Osta hävittäjä! Ota edes lippalakki!

Pääkirjoitus: Suomessa käydään historian kalleinta asekauppaa, jota pohjustetaan historiallisen kalliilla mainoskamppanialla, kirjoittaa vt. päätoimittaja Jarmo Raivio.

Profiilikuva
pääkirjoitus
Teksti
Jarmo Raivio
Kirjoittaja on Suomen Kuvalehden toimituspäällikkö.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Mikä on Suomen kallein mainos? Olisiko se ehkä etusivun ilmoitus Helsingin Sanomissa? Vai ehkä puolen minuutin televisiomainos Putouksen mainostauolla? Ei kai ainakaan aukeama Suomen Kuvalehdessä?

Vai olisiko se kahden amerikkalaisen F-35-häivehävittäjän lennättäminen Turkuun seisomaan kesäiseksi viikonlopuksi lentokentän laidalle. Yksi lentotunti Yhdysvaltain ilmavoimien uudenaikaisimmalla koneella maksaa 36 000 dollaria, eli yhden Turun-piipahduksen hinnalla ostaisi useamman viikon Helsingin Sanomien etusivut.

Suomessa on parhaillaan käynnissä historian kallein asekauppa, kun vuonna 1995 käyttöön otetuille Hornet-hävittäjille etsitään seuraajaa. Hinnaksi on arvioitu 7–10 miljardia euroa, eli tyyrimmillään hävittäjien uusimisesta koituu runsaan 1 800 euron lasku jokaiselle suomalaiselle.