Finnairin keula kääntyi ylöspäin

Talous 10.8.2012 07:50

Kapasiteetin hallinta ja säästöt käänsivät tuloskehityksen selvästi viimevuotista paremmaksi.

Finnairin matkustajakone Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kuva Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Valtioenemmistöinen lentoyhtiö Finnair kertoi perjantaina odotusten mukaisesti selvästi aiempaa paremmasta tuloskehityksestä vuoden toisen neljänneksen ja koko ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Vuoden 2011 huhti-kesäkuun 13,8 miljoonan euron toiminnallinen liiketappio vaihtui nyt 14,7 miljoonan voitoksi. Tammi-kesäkuussa yhtiö tuotti viime vuonna 57 miljoonaa euroa tappiota, mutta tämän vuoden vastaavalla jaksolla tappio oli supistunut 10,3 miljoonaan euroon.

Se oli erittäin hyvä suoritus markkinoilla, joita yhä leimaa – etenkin Euroopassa – suuri epävarmuus ja raskas tappiollisuus.

Niin kutsuttujen perinteisten lentoyhtiöiden yhdistys IATA ennustaa, että sen eurooppalaiset jäsenyhtiöt tuottavat tänä vuonna yli miljardin euron tappiot. IATA on heikentänyt kannattavuusennustettaan tasaisesti pitkin vuotta. Myös Finnair on IATA:n jäsen.

Finnairin pelastukseksi ovat koituneet markkinoiden yllättävän myönteinen kehitys etenkin Euroopassa sekä yhtiön omat toimet. Yhtiön kuukausittaiset liikennetilastot alkoivat jo keväällä näyttää erittäin voimakasta kysynnän kasvua, joka ylitti selvästi tarjonnan kasvun. Koneet lensivät näin entistä täydempinä, mikä näkyy heti ns. viivan alla eli tuloksessa.

Yksikkötuotto kasvoi rajusti

Aivan erityisen myönteisesti koneiden täyttyminen vaikuttaa tulokseen, jos istuimia ei jouduta täyttämään liian halvoilla hinnoilla. Näin Finnair ei ole joutunut tekemään.

Koneiden täyttöaste nousi alkuvuonna lähes viidellä prosenttiyksiköllä, ja alan tätä nykyä ehkä tarkimmin seurattu tunnusluku eli yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä, lentoyhtiöslangilla RASK, pomppasi kokonaista 9,2 prosenttia.

Viime mainittu lukema lienee vähintäänkin Euroopan ennätystasoa ja tuntuu vahvasti yhtiön kannattavuudessa. Yhden prosenttiyksikön parannus RASK:ssa parantaa Finnairin tulosta vuositasolla 15 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen kertoi jo aiemmin keväällä kaksi syytä kannattavuuden vahvaan parantamiseen. Yhtiö on lähtenyt mukaan tarjouskilpailuihin ja opiskellut koneiden täyttämistä hintatäkyjen avulla. Lippujen keskihinta ei kuitenkaan ole laskenut. Sekä matkustajamäärä että liikevaihto kasvoivat alkuvuonna kymmenen prosenttia.

Toinen syy on tarjonnan entistä tiukempi kontrolli. Yhtiö on poistanut tai poistamassa Euroopan laivastostaan jopa yhdeksän koneen verran kapasiteettia. Se näkyy vahvasti tuloksessa.

Myös paljon puhuttu ja paljon porua herättänyt säästöohjelma alkaa vaikuttaa kannattavuuteen. 140 miljoonan ohjelmasta 80 miljoonaa toteutuu tämän vuoden loppuun mennessä. Loput aiotaan vääntää kokoon ensi vuonna. Yhtiön tuotantokustannukset ilman polttoainekuluja laskivat tammi-kesäkuussa 2,3 prosenttia.

Euroopan yhteisyritys on jäissä

Finnair ilmoitti viime talvena hakevansa tappiolliselle Euroopan liikenteelleen kumppania, jonka kanssa perustettavaan yhteisyritykseen koko murheenkryyni siirrettäisiin. Sen jälkeen kolmasosa tästä liikenteestä sovittiin siirrettäväksi brittiyhtiö FlyBelle ostopalveluna. Vielä tätä järjestelyä julkistettaessa kerrottiin, että neuvottelut lopun kahden kolmasosan siirrosta jatkuvat.

Nyt on selvästi pantu jäitä hattuun.

”Voimakkaasti muuttuva kilpailukenttä, lukuisat konkurssit ja haasteellinen markkinatilanne ovat vaikeuttaneet oikeanlaisen ratkaisun löytämistä”, osavuosikatsauksessa todetaan.

Tämä kaikki pistää epäilemään, että koko idea Euroopan liikenteen ulkoistamisesta taisi sittenkin olla vain peukaloruuvi, jolla omalta väeltä puristettiin entistä suurempia myönnytyksiä.

Koko vuoden tuloksesta osavuosikatsaus ei esitä kovinkaan selkeätä arviota. Toinen vuosipuolisko on kausiluonteisestikin aina ensimmäistä parempi. Plus-merkkinen koko vuosikin on siis mahdollinen, jos alan suurin riski ei toteudu eli polttoaineen hinta ei lähde uudestaan kohti huippulukemia. Jo ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhtiö maksoi kerosiinikauppiaille yli 40 prosenttia enemmän rahaa (325 miljoonaa euroa) kuin palkkoina omalle, koko ajan supistuvalle henkilöstölleen (228 miljoonaa).

Polttoaine on riski koko alalle. Finnairilla on ihan ikiomakin riskitekijänsä.

Valtakunnansyyttäjästä avainhenkilö

Osavuosikatsauksessa kerrotaan, että valtakunnansyyttäjä päättää elo-syyskuun vaihteessa, nostetaanko Vehviläistä vastaan syyte asuntokaupoista Ilmarisen kanssa.

Pääomistaja on ministeri Heidi Hautalan (vihr) suulla sanonut, että jos nostetaan, Vehviläinen saa potkut. Pörssiyhtiön johtaja ei voi jatkaa tehtävässään ehkä vuosia kestävän oikeusprosessin aikana. Valtakunnansyyttäjä Jorma Kalske on näin avainhenkilö Finnairin lähikuukausien toiminnan kannalta.

Toimitusjohtajan vaihto osuisi nimittäin huonoon aikaan. Vaikka kannattavuus on parantunut, nykyinen taso ei riitä vielä mihinkään. Etenkään se ei riitä rahoittamaan valtavia kalustoinvestointeja, jotka tosin – ehkä onneksi – koko ajan lykkääntyvät.

Uusin arvio yhtiö uusien A350-koneiden tulolle on vuoden 2015 loppuvuosi. Koneet myöhästyvät useilla vuosilla.