Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Saako Louhimiehen Tuntematon sotilas miljoona katsojaa – ja paljonko se tuottaa?

Blogit Kuvien takaa 6.12.2017 11:45
Kalle Kinnunen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Aku Louhimiehen ohjaama Tuntematon sotilas on saanut sunnuntaihin mennessä jo 750 315 katsojaa.

Määrä on Suomessa millä tahansa mittapuulla huima. Elokuva on nyt 1970-luvun alusta alkaneen tilastoidun ajan katsotuin kotimainen. Se meni heti maanantaina ohi yhtä lailla puolustusvoimiin liittyvästä hitistä Uuno Turhapuro armeijan leivissä, joka sai vuonna 1984 yhteensä 750 965 katsojaa.

Katsojalukuja suosion mittarina ei tosin voi aivan suoraan verrata esimerkiksi 1980-lukuun.

Suuri muutos tapahtui seitsemisen vuotta sitten, kun suomalaiset elokuvateatterit digitalisoitiin. Nyt elokuvan saa jokaiselle valkokankaalle, jonka omistaja sitä haluaa näyttää, sillä digikopio on periaatteessa maksuton. Aiemmin piti jakaa menestyselokuvankin kalliit filmikopiot (joiden valmistaminen maksoi nykyrahassa muutamia tuhansia euroja kappale) ensin tärkeimpiin saleihin, joista ne valuivat pienemmille paikkakunnille ja pienempiin teattereihin kuukausia myöhemmin. Pekka Parikan Talvisodan ensi-illan alla jotkut maakuntaelokuvateatterien omistajat jopa maksoivat itse filmikopioita, jotta saivat elokuvan heti ensi-illassa.

Uusimman Tuntemattoman sotilaan saamiseksi valkokankaalle on toisaalta venytetty penniä rajusti ja kyseenalaisinkin keinoin jo kuvausvaiheessa. Samassa hengessä elokuvateatterien on pitänyt sitoutua esittämään elokuvaa useita viikkoja. Tämä tosin tuskin on ollut pienille teattereille suuri kynnyskysymys, ainakaan jälkiviisaasti – niin hyvin se nyt kerää katsojia.

Uuden Tuntemattoman katsojaluvun kehityksen arviointi poikkesi alkuvaiheessa normaalista tilanteesta: kun salit olivat aivan tupaten täynnä, katsojasumaa siirtyi väistämättä eteenpäin.

Kun jonoa ja painetta oli purettu ja katsojamäärän kehitys alkoi noudattaa tuttua kaavaa noin 30 prosentin viikkolaskulla, tuli itsenäisyyspäivä, eikä mikä tahansa itsenäisyyspäivä, vaan Suomen satavuotisjuhla.

Osalle katsojista itsenäisyyspäivä on ollut eräänlainen deadline, jota ennen elokuva on nähtävä. Niinpä Tuntemattoman katsojaluvut ponkaisivat taas nousuun. Kansallinen noste teki viime viikonlopusta jopa paremman kuin edellinen viikonloppu, mikä on varsin harvinaista minkään elokuvan teatterikaaren tässä vaiheessa – etenkin kun käytössä oli yhä yli 140 salia ympäri maan.

Toisten mielestä uusi Tuntematon sotilas on katsottava nimenomaan itsenäisyyspäivänä. Jos kuulut tähän joukkoon, olet ehkä jo myöhässä. Tänään itsenäisyyspäivänä esimerkiksi pääkaupunkiseudulla Finnkinon salit ovat taas olleet ja ovat kokonaan tai lähes loppuunmyytyjä, jo varhaisimmista, kello 10.30 alkavista näytännöistä lähtien.

Itsenäisyyspäivä ja Suomi 100 -juhla saattaa olla se uusi pulssi, mikä nostaa Tuntemattoman sotilaan takaisin tielle kohti miljoonaa katsojaan. Suurimmista saleista se nimittäin lähtee viimeistään viikon kuluttua, kun uusi Tähtien sota -elokuva saapuu.

Yli miljoonan elokuvateatterikatsojan rajan on 1970-luvun alun jälkeen päässyt ainoastaan yksi elokuva, Titanic. Se keräsi vuosina 1998-1999 peräti 1 040 000 katsojaa. Tuntemattomalla sotilaalla on siis mahdollisuus mennä senkin ohi. Ainakin se ohittaa äärimmäisellä varmuudella toiseksi katsotuimman ulkomaisen elokuvan: Yksi lensi yli käenpesän keräsi aikoinaan 821 736 katsojaa.

Entä talous? Poikkeuksellisen kalliina elokuvana Tuntematon sotilas myös tarvitsee hulppeat lipputulot tehdäkseen tuotantoyhtiön osakkaille voittoa. Sunnuntaihin mennessä lipunmyynnin saldo oli noin 10 800 000 euroa, ja pelkästään tänään siihen pätkähtää ainakin sata tuhatta euroa päälle.

En tunne elokuvan tulonjakosopimusta, ne ovat liikesalaisuuksia. Nyrkkisääntönä tuotantoyhtiölle asti menee elokuvateatterin ja levittäjän osuuden sekä verojen jälkeen nelisenkymmentä prosenttia lipputuloista. Tämän jättihitiksi jo etukäteen oletetun leffan tulonjakosopimus on tuotantoyhtiön kannalta kuitenkin erittäin suotuisa, alalta kuiskitaan.

Julkisen rahan osuus Tuntemattoman sotilaan yli seitsemän miljoonan euron budjetista on pari miljoonaa. Kovaa rahaa tai muuten arvokasta sponsorointia on tullut myös värikkäästä ja kiistellystä mainosyhteistyöstä sekä erilaisilta yhteistyökumppaneilta, joihin yllättäen lisättiin syyskuussa ranskalainen hävittäjävalmistaja Rafale.

Oletettavasti Tuntematon sotilas tahkoaa viimeistään tästä viikosta alkaen tuottoa tuotantoyhtiön osakkaille, joihin Louhimies ja rahoittajajoukko kuuluvat, ellei se ole jo nyt selkeästi plussan puolella. Yksi katsojapiikki on vielä tulossa: joulunpyhät ja vuodenvaihde ovat elokuvissakäymisen sesonkia. Siellä toki katsojista kilpailee myös toinen iso kansallishenkinen elokuva, jääkiekkonostalgiakomedia 95.

Lisää rahaa tehdään ensi vuonna dvd- ja bluray-myynneillä. Vaikka ne ovat laskeneet huippuvuosista rajusti ja laskevat alituiseen, tällaiseen ”enemmän kuin elokuva” -poikkeusteokseen sitoudutaan yhä tavalla, johon kuuluu tallenteen ostaminen itselle tai lahjaksi. Tuntemattoman sotilaan tallenteita voi hyvinkin mennä kaupaksi yli tuplaten ne määrät, joita puolen miljoonan teatterikatsojan Mielensäpahoittajaa ja Luokkakokousta toissa vuonna myytiin (70 – 80 000 kpl per leffa). Kalliimpien juhlapakkausten tekeminen ja hyvä myynti on itsestäänselvyys. Parhaassa tapauksessa, ehkä, noustaan miljoonan euron tuottoon myös tallennepuolella. Jos näin käy, se olisi elokuvasektorilla Suomessa viimeinen kerta koskaan.

Striimaustulojakin on toki tulossa, mutta niitä vähentänee tieto, että elokuvan sarjaversio esitetään Ylellä jo vuoden 2018 lopulla. Usein elokuvien karenssi ennen televisioesitystä on ainakin kaksi vuotta, mutta Ylen suuri rahoitusosuus tuo Tuntemattoman poikkeuksellisen ripeästi kotikatsomoihin.

Tuntemattoman sotilaan Suomen lipputulojen päälle tulevat luonnollisesti ulkomaanmyynnit – joskin niiden on vaikea kuvitella nousevan miljoonaluokkaan. Suuren ulkomaisen festivaaliavauksen mahdollisuus ei toteutunut, kun kansanvälinen ensi-ilta olikin Tallinnan elokuvajuhlilla. Useista festivaalinäytöksistä huolimatta elokuvabisneksen keskeiset amerikkaliset ja brittiläiset lehdet eivät ole vieläkään arvioineet elokuvaa.