Akateeminen Kirjakauppa haluaa tuhansia euroja vierailtaan – ”Käsittämätön tarjous”

Kyse on ”markkinointituellisesta” tapahtumasta, selittää Akateemisen markkinointipäällikkö.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Akateeminen Kirjakauppa on lähestynyt niin pieniä kuin suuriakin suomalaisia kustantamoja tavalla, jota voi pitää poikkeuksellisena Suomessa.

Akateeminen Kirjakauppa pyytää kustantajilta maksua siitä, että niiden kirjailijat pääsevät esiintymään kirjakaupan markkinointitapahtumaan MTV:n Huomenta Suomi -ohjelmaan.

Akateeminen Kirjakauppa haluaa järjestää kaksi suoraa Huomenta Suomi -aamulähetystä Helsingin keskustan Kirjatalo-myymälästään syyskuun lopussa 2016.

Akateemisen Kirjakaupan markkinointipäällikkö Cia Brandersin allekirjoittamassa ”tarjouksessa” tilaisuus kuvaillaan ”markkinointituelliseksi” tapahtumaksi.

Suomen Kuvalehden hallussa olevan tarjouksen mukaan hinta kustantajalle on 1 000–2 000 euroa per kirja tai kirjailija.

Etenkin pienille kustantamoille Akateemisen Kirjakaupan ”tarjous” näyttäytyy käsittämättömänä.

Tuhannen euron vierailumaksu tarkoittaisi käytännössä sitä, että kirjoista pitää ottaa isompi painosmäärä ja kirjoja pitäisi saada myös myytyä huomattavasti enemmän. Pienille kustantamoille taloudellinen riski on aivan liian suuri.

 

Suomen Kuvalehti kysyi Brandersilta, miksi kirjailijoilta tai kirjan edustajilta pyydetään rahaa.

Huomenta Suomen kirja-aamu on yksi osa Akateemisen Kirjakaupan kustantajille tarjoamaa markkinointiyhteistyökokonaisuutta, johon liittyy myös näkyvyys niin akateeminen.comissa kuin kirjakaupassa. Tämän näkyvyyden osalta Akateeminen Kirjakauppa on sopinut markkinointituesta kustantajien kanssa”, Branders vastaa sähköpostitse.

Branders jättää vastaamatta Suomen Kuvalehdelle muun muassa siihen, onko maksukäytäntö yleistä Suomessa ja onko ylipäätänsä soveliasta pyytää rahaa siitä, että taiteilija tai kustantaja tulee ohjelmaan vieraaksi kirjakaupan markkinointilaisuuteen.

Branders ei vastaa myöskään siihen, millaista palautetta Akateeminen Kirjakauppa on saanut kustantamoilta ja kirjailijoilta ja toteutuuko kyseinen tapahtuma lainkaan.

Suomen Kuvalehden tietojen mukaan useat erikokoiset kustantajat eivät ole osallistumassa markkinointitapahtumaan.

MTV:n vastaava päätoimittaja Merja Ylä-Anttila korostaa, ettei Huomenta Suomi koskaan pyydä minkäänlaista maksua ohjelmassa esiintyviltä vierailtaan. Ohjelman sisällöt ja vieraat valitaan journalistisin perustein. Maksun kerääminen on Akateemisen Kirjakaupan “idea”.

 

Akateeminen Kirjakauppa siirtyi ruotsalaisen kustantajan Bonnier Booksin omistukseen lokakuussa 2015 Stockmannilta.

Yhtiön uusi toimitusjohtaja Venla Silanterä aloitti joulukuussa 2015. Hän työskenteli ennen kustantajauraansa vaatealalla.

Otavan toimitusjohtaja Alvar Renqvist (myöh. Reenpää) ja kirjakauppias Gösta Branders perustivat Akateemisen Kirjakaupan vuonna 1893. Ruotsalainen kustantaja Bonnier omistaa myös MTV:n.

 

Suomen Kuvalehti kuuluu Otavamediaan, joka on osa Otava-konsernia. Otava-konserni omistaa myös Suomalaisen kirjakaupan.