Iltalehti siivoaa klikinkalasteluotsikoita

Profiilikuva
Pasi Kivioja on median murroksesta ja mediataloudesta väitellyt YTT, vapaa toimittaja ja viestintäyrittäjä.

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Iltalehti kertoo lähtevänsä mukaan otsikkotalkoisiin, jossa tavoitteena on paljastaa otsikon piilottama uutinen. Onhan se jännää, jos uutisotsikon perimmäinen tarkoitus keksitään nyt uudelleen. Tästä Pertti Hemánuskin tykkäisi.

Ja toden totta – ainakin hetki sitten, kun katsoin Iltalehden etusivun uutisotsikoita, ne olivat ihmeellisellä tavalla parantuneet Tämä-taudista. Merkittävimmät kilpailijat sen sijaan sairastavat edelleen. Iltalehden kustantaja ja vastaava päätoimittaja Kari Kivelä lupasi parannusta asiaan jo vuosi sitten, mutta havaintojeni mukaan tauti palasi pian takaisin.

Se, tuleeko muutoksesta tällä kertaa pysyvä, riippuu lehden työnvalvonnasta ja toimittajien halukkuudesta oppia maneereistaan eroon. Julkaisupäällikkö Erkki Meriluoto kertoo, että toimitus torjuu klikinkalasteluotsikoita sisäisellä seurannalla.

”Joko esimies tai kollega voi huomauttaa toimittajaa, jos jokin otsikko on huono. Klikinsäästäjän seuraamista ei velvoiteta osana toimenkuvaa, mutta tiedän todella monen sitä tarkkailevan ja ottavan opiksi. Lisäksi lukijaraatimme antaa aktiivista palautetta.”

Klikinsäästäjä on some-yhteisö, joka toimii sekä Facebookissa että Twitterissä. Käyttäjät voivat kertoa toisilleen, mitä kiusoittelevissa uutisotsikoissa ajetaan takaa, ja näin säästyy aikaa otsikoiden turhilta klikkauksilta. Idea on sama kuin aiemmin luodussa ja sittemmin hiipuneessa #säästitklikin-projektissa. Sen esikuvana puolestaan oli amerikkalainen Saved You a Click, jolla on Twitterissä yli 200 000 seuraajaa.

Miksi Klikinsäästäjästä tuli suurempi some-ilmiö kuin #säästitklikin-kampanjasta?

Meriluoto pitää #säästitklikin-kampanjaa hyvänä avauksena, joka ehkä jäi suurelta yleisöltä pimentoon ja suurelta osin media-alalla työskentelevien aktiivitwiittaajien iloksi.

”Facebookin Klikinsäästäjä tavoittaa huomattavasti laajemman yleisön, ja se on onnistunut osallistamaan hyvin monipuolista porukkaa mukaan mediakritiikkiin yksinkertaisimmillaan: onko yksittäinen otsikko ärsyttävä klikkiotsikko vai saako se hyväksynnän?” Meriluoto arvioi.

Voi kuulostaa kummalliselta, että suosittu mediasivusto, jonka tavoitteena on kerätä maksimaalinen määrä klikkauksia ja siten myös mainostuloja, yhtäkkiä pyrkisikin eroon osasta klikkauksistaan. Pettynyt asiakas on kuitenkin pitemmän päälle huonoa bisnestä myös journalismissa. Ei myöskään tunneta tarkalleen, miten uutisen piilottaminen otsikosta vaikuttaa lukijan klikkauskäyttäytymiseen, mutta ainakin se ärsyttää monia.

Meriluodon mukaan Iltalehti ei ole muutamia yksittäisiä kertoja lukuun ottamatta testannut aktiivisesti, miten erilainen otsikko vaikuttaisi uutisen klikkimääriin netissä.

”Se voisi olla hyvin organisoituna ja seurattuna ihan mielenkiintoinen kokeilu.”