Veikkauksen psykologimainos ei ole yksittäinen mediakohu: Yhtiö on pelannut sikaa jo vuosia

Kommentti: On syytä ihmetellä, miksi Veikkauksen johto ei ole vieläkään ymmärtänyt, millainen mainos on sovelias ja millainen ei.

mainonta
Teksti
Mikko Niemelä

Valtion täysin omistama peliyhtiö Veikkaus tiedotti 6. elokuuta merkittävästä muutoksesta, joka liittyy rahapelien mainostamiseen. Veikkaus kertoo laittavansa osan mainontaansa tauolle syyskuun loppuun saakka.

Muutamat mainoksemme ovat olleet sellaisia, etteivät ne vastaa yhtiön hyväksyttyjä markkinointilinjauksia”, Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski (kok) toteaa tiedotteessa.

Mitä ovat nämä ”muutamat mainokset”, jotka eivät vastaa hyväksyttyjä markkinointilinjauksia?

Uusin kohu liittyy radiomainokseen, jossa mies soittaa psykologille ja kysyy, onko hyväksyttävää hakea elämään jännitystä rahapeleistä. Psykologi vastaa, että kyllä on.

Mainoksesta nousi kohu ensin sosiaalisessa mediassa, asiasta kirjoitettiin useissa sanomalehdissä ja niiden pääkirjoituksissa, kuten Helsingin Sanomissa ja Kauppalehdessä.