Brittien salainen raportti: Kova brexit romahduttaisi Kanaalitunnelin junaliikenteen, asemille tulisi puolentoista kilometrin jonot

Nykyisin passi- ja turvatarkastuksiin on varattava noin puoli tuntia. Kovan brexitin jälkeen asemalle olisi saavuttava useita tunteja etuajassa.
Eurooppa 26.2.2019 07:30
Lontoon St. Pancrasin rautatieasemalle ennakoidaan jopa puolentoista kilometrin jonoja, jos Britannia eroaa EU:sta ilman erosopimusta.
Lontoon St. Pancrasin rautatieasemalle ennakoidaan jopa puolentoista kilometrin jonoja, jos Britannia eroaa EU:sta ilman erosopimusta. © Mika Horelli

Britannian liikenneministeriön salaisen raportin mukaan kova brexit johtaisi kaaokseen Kanaalitunnelin junaliikenteessä.

Financial Timesille vuodetun raportin mukaan tiukentuvat rajamuodollisuudet tunnelin matkustajaliikennettä palvelevalla St. Pancrasin rautatieasemalla Lontoossa aiheuttaisivat nykyisillä matkustajamäärillä päivittäin noin 15 000 matkustajan jonot. Ne venyisivät asemalle johtavilla kaduilla yli puolentoista kilometrin mittaisiksi.

Nykyisin passi- ja turvatarkastuksiin on varattava noin puoli tuntia. Kovan brexitin jälkeen asemalle olisi saavuttava useita tunteja etuajassa.

Brittihallituksen oman arvion mukaan tämä tarkoittaisi sitä, että suorat junayhteydet Lontoosta Pariisiin, Brysseliin ja Amsterdamiin muuttuisivat niin hitaiksi ja hankaliksi, että junien matkustajamäärät romahtaisivat 40–60 prosenttia.

Liikenne muuttuisi myös kannattamattomaksi noin kahdessatoista viikossa. Sen jälkeen liikennettä voitaisiin jatkaa vain massiivisella julkisella tuella.

Samaan aikaan myös rahtiliikenne tunnelin kautta hidastuisi dramaattisesti. Kun nykyisellään rahtijuniin ajavien rekkojen tarkastaminen kestää keskimäärin yhdestä ja kahteen minuuttia per rekka, kovan brexitin jälkeen aika viisin- tai jopa kymmenkertaistuisi.

 

Tällä hetkellä suurin osa Eurostar-junien matkustajien passien tarkastuksista tapahtuu automaattisesti sähköisillä passintarkastusporteilla, jotka hyödyntävät EU:n yhteistä SIS-tietojärjestelmää.

Jos Britannia jää EU:n ulkopuolelle ilman sopimusta, maa ei enää kykene hyödyntämään EU-maiden sisäistä tietojärjestelmää, joten Lontoosta Manner-Eurooppaan matkustavien brittien ja EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten passit eivät enää kelpaa sähköiseen tarkastukseen.

Tarvittaisiin siis miehitetyt passintarkastusasemat, joilla passien tarkastaminen kestää huomattavasti sähköistä tarkastusta pidempään.

Voimassaolevan EU-lainsäädännön mukaan EU:n ulkopuolisilla mailla ei ole asiaa EU:n sisäisiin turvallisuustietokantoihin. Lakien muuttaminen edellyttäisi kaikkien osapuolien hyväksymää brexit-erosopimusta, jossa Britannialle annettaisiin erivapaus EU:n ulkopuolisena maana jatkaa turvallisuusrekisterien hyödyntämistä.

Pääministeri Theresa Mayn neuvottelemassa erosopimuksessa tämä oli huomioitu, mutta brittiparlamentti hylkäsi sopimuksen tammikuussa 2019.

 

Kovaa brexitiä EU:n komission puolella valmistelevan virkamiestyöryhmän johtaja, pääsihteeri Martin Selmayr varoitti jo elokuussa 2018, että Yhdistyneen kuningaskunnan oikeus käyttää EU:n tietokantoja loppuu automaattisesti ilman eri päätöstä, jos brexit toteutuu ilman erosopimusta.

Tämä johtuu siitä, että pääsy Euroopan unionin turvallisuusrekistereihin perustuu sitoviin EU-lakeihin, joita juuri Britannia EU:n jäsenvaltiona on ollut aikanaan vaatimassa.

The Guardian -lehden mukaan[2] yhteiseurooppalaisten tietojärjestelmien hyödyntäminen on ollut keskeisessä roolissa Britannian rajavartiolaitoksen ja poliisin työssä. Vuonna 2017 brittiviranomaiset tarkistivat SIS-tietokannasta passien ja ajoneuvojen rekisteriotteiden aitouden 539 miljoonaa kertaa.

Kovan brexitin myötä myös brittien matkustaminen Manner-Eurooppaan lentäen muuttuu astetta hankalammaksi. Vaikka Britannia ei ole kuulunut Schengen-maihin, tähän asti britteihin on sovellettu EU:n yhteisiä lentoturvallisuussääntöjä. Yksi turvatarkastus lähtöportilla brittilentokentällä on riittänyt, eikä koneenvaihtojen yhteydessä EU-maiden kentillä ole tarvinnut mennä uudestaan tarkastettavaksi.

Sopimuksettoman EU-eron myötä britit putoavat EU:n yhteisten lentoturvallisuussopimusten ulkopuolelle, mikä tarkoittaa sitä, että Britanniasta tulevien koneiden matkustajien matkatavarat tarkastetaan uudestaan ennen päästämistä jatkolennolle.