne tekivät. Kaloja he esittelivät, kuten tapana on. Jäimme paikalle tiedottamaan muulle kauppamerenkululle tilanteesta”, kertoo Pohjanmaan päällikkö, Operaatio Atalantan suomalaisosastoa johtava komentaja Mika Raunu.

Ja kun Pohjanmaa viime yönä saapui Adeninlahdelle, sen suojaan hakeutui yöksi kauppalaivoja, jotka todennäköisesti odottivat merellä sota-alusten suojaaman saattueen lähtöä.

“Molemmat tilanteet kertovat, miten huolissaan kauppa-alukset tällä alueella ovat”, Raunu sanoo.

Raunulle alue ja Operaatio Atalanta ovat tuttuja, sillä hän valmistautui hankkeeseen toimimalla useita kuukausia ruotsalaisessa Carlskrona-aluksessa esikuntatehtävissä.

Muille 90 miehistön jäsenelle tehtävä sen sijaan on muuttumassa todellisuudeksi nyt kun Afrikan rannikko siintää jo lähietäisyydellä. Pohjanmaa on saanut pari tuntia sitten siihen ensi tuntumansa Doralehin öljysatamassa, jossa se nyt on tankattu täyteen polttoainetta.

Sitä tarvitaan, sillä ensimmäinen työtehtävä EU:n leivissä alkaa jo ylihuomenna maanantaina.

“Se tarkoittaa alkuvaiheessa kauppameriliikenteen suojelua Adeninlahdella. Hyvin nopeasti alamme myös suorittaa alusten saattotehtäviä”, Raunu toteaa.

“Port fifteen. Amidship”, ylimatruusi Jarkko toistaa miinalaiva Pohjanmaan komentosillalla. Vieressä Raunu katselee kiikarilla, miten alus löytää reittinsä Djiboutin satama-altaaseen.

Ja sitten olemme laiturin kyljessä. Konttirivi toisensa jälkeen täyttää asfalttikenttää. Niitä lastataan ja puretaan aluksista, jonka kaltaisten hätäkutsuun Pohjanmaakin lähikuukausina tarvittaessa vastaa.

Hetki on historiallinen. Ylimatruusi Jarkko ohjaa tuntia ennen lauantai-illan auringonlaskua satamaan kaikkien aikojen ensimmäisen suomalaisen sotalaivan, joka osallistuu sotilaalliseen operaatioon Afrikan vesillä. Suomen merivoimien ensimmäinen todellinen tulikoe toisen maailmansodan jälkeen alkaa.

Miinalaiva Pohjanmaa
Vaikka Pohjanmaa liittyy virallisesti EU:n Atalanta-operaatioon vasta maanantaina, se on jo alueella, jossa sen apua sekä tarvitaan että pyydetään.
Miinalaiva Pohjanmaa
Perillä. Komentaja Mika Raunu valvoo saapumista, kun ylimatruusi Jarkko ohjaa Pohjanmaan Djiboutin satamaan.

Suomen Kuvalehti oli ainoana tiedotusvälineenä mukana, kun miinalaiva Pohjanmaa saapui Afrikkaan aloittamaan tehtävänsä.

Aiheesta lisää
Miinalaiva Pohjanmaa lähestyy, merimiehet hikoilevat maatöissä (Suomenkuvalehti.fi 28.1.2011)
Miinalaiva Pohjanmaata tarvitaan, merirosvous Somalian rannikolla kiihtyy (Suomenkuvalehti.fi 27.1.2011)