Intiaanipäähineestä alkanut sekoilu toi langettavan Ylelle – JSN:ltä tärkeä viesti medialle

Vaikka ajat toimituksissa ovat muuttuneet sosiaalisen median myötä, vanhat periaatteet vallan ja kritiikin suhteesta pätevät yhä.

Profiilikuva
Blogit Vuorikoski
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimittaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Lokakuussa 2017 Ylen toimittaja Sanna Ukkola pani Pressiklubi-ohjelmassa intiaanipäähineen päähänsä. Keskustelu liittyi missikilpailijoiden käyttämiin päähineisiin ja kulttuurisen omimisen käsitteeseen. Sen jälkeen tapahtui kaikenlaista, mutta lopullisesti homma lähti käsistä, kun Ukkola otti yhteyttä häntä sosiaalisessa mediassa kritisoineen seinäjokelaisen opettajan Tero Hannulan esimieheen. Hannula kutsuttiin keskustelemaan työpaikkansa vararehtorin kanssa.

Julkisen sanan neuvosto käsitteli eilen 16. toukokuuta kanteluita, jotka kohdistuivat Ylen julkaisemaan kolumniin. Siinä Ukkola selitti, miksi oli ollut yhteydessä Hannulan esimieheen.

Kuinka toimia sinnikkään häirikön kanssa? Selvittelin asiaa taannoin sekä Ylen turvallisuusosaston että poliisin kanssa. Sain poliisilta seuraavan neuvon: Usein auttaa, jos kolmas osapuoli on yhteydessä häirikköön. Tämä purkaa tilanteen noin 90 prosentissa tapauksista. Juuri tällainen tapaus oli jälleen käsillä. Selvästi tavanomaista sitkeämpi, pitkään viestejä eri puolille somea minusta kirjoitellut mies kirjoitti jälleen uuden viestin, joka ylitti mielestäni asiallisuuden rajat”, hän kirjoitti.

Ukkola kyseli, miten tilanteessa pitäisi toimia, kun kyseessä ei ollut uhkaava viesti tai poliisiasia. Hän oli kokenut esimieheen yhteyden ottamisen järkeväksi ratkaisuksi. Yhteydenotossaan hän nosti epäasiallisesta käytöksestä esimerkiksi muun muassa Hannulan irvailevan twiitin, jossa tämä oli ehdottanut vaihtoehtoja missikisojen teemaksi ja yhtenä niistä oli Sanna Ukkola.