Ministeriö halusi ”rauhoitella ihmisiä”, viestintätoimisto rakensi ruusuisen kuvan maakunnista

Ministeriö käyttää hallituksen uudistuksia markkinoivaan kampanjaan 600 000 euroa. Verkkosivuston lisäksi rahalla hankitaan mediamainontaa.
Kotimaa 11.5.2018 15:14

Valtiovarainministeriö on ostanut viestintätoimistolta muun muassa videon, jolla kuvataan tulevaisuutta sote- ja maakuntauudistuksen jälkeen. (kuvakaappaus)

Valtioneuvoston maaliskuussa 2018 avaama Omamaakunta.fi-verkkosivusto antaa yleisölle onnellisen kuvan tulevaisuudesta sote- ja maakuntauudistusten jälkeen.

Sivustolla kerrotaan eri väestöryhmille, miten Sipilän hallituksen uudistukset tulevat vaikuttamaan heidän elämäänsä. Esimerkiksi opiskelijoille sivustolla luvataan mahdollisuutta katsoa ”vähän luottavammin tulevaisuuteen”.

”Maakunta- ja sote-uudistuksen myötä hyvinvointiyhteiskunnan palveluiden hinta ei karkaa taivaisiin. Sinulla ja seuraavilla sukupolvilla on mahdollisimman laadukkaat ja tasavertaiset julkiset palvelut kaikkialla maassa – riippumatta lähtökohdista”, tekstissä todetaan.

Sivustolla on myös videoita. Niistä ensimmäisellä katsotaan menneisyyteen vuodesta 2082.

”Onneksi se sukupolvi teki silloin oikeita ratkaisuja”, videon naishahmo muistelee viettäessään aikaa iloisesti leikkivän lapsenlapsensa kanssa.

Sivustolla ei esitellä monimutkaisiin uudistuksiin liittyvää epävarmuutta tai kritiikkiä, jota hallituksen suunnittelemista on esitetty runsaasti. Hallituksen edustajat ovat myös itse tähdentäneet, että tavoitteiden saavuttaminen on kiinni toimeenpanosta eli esimerkiksi siitä, millaisiin ratkaisuihin maakunnat päätyvät vaikkapa sote-asiakkaista maksettavien kapitaatiomaksujen suhteen.

Varoituksia on kuulunut muun muassa taloustieteilijöiden keskuudesta.

”Nyt esitetty valinnanvapauslaki sisältää kuitenkin merkittäviä riskejä, joiden osittainenkin laukeaminen voi aiheuttaa sekä kustannuksiltaan että järjestelmävaikutuksiltaan eritasoisia ongelmia”, totesi Aalto-yliopiston professori Otto Toivanen Ylelle 8. toukokuuta.

”Meidän täytyy tässä tavoittaa se pihtiputaanmummo ja nuoria.”

Sivustolla uudistuksen toteutuminen esitetään varmana asiana ja maakuntavaalien ajankohdaksi kerrotaan 28. lokakuuta.

Poliittisia päätöksiä uudistuksista ei ole tehty eikä niiden syntyminen ole varmaa, sillä hallituksella on tukenaan vain niukka eduskunnan enemmistö. Myös aikatauluun kohdistuu suuria paineita, kun eduskunnan valiokunnat yrittävät saada asiat käsiteltyä pikavauhtia ennen kesälomia.

Vielä perjantaina 11. toukokuuta aamupäivällä sivustolla ei kerrottu, että poliittiset päätökset ovat tekemättä. Suomen Kuvalehden haastattelun jälkeen aikataulua koskevaan osioon lisättiin teksti, jonka mukaan eduskunta päättää lainsäädännöstä kesä-heinäkuussa 2018 ja uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2020.

Viranomaisviestintään kohdistuu erityinen vaatimus luotettavuudesta.

”Annettujen tietojen on oltava oikeita, selkeitä ja riittäviä. Riippumattomuus ja puolueettomuus ovat viestinnän kulmakiviä”, todetaan valtionhallinnon viestintäohjeessa vuodelta 2016.

Viestintäkampanja on valtioneuvoston, eli kaikkien ministeriöiden yhteinen, mutta sen vetovastuu on valtiovarainministeriöllä.

Valtiovarainministeriön viestintäpäällikkö Thomas Sund  katsoo, että Omamaakunta.fi -sivustolla ei tarvitse kertoa uudistuksen epävarmuuksista ja riskeistä, koska niistä kerrotaan toisessa paikassa eli Alueuudistus.fi -sivustolla. Siellä on kattavasti esillä uudistukseen liittyviä taustamateriaaleja, lakiesityksiä ja niistä annettuja lausuntoja.

”Kun teimme ratkaisun tehdä tätä eri kohderyhmien kautta, päädyimme siihen, että halusimme vähän rauhoitella ihmisiä. Siihen me kaikki kuitenkin pyrimme, että palvelut pysyisivät samana tai paranisivat. Riskejä ja uhkakuvia, joista varsinkin julkisuudessa on puhuttu paljon, ei ole peitelty valmistelun aikana. Ne ovat siellä alueuudistuksen puolella.”

Sund pohtii, että Omamaakunta.fi:stä olisi tullut liian samanlainen toisen sivuston kanssa, jos siellä olisi käsitelty myös riskejä ja uhkakuvia.

”Olisiko sitten syytä ollut ylipäätään tehdä tätä, mitä meiltä selkeästi kuitenkin pyydettiin”, hän kysyy.

”Meillä on ministeriössä tapana kirjoittaa virkamiesjargonia, joka ei oikeasti avaudu kaikille. Meidän täytyy tässä tavoittaa se pihtiputaanmummo ja nuoria. On väärin kirjoittaa asia hankalaan muotoon, jos haluamme, että kaikki ymmärtävät, mistä on kyse.”

 

Valtiovarainministeriö on ostanut sivuston tekemiseen konsulttipalvelua Kitchen-viestintätoimistolta. Kitchenillä on ministeriön kanssa kilpailutettu puitesopimus eli sitä käytetään muissakin vastaavissa töissä.

”Jokainen teksti on meidän [eri ministeriöiden] toimesta hyväksytty. He ovat toki sitä tekstiä työstäneet”, Sund kertoo.

Sivusto on osa laajempaa Maakunta tutuksi -viestintäkampanjaa, johon kuuluu sivuston lisäksi mediamainontaa. Sitä on luvassa kesälomien jälkeen, jos eduskunta hyväksyy uudistukseen liittyvät keskeiset lait sitä ennen.

Viestintäkampanjaan on varattu kokonaisuudessaan 600 000 euroa, josta Kitchenin osuus on noin 160 000 euroa. Sundin mukaan Kitchenin laskutus sisältää muun muassa verkkosivuston ja radiospotit. Osan työstä tekevät viestintätoimiston alihankkijat.

Loput 440 000 euroa on varattu mainostilan ostamiseen, mutta rahan käyttäminen varmistuu vasta, jos uudistukset menevät läpi eduskunnassa. Suunnitelman mukaan mainoksia nähdään mediassa kesälomien jälkeen. Sundin mukaan tiedontarve kasvaa, mitä lähemmäs maakuntavaaleja mennään.

”Sehän olisi todella huolestuttavaa, jos vaalit tulevat ja ihmiset eivät tiedä, mistä he äänestävät.”

”Mutta jos eduskunta päättää toisin, sitten tämä työ loppuu kuin seinään.”

 

Juttua muutettu 11.5.2018 klo 16:10. Verkkosivusto on valtioneuvoston. Valtiovarainministeriö vetää hanketta ja toimii tilaajana. Täsmennetty Thomas Sundin lausuntoa siitä, missä tekstejä on hyväksytty.