Finnair teki huiman tulosloikan: Lisäsäästöjä etsitään silti, tappiollinen brittikumppani on iso toiminnallinen riski

Finnair
Teksti
Jyri Raivio
Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen lentoyhtiön osavuosikatsauksessa Vantaalla 26. lokakuuta. Kuva Markku Ulander / Lehtikuva.

Viime keväänä vahvaan kasvuun kääntynyt Finnairin perusliiketoiminta on tuottanut kaunista hedelmää. Yhtiö esitteli perjantaina kolmannen vuosineljänneksen lukunsa, jotka olivat sen 89-vuotisen historian parhaat. Liikevaihto kasvoi seitsemän prosenttia 650 miljoonaan euroon ja toiminnallinen tulos loikkasi kokonaista 77 prosenttia 49 miljoonaan euroon. Tulospetraus on lähes eurolleen liikevaihdon kasvun suuruinen.

Ne ovat hämmästyttäviä lukuja suurissa ongelmissa räytyvässä tämän päivän lentobisneksessä.

”Me uimme tässä asiassa vastavirtaan”, myhäili toimitusjohtaja Mika Vehviläinen.

Tilanne on niin valoisa, että Finnair muutti ohjeistustaan koko vuodelle. Nyt yhtiö uskoo tekevänsä voitollisen tilinpäätöksen myös koko vuodelta.

Tämä kannattavuustaso ei kuitenkaan vielä riitä. Vehviläinen kertoi jälleen uudesta säästöohjelmasta. Vuoden 2014 loppuun mennessä on löydettävä 60 miljoonaa euroa lisäsäästöjä.

Se tulee olemaan tuskaisen vaikea prosessi. Nyt käynnissä olevalla, 140 miljoonan euron ohjelmalla on saatu vuoden loppuun mennessä 90 miljoonan säästöt, joten ensi vuodelle jää 50 miljoonaa. Kaikkiaan vyötä on siis kiristettävä vielä 110 miljoonan euron edestä.

Helpot säästökohteet on jo hyödynnetty. Vehviläinen ei halunnut puhua henkilöstövaikutuksista, mutta sanoi, että työn tuottavuutta on nostettava. Piiska siis viuhuu finnairilaisten selkänahassa jatkossa entistäkin kovemmin. Se voi johtaa levottomuuksiin tilanteessa, jossa kannattavuus kuitenkin on huikeasti aiempaa parempi.

Finnair tarvitsee vieläkin parempaa kannattavuutta muun muassa pystyäkseen rahoittamaan lähivuosien valtavan kalustoinvestoinnin, pitkän matkan koneiden korvaamisen uusilla Airbus A350XWB-koneilla. Niiden rahoittaminen edellyttää tiettyä omarahoitusosuutta, jonka kerääminen taas edellyttää vähintään kuuden prosentin tulostasoa liikevaihdosta laskettuna. Nyt esitelty ennätysvuosineljännes toi 7,2 prosentin tuloksen, mutta vuositasolla siitä jäädään kauas.

Tarjouskauppa kannattaa

Finnairin ihmeparannuksen syistä merkittävin löytyy jokapäiväisestä sanomalehdestä. Yhtiö on lähtenyt mukaan tarjousrumbaan ja mainostaa tarjouksiaan näyttävin ilmoituksin. Lentoyhtiöslangilla käsite ”Revenue Management” eli liikevaihdon hallinta on nostettu uuteen kukoistukseen.

Koneet lentävät entistä täydempinä, mutta niitä ei ole jouduttu täyttämään surkeilla hinnoilla. Yksikkötuotto kasvoi lähes kahdeksan prosenttia. Petraus lienee perinteisille lentoyhtiöille tänä vuonna maailmanennätysluokkaa. Liikevaihtoa kasvatettiin näin vuotta aiempaan verrattuna lähes 50 miljoonalla eurolla. Se riitti kompensoimaan komeasti ongelmallisimman kustannuserän eli polttoaineen kallistumisen tuoman 35 miljoonan euron lisälaskun.

Lomaliikenteen matkustajamääräkin kasvoi noin 30 prosenttia. Näillä kasvuluvuilla Finnair haalii nyt markkinaosuuksia sekä reitti- että tilauslennoissa. Menettäjiä ovat reittipuolella Vehviläisen mukaan Norwegiania lukuun ottamatta lähes kaikki muut.

Menettäjiin kuuluvat myös SAS ja sen pitkään raskaita tappioita tehnyt suomalaistytär Blue1. Se hoitaa vielä omat lentonsa oman logonsa alla, mutta kaupalliset asiat reittinumerointia myöten määrää yksin SAS. Emon ja tyttären konekalustot ovat täysin erilaisia, mikä nostaa Blue1:n kustannuksia. Yhtiön jatko näyttää synkältä semminkin, kun emon tappiokierrettä ei ole saatu oikaistuksi.

Tappioita tekee myös Finnairin uusin petikaveri, brittiyhtiö FlyBe. Se syöttää Finnairille matkustajia kotimaasta ja hoitaa sopimusliikenteenä nyt jo noin kolmasosan Finnairin lyhyistä lennoista, joiden Embraer-kalusto siirtyi tällä viikolla kokonaan FlyBen operoitavaksi.

FlyBe tekee tappionsa nimenomaan Pohjoismaissa ja Suomessa, jossa sen markkinoille tuloa on leimannut huomattava hosuminen. Reittejä aloitetaan ja lopetetaan melkein saman tien ja asiakkaat valittavat kehnoista aikatauluista.

Kotimaassaan Britanniassa FlyBe on saanut päänsä pidettyä edes jotenkin pinnalla. Pörssinoteeratun yhtiön omistajat tuskin kuitenkaan loputtomiin katsovat rahojensa kylvämistä Suomen korpiin ja korpikentille.

FlyBen vetäytyminen on Finnairille iso riski, jota Vehviläisen mukaan yhtiössä on myös pohdittu. Yllätys toiminnan tappiollisuus ei ole ollut.

”Kotimaan liikenne on vaikea laji, mutta toistaiseksi on menty ennakkolaskelmien mukaisesti”, Vehviläinen sanoo.

Lue myös