Raflaavat asut pois

Kansanedustajille asetettu arvokkaan pukeutumisen vaatimus on tulkinnanvarainen, tutkija Markku Jokisipilä sanoo.

suoraan sanoen
Teksti
Tuomo Lappalainen

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Vihreiden ryhmänjohtaja Jenni Pitko esiintyi eduskunnan kyselytunnilla t-paidassa, jossa oli teksti The Future is Feminist. Varapuhemies Antti Rinne (sd) nuhteli häntä jälkeenpäin. Miksi täysistunnoissa syntyy yhä uudestaan kohuja edustajien pukeutumisesta, Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä?

”Yksittäisen edustajan näkökulmasta perushaaste on varmaan se, että eduskunnassa ei ole määritelty kovin täsmällistä pukukoodia. Siellä on yleisempi arvokkaan pukeutumisen vaatimus, mutta se jättää tietysti vähän tulkinnanvaraa.”

Voisiko pukeutumiskoodia määritellä eduskunnan kaltaisessa työyhteisössä täsmällisemmin?

”Kansanedustajat ovat aikuisia fiksuja ihmisiä ainakin pääsääntöisesti. Olisin valmis jättämään heidän itsensä harkittavaksi, mitä arvokkuuden vaatimus tarkoittaa pukeutumisessa omalla kohdalla. Pitää myös muistaa, että pukeutumissäännöt muuttuvat ajan mukana. Vielä joitakin vuosikymmeniä sitten olisi ollut kauheaa, jos naisella olisi ollut eduskunnassa housut.”

Onko edustajien arvovalta pukeutumisesta kiinni?

”On se jossain määrin. Tuskin yksittäinen t-paita rapauttaa instituution arvovaltaa hirvittävän paljon. Mutta olisi hyvä, että edustajat välttäisivät ainakin tietoisen raflaavia asuvalintoja. Täysistuntosali on koko maan arvovaltaisin yhteiskunnallisen keskustelun foorumi. Kun ihmiset seuraavat esimerkiksi kyselytuntia televisiosta, he muodostavat käsityksensä eduskunnasta osittain myös sellaisten asioiden perusteella, joita ei pysty kirjaamaan pöytäkirjaan.”

Mihin itse vetäisit sopivan eduskuntapukeutumisen rajan?

”Edustaja voisi miettiä, menisikö hän juhlimaan oman äitinsä tai isoäitinsä pyöreitä vuosia siinä asussa. Jos herää epäilys, että ei ehkä menisi, niin tuskin se sama asu käy myöskään täysistuntosaliin.”

”Kaiken tämän kriisin keskellä joidenkin huomio kiinnittyy…” – pääministeri lisäsi mekon myyntiä 500 prosentilla