Veikkaus sai taas sapiskaa alaikäisiin kohdistuvasta mainonnasta – Veikkauspomo: noudatamme ”korkeaa eettisyyttä ja vastuullisuutta”

Poliisihallitus on ojentanut Veikkausta useita kertoja, mutta monopoli ei tunnu ottavan opikseen.
Kotimaa 10.10.2019 12:08
Mies pelaa rahapelikoneella kaupassa. Kuvituskuva. Veikkaus.
Mies pelaa rahapelikoneella kaupassa. Kuvituskuva. © ANNI REENPÄÄ / LEHTIKUVA

Valtion rahapeliyhtiö Veikkaus on joutunut jälleen selvittämään markkinointikäytäntöjään Poliisihallitukselle. Kyse on useasta alaikäisiin kohdistuneesta markkinointitapauksesta.

Ensimmäinen tapaus liittyy kotimaisten lastenelokuvien alussa esitettyyn Veikkauksen alkutunnisteeseen, jota on näytetty muun muassa Onneli, Anneli ja nukutuskello -elokuvassa ja muutamassa muussa lastenelokuvassa.

Arpajaislaissa linjataan, ettei rahapelien markkinointia saa kohdistaa alaikäisiin. Lisäksi Poliisihallitus on korostanut linjauksissaan, että erityisesti alaikäisiä pitää suojella rahapeleiltä.

Poliisihallituksen mukaan kielto tarkoittaa paitsi yksittäisten rahapelien tai rahapelien tuoteryhmien markkinointia myös rahapeliyhtiön itsensä markkinointia.

Veikkaus perustelee kirjallisessa vastauksessaan, että alkutunniste on liittynyt ”puiteyhteistyökokonaisuuteen” elokuva-alan järjestöjen, kuten Suomen Elokuvasäätiön ja Elokuvatuottajat ry:n, kanssa.

Veikkauksen mukaan ”puiteyhteistyö” on päättynyt vuoden 2018 lopussa. Tämän jälkeen kotimaisiin elokuviin ei ole liitetty Veikkauksen alkutunnistetta.

Kotimaista elokuvaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla vuodessa noin 25 miljoonalla eurolla: käytännössä palaajien rahat ovat merkittävä osa suomalaisen elokuvan koko tukibudjettia, ja Veikkauksen tunnisteet ovat näkyneet kaikissa tuetuissa elokuvissa.

 

Toinen alaikäisiin kohdistunut markkinointitapaus tuli Poliisihallituksen tietoon kansalaispalautteesta, joka annetiin kesällä 2019. Palautteen aiheena oli alaikäisten käyttö Veikkauksen markkinointivideoissa.

Veikkaus oli julkaissut markkinointivideoita Youtubessa. Videoissa kerrottiin, miten Veikkauksen tuottoja käytetään ja videolla esiintyi nuoria henkilöitä.

Arpajaislaissa ei ole säännöstä alaikäisten käytöstä rahapelien markkinoinnissa. Poliisihallitus on käsitellyt aihetta rahapelien markkinointia koskevassa linjausasiakirjassaan, jonka sisällön Veikkaus tuntee erittäin hyvin.

Viranomaiset ovat rinnastaneet linjauksen alkoholimarkkinointiin. Alkoholin markkinoinnissa ei saa hyödyntää alaikäisiä henkilöitä, mikä tarkoittaa myös sitä, ettei uhkapelejä voi mainostaa alaikäisillä.

Tämänkin linjauksen Veikkaus tuntee erittäin hyvin.

Asiaa tulkinnallisuutta mutkistaa kuitenkin se, että Poliisihallitus on lausunut nykyisen Veikkauksen edeltäjälle Raha-automaattiyhdistykselle (RAY) useita vuosia sitten, että rahapeleistä saatavan tuoton käyttötarkoituksesta kertominen markkinoinnissa on ”rajoitetusti sallittua”.

Veikkaus perustelikin markkinointiaan vanhalla RAY-linjauksella, mutta lausuntonsa lopuksi se kertoi poistaneensa videot Youtubesta. Veikkauksen mukaan videoilla ei esiintynyt alaikäisiä.

Poliisihallitus ei ole vielä päättänyt, saako Veikkaus kyseisistä tapauksista sanktioita, vai riittääkö viranomaisille mainonnan poisvetäminen.

Veikkauksen miljardituotosta 50 prosenttia tulee noin viideltä prosentilta pelaajista.

Poliisihallitus on puuttunut Veikkauksen markkinointiin useita kertoja muutaman viime vuoden aikana. Myös osassa aiemmista tapauksista kyse on alaikäisiin kohdistuneesta markkinoinnista. SK:n aiemmat jutut aihepiiristä voit lukea täältä ja täältä.

Toistuvat tapaukset osoittavat, että Veikkauksen toiminta on liian usein ristiriidassa arpajaislain kanssa. Arpajaislakia on yritetty uudistaa jo useampi vuosi, mutta työ on edelleen kesken sisäministeriössä.

Veikkauksen ”taiteilu” lain tulkintojen kanssa voi uhata koko rahapelimonopolia, mikä herättääkin useita kysymyksiä yhtiön johtamiskulttuurista.

Suomen Kuvalehti yritti esittää näitä kysymyksiä toimitusjohtaja Olli Sarekoskelle, mutta hän ei vastannut esitettyihin kysymyksiin. Sen sijaan Veikkaus toimitti liiketoimintajohtaja Nora Vähävirran kirjoittamat vastaukset. Perustelu oli se, että SK:n esittämät kysymykset kuuluvat Vähävirran ”sektorille”.

Miten on mahdollista, että jälleen kerran Veikkaus on tehnyt markkinointimateriaalia, joissa on alaikäisiä tai se kohdistuu tahallisesti tai tahattomasti alaikäisiin?

”Veikkaus ei kohdista markkinointiaan alaikäisille henkilöille. Pelaamiseen liittyvissä ja pelitoimintaa markkinoivissa kuvissa ja materiaaleissa Veikkaus käyttää aina vähintään 18 vuotta täyttäneitä henkilöitä”, Vähävirta vastaa sähköpostitse.

Tekeekö Veikkaus tahallaan mainoksia, joista nousee kohu?

”Veikkaus noudattaa kaikessa markkinoinnissaan ja mainonnassaan korkeaa eettisyyttä ja vastuullisuutta.”

Veikkauksen markkinointi laitettiin elokuussa 2019 osittain kokonaan tauolle, ja tauko kesti syyskuun loppuun saakka. Mainostauko johtui siitä, että Veikkauksen mainoksessa Keno-pelit rinnastettiin kahvinjuontiin ja totopelejä markkinoitiin terapeuttihahmon avulla. Pelaajia kannustettiin ”totouttamaan” unelmiansa raviradoilla tai Veikkauksen nettisivuilla.

Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski väitti tuolloin, että kyse on muutamista markkinointitapauksista ja yhtiön on nostanut käden ylös virheen merkiksi. Veikkaus palkkasi konsulttiyhtiö Tekirin selvittämään ”markkinointiprosessejaan”.

Miksi ette ota opiksenne?

”Viittaan edelliseen vastaukseen”

Miksei Veikkauksen johto ole jo eronnut?

Mainekonsultti Harri Saukkomaa on selvittänyt markkinointiprosessejanne jo pari kuukautta. Milloin työ valmistuu?

”Työn valmistuminen on loppusuoralla. Tiedotamme siitä erikseen.”

 

Euroopan unionin komission mukaan EU-mailla on oikeus rajoittaa rahapelipalveluja, jos se on tarpeen yleisen edun mukaisten tavoitteiden turvaamiseksi. Tällaisia ovat muun muassa alaikäisten suojelu ja peliriippuvuuden torjunta.

Veikkauksen omistajaohjaus kuuluu valtioneuvoston kanslialle ja ministeri Sirpa Paateron (sd) vastuulle.

Rinteen hallitus linjasi elokuussa 2019 Veikkaus-kohun laannuttamiseksi, että rahapelikoneiden määrää vähennetään 3 000:lla, pakollista tunnistautumista nopeutetaan ja markkinointia vähennetään.

Samassa rytäkässä Veikkauksen hallitus meni uusiksi, eivätkä poliitikkojäsenet saaneet jatkaa tehtävissään. Paatero ilmoitti tuolloin, että Veikkauksen johto sen sijaan nauttii omistajan luottamusta.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksen mukaan Suomessa on 124 000 rahapeliongelmista kärsivää ihmistä ja Veikkauksen miljardituotosta 50 prosenttia tulee noin viideltä prosentilta pelaajista. Tässä joukossa on iso määrä ongelmapelaajia.

Tutkimusten mukaan ongelmapelaaminen vaikuttaa haitallisesti myös pelaajan läheisiin.