Blogit

Pasi Kivioja analysoi median ilmiöitä.

Nyt on pakko puolustaa klikinkalasteluotsikoita

Blogit Mediaansekaantuja 4.8.2016 22:50
Pasi Kivioja
Kirjoittaja on YTM, vapaa toimittaja ja entinen Julkisen sanan neuvoston jäsen (2014-2017).

Facebookista, Kaliforniasta, ilmoiteltiin tänään, että nyt loppuu niin sanottujen klikinkalasteluotsikoiden näkyminen käyttäjien uutissyötteessä.

Facebook kertoo tutkineensa, millaisia päivityksiä ja uutisia käyttäjät pitävät harhaanjohtavina ja spämmäävinä. Saamansa käyttäjäpalautteen perusteella Facebook aikoo estää näkymästä sellaisia otsikoita ja linkkejä, jotka tarkoituksella jättävät olennaista informaatiota kertomatta, harhauttavat ihmisiä ja pakottavat käyttäjiä klikkaamaan linkkiä vastauksen saamiseksi.

Esimerkiksi tällaiset otsikot jäävät silloin pimentoon: ”When She Looked Under Her Couch Cushions And Saw THIS… I Was SHOCKED!”, ”He Put Garlic In His Shoes Before Going To Bed And What Happens Next Is Hard To Believe” tai ”The Dog Barked At The Deliveryman And His Reaction Was Priceless”.

Joutavat mennäkin?

Kuulen jo hurraa-huutoja, mutta haluan vain huomauttaa yhdestä asiasta. Olen moitiskellut klikinkalasteluotsikoita aiemmin täällä, täällä ja täällä. Nyt joudun puolustamaan niitä, koska ulkopuolinen sensori yrittää tunkea pukinsorkkansa tontille, joka ei sille kuulu.

Uutinen puppugeneraattorin pysäyttämisestä ilahduttaa monia ja tavallaan minuakin, mutta periaatetasolla tunnen raivon nousevan otsaani. Niin paljon kuin klikinkalasteluotsikoita inhoankin, niin Facebookin automaattisen suodatusalgoritmin vääntely uutisia arvottavaan suuntaan on sanan- ja lehdistönvapauteen kajoamista.

Pesuveden mukana saattaa mennä ihan asiallisiakin juttuja, jotka vain sattuvat täyttämään riittävästi samoja kriteereitä kuin ylläolevan kaltaiset hölynpölyotsikot. Journalismissa yksi otsikon perustarkoituksista on herättää lukijan mielenkiinto ja houkutella lukemaan eteenpäin. Usein otsikossa ei voi eikä ole tarpeenkaan paljastaa kaikkea informaatiota, mutta nyt siis Facebook alkaa omalla salaisuuksien verhoamalla tavallaan tehdä valintaa meidän puolestamme.

Uusi suodatusmenetelmä ei ainakaan ensivaiheessa koskettane suomenkielisiä otsikoita ja päivityksiä.

Minusta ei vaan ole oikein, että yksi amerikkalainen yritys säätelee koko länsimaista vapaata tiedonvälitystä kääntelemällä mieleiseensä asentoon hallintapotikoita, joihin käyttäjät itse eivät pääse käsiksi.

Paskan siivilöiminen on ok, jos käyttäjä voi valikoida itse, mitä haluaa tai ei halua nähdä, mutta ei se ole Sukkerperin asia ollenkaan. Käytän itse ei-toivottujen asioiden suodattamiseen FB Purity -nimistä selaimen laajennusosaa. Syystä tai toisesta Facebook ei halua tuoda FB Purityn kaltaisia työkaluja käyttäjien ulottuville ja on yrittänyt estää koko sovelluksen toiminnan systeemissään.

Facebook vetoaa uudessa suodatuskäytännössään arvoihinsa, jotka on kirjattu tänne. Muutama huomio näistä arvoista:

”Uutissyötteessä ensin tulevat ystävät ja perhe. Esimerkiksi jos tykkäät siskosi valokuvista, Facebook alkaa näyttää niitä lähempänä syötteen yläosaa, jotta et missaisi hänen päivityksiään”. Mukavaa, että ystäviä ja perhettä näin huomioidaan, mutta jos ihan rehellisiä ollaan, kyllä se on mainostaja, jota sinä Zuck siellä ensisijaisesti kumartelet.

”Syötteen pitää olla alusta kaikenlaisille ideoille”, ”Meidän tehtävämme ei ole valita, mistä asioista maailman pitää lukea”. Sen sijaan Facebook valitsee, mistä asioista maailman pitää lukea vähemmän.

”Sinä kontrolloit käyttökokemustasi”. Katin kontit. Työkalut ovat puutteelliset.

Facebook kehottaa käyttämään ”älä seuraa”-, ”piilota”- ja ”näe enemmän” -toimintoja oman näkymän räätälöintiin. Jos käyttäjä esimerkiksi piilottaa jonkun kaverinsa yksittäisen päivityksen, se on järjestelmälle signaali siitä, että käyttäjä ei ole kiinnostunut kuulemaan kaveristaan enää tulevaisuudessa.

Tyly meininki – yksikin virhe and you’re gone.