Tuhkaa vai ei? EU-ministerit keskustelevat ilmatilan avaamisesta maanantaina

Euroopan unioni
Teksti
Jyri Raivio

Useat koelennot eri puolilla Eurooppa eivät ole paljastaneet koneissa mitään tuhkaongelmia.

Matkustaja lepäsi Charles de Gaullen lentokentällä Pariisissa sunnuntaina 18. huhtikuuta. Suuri osa Euroopan lentoliikenteestä on edelleen pysähdyksissä tuhkapilven takia. Kuva Thibault Camus / AP / Lehtikuva.

EU:n liikenneministerit järjestävät maanantaina videokokouksen, jossa aiotaan keskustella Euroopan ilmatilan mahdollisesta avaamisesta, vaikka Islannin tulivuorenpurkaus jatkuu yhä ja ison osan Euroopan taivaasta peittää tuhkapilvi.

”Me aiomme perehtyä Euroopassa tehtyjen koelentojen tuloksiin ja katsoa, onko lentäminen mahdollista tuhkapilvestä huolimatta”, Britannian liikenneministeri Andrew Adonis sanoi uutistoimisto Reutersille.

Koelentoja tehtiin viikonloppuna useissa eri maissa EU:n komission aloitteesta. Saksassa taivaalla oli sekä jättiyhtiö Lufthansan että halpalentoyhtiö Air Berlinin koneita. Hollannissa lensi KLM ja Ranskassa Air France.

Lentoja tehtiin tyhjillä koneilla eri korkeuksissa. Kukaan ei raportoinut ongelmista. ”Tuhkahiukkasten määrä ilmakehässä on hyvin todennäköisesti niin pieni, ettei siitä ole mitään vaaraa lentoliikenteelle”, Hollannin lentäjäliiton puheenjohtaja Evert van Zwol sanoi Reutersin mukaan.

Jos näin on, ilmailun historian suurimpiin kuuluva sekasorto ja satojen miljoonien eurojen vahingot on saatu aikaan hyvin heppoisin perustein. Tätä epäilivät hyvin kovasanaisissa lausunnoissaan ainakin molempien saksalaisyhtiöiden edustajat.

”Ilmatila on suljettu pelkästään vulkaanisen tuhkan seurantakeskuksessa Lontoossa tehtyjen tietokonesimulaatioiden perusteella. Olemme hämmästyneitä, ettei testilentojen tuloksille ole pantu mitään painoa”, Air Berlinin toimitusjohtaja Joachim Hunold sanoi lausunnossaan.

Lufthansan edustaja puolestaan piti ”skandaalimaisena”, että näin dramaattisista rajoituksista on päätetty vain yhden lähteen perusteella. Saksalaisyhtiö kärsii lentokielloista vähintään 25 miljoonan euron tappiot joka päivä.

Toisaalta ilmatilan avaamista vaativat yhtiöt ja siitä mahdollisesti päättävät ministerit ottavat valtavan riskin. Tuhkan määrä ilmakehässä voi vaihdella laajoissa rajoissa eikä lentäjillä ole mitään keinoa havaita sitä. Koneen säätutkassa tuhkapilvet eivät näy. British Airwaysin jumbolle vuonna 1982 sattunut läheltä piti -tapaus taas osoittaa, että tuhka voi olla vaarallista. Se sammutti ison koneen kaikki neljä moottoria.

Finnair on haluton ottamaan minkäänlaisia riskejä. Yhtiö ei ole lentämässä koelentoja eikä ole julkisesti arvostellut lentokieltoa, joka Suomen ilmatilassa jatkuu sunnuntaina voimassa olleella päätöksellä maanantai-iltapäivään.

Ranskassa kaksi maan eteläosan kenttää avattiin sen sijaan sunnuntaina ainakin väliaikaisesti. Koko Euroopassa lennettiin keskitetyn lennonjohtojärjestön Eurocontrolin mukaan sunnuntaina kuitenkin vain 4 000 lentoa, kun niitä normaalisunnuntaina tehdään 24 000. Viime torstaina alkaneen tuhkakriisin johdosta on peruutettu jo 63 000 lentoa ja pelkästään lentoyhtiöiden kokonaistappioiden arvioidaan nousevan 200 miljoonaan dollariin päivässä.

Katso SK:n kuvaseinällä uutiskuvat Islannista ja tuhkapilven vaikutuksista.