Ensin Turkuun, sitten itään

Poliittiset päätökset nopeammista raideyhteyksistä on määrä tehdä ensi vuonna. Kyytiin pääsisi vuosikymmenen kuluttua.

suoraan sanoen
Teksti
Liisa Kauppinen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Vikkelämpiä junayhteyksiä haikaillaan Helsingistä itään, länteen ja pohjoiseen, ja aiheesta puhutaan paljon. Liikenne- ja viestintäministeriön verkko-osaston osastopäällikkö, ylijohtaja Sabina Lindström, mitkä ovat matkustajan kannalta tärkeimmät junaverkon kehittämishankkeet?

”Tällä hetkellä selvitetään päärataa (Helsinki–Tampere) ja Turun suuntaan tunnin junaa yhtä lailla. Lisäksi itään päin olemassa olevia suunnitelmia päivitetään, eli ministeriön työryhmä selvittää Lentorata–Porvoo–Kouvola-linjausta. Kotkaan menevää rantarataa on selvitetty aiemmin. Vaihtoehtoja siis löytyy, ja eri linjauksia on paljon vireillä.”

”Käyttäjälle tietysti oma raide on se kaikista tärkein, eli siltä kannalta hankkeita on vaikea asettaa järjestykseen. Kaikki ovat tarpeellisia, ja kaikki ovat kaivattuja.”

Budjetissa rahaa on osoitettu pääradan peruskorjauksen sekä niin sanotun ”tunnin junan” suunnitteluun. Tavoitteena on, että sekä Helsinki–Turku että Helsinki–Tampere -välit voidaan jatkossa liikennöidä alle tunnissa. Missä järjestyksessä hankkeita edistetään?

”Toteuttamisesta poliittisia päätöksiä ei ole sen kummemmin tehty, eli varmasti asia viedään hallitusohjelmaan tai se on muulla tavalla seuraavan hallituksen asia. Se on totta, että pääradan ja Turun-yhteyden suunnittelutyö on pidemmällä kuin itäradan.”

”Ensisijaisesti hankkeet laitetaan priorisointijärjestykseen ensi keväänä tai kesän jälkeen, kun hallitus on muodostettu. Siinä vaiheessa käynnistyy 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laatiminen. Kaikki suunnitelmat nostetaan pöydälle ja katsotaan, missä järjestyksessä ja aikataulussa hankkeita lähdetään edistämään.”

”Työ on hyvin vahvasti parlamentaarisesti ohjattu. Suunnitelma annetaan eduskunnalle, kun se on saatu tehtyä. Tällä hetkellä arvio on, että se valmistuisi keväällä 2020, eli tämä vuosi menee suunnitelman tekemiseen.”

”Liikennehankkeet ovat aina kiinnostavia myös poliittisesti, ratahankkeet erityisesti. Niihin liittyy suuria toiveita, ja alueelliset toimijat ovat niissä aktiivisia.”

Millä perusteella juuri Helsinki–Turku ja Helsinki–Tampere-välit on valittu suunnitteluun?

”Ne ovat tietysti meidän päälinjojamme, ja niitä on suunniteltu muutenkin.”

Milloin matkustaja pääsisi Helsingistä Turkuun ja Tampereelle alle tunnissa?

”Nyt kysyt vaikeita. Raidehankkeet ovat tietysti aikaa vieviä, ja suunnitteluun vierähtää aina muutama vuosi. Ihan käden käänteessä ne eivät tapahdu.”

”On paljon kiinni myös siitä, toteutetaanko hankkeet perusparannustyyppisesti vai rakennetaanko kokonaan uusia raiteita. Tämä vaikuttaa oletettavasti myös aikatauluun. Sanotaan, että nopeimmillaan kymmenen vuoden sisällä.”