Pankki- ja rahoitusalan kilpailu kiihtyy – kuluttajan on tärkeää kilpailuttaa palvelut

Pankkitoiminta on ollut 2000-luvulta asti suuressa muutoksessa Suomessa. Paikallispankit ovat kadonneet kaupunkikuvasta ja asiakaspalvelu on siirtynyt enenevässä määrin internettiin sähköiseksi asioinniksi. Verkossa tapahtuva pankkiasiointi kiristää kilpailua perinteisten pankkien ja netissä toimivien pankkien välillä, mikä voi hyödyttää kuluttajaa.

Teksti
Sortter

Rahoitusmarkkinoiden avauduttua 1990-luvun alussa pankki- ja finanssiala on muuttunut monella tavalla. Pankki- ja finanssiala ohjaava lainsäädäntö on kokenut muutoksia. Markkinoilta on kadonnut monta perinteikästä pankkia, mutta tilalle on tullut paljon uusia toimijoita. Yksi kuluttajalle näkyvimmistä asioista on varmasti paikallisten konttorien määrän merkittävä lasku.

Myös teknologian nopea kehittyminen on vaikuttanut finanssialan toimintaan, sillä asiakaskäyttäytyminen on siirtynyt enenevässä määrin verkkoon.

– Moni asiakas hoitaa päivittäiset pankkiasiansa verkkopankin kautta tai mobiilisti. Lisäksi asuntolainan tai luottokortin hakeminen onnistuu nykyään verkkolomakkeen täyttämällä, Sortterin markkinointijohtaja Lauri Miettinen sanoo.

Teknologian kehittyminen on lisännyt myös kansainvälistä kilpailua finanssi- ja pankkialalla. Uudet EU-direktiivit ovat pakottaneet pankkeja avaamaan rajapintojaan uusille toimijoille, jonka seurauksena useamman pankin yhtäaikainen käyttäminen on helppompaa.

– Rahoitusalalle tulleet uudet pankit panostavat voimakkaasti automatisointiin, jonka avulla he pystyvät kilpailemaan perinteisten paikallispankkien kanssa entistä paremmin, Miettinen selittää.

Paikallispankkeja arvostetaan yhä, mutta nettipankit ovat nopeita ja helppoja

Pankkipalveluiden digitalisoituminen ja uusien nettipankkien lisääntyminen on vähentänyt asiakasliikennettä konttoreihin, mikä on johtanut fyysisten toimipisteiden vähentymiseen. 

Moni asiakas on kokenut fyysiset toimipisteet digitaalisia kanavia luotettavammiksi tavaksi hoitaa pankkiasioita. Etenkin suurempien pankkiasioiden kohdalla, kuten asuntolainan hakemisessa, moni kaipaa edelleen henkilökohtaista palvelua konttorissa. Pankit ovat kuitenkin joutuneet karsimaan kannattomampia toimintojaan, kuten juuri paikallispankkeja.

– Ala elää hurjassa muutoksessa. Muutoksen seurauksena asiakkaat pystyvät itse valitsemaan ja vertailemaan paremmin, minkä pankin kanssa asioivat ja mitä palveluita he pankeilta valitsevat. Etenkin nuorempi diginatiivi asiakaskunta on jo tottunut käyttämään verkko- ja mobiilipalveluita laajasti, ja siksi he kokevat myös nettipankkien käytön helppona, Miettinen toteaa.

Miettisen mukaan nettipankkien palveluiden hyötyä ovat nopeus, selkeys ja helppous.

Esimerkiksi tärkeänä pidetään sitä, että pankin tarjoamia palveluita, kuten kulutusluottoa tai asuntolainaa, voi vertailla helposti verkkopalvelussa. Lisäksi palvelussa nähdään tärkeänä se, että lainatarjouksen ja -päätöksen saa nopeimmillaan jopa muutamassa minuutissa.

Lainan hakeminen omasta paikallispankista ei välttämättä ole yhtä itsestään selvää. Prosessi voi olla myös hidas, jos lainanhakija ei ole entuudestaan pankin asiakas.

Asiakaskäyttäytymisen ja lainsäädännön muutos on johtanut myös siihen, että kaikkia pankkipalveluita ei tarvitse enää keskittää yhteen pankkiin. Asiakas voi hakea luottokortin esimerkiksi yhdeltä pankilta, avata käyttötilin toiseen pankkiin ja nostaa asuntolainan kolmannesta pankista.

 

Vertaile ja kilpailuta pankkipalvelut Sortterin avulla

Lähtökohtaisesti kaikki hankinnat on hyvä kilpailuttaa – oli kyse sitten sähköliittymästä, hotellimajoituksesta, lennoista tai vaikka remonttilainasta. Näin kuluttaja voi varmistua siitä, ettei maksa palvelusta tai tuotteesta liikaa. Myös eri pankkipalvelut kannattaa säännöllisesti kilpailuttaa, sillä korkokuluissa tai lainaehdoissa voi olla eroa.

Sopivan vaihtoehdon löytäminen kaikkien palveluntarjoajien joukosta voi olla kuluttajalle haastavaa. Tähän kannattaakin ottaa avuksi vertailupalvelu, joka helpottaa työtä hakijan puolesta.

Kotimainen pankkipalvelujen ja rahoitusalan vertailupalvelu Sortter kilpailuttaa puolestasi kulutusluotot sekä asuntolainat. Saat yhdellä hakemuksella jopa 20 eri pankilta ja lainanantajalta lainatarjouksen.

Vertailupalvelu on sinulle täysin maksuton, eikä lainahakemuksen tekeminen sido sinua mihinkään. Voit rauhassa vertailla ja valita haluamasi tarjouksen Sortterin verkkopalvelussa.

Tutustu Sortterin tarjontaan ja lähetä hakemus »