Finnair jousti Vehviläisen irtisanomisajasta: Johtajasopimus sitoo yhtiötä mutta ei välttämättä toimitusjohtajaa

Cargotec
Teksti
Jyri Raivio
Mika Vehviläinen siirtyy maaliskuussa Cargotecin toimitusjohtajaksi. Kuva yhtiön pääkonttorista. Kuva Marjo Tynkkynen.

Kuluvan kuun viimeisenä päivänä tehtävänsä jättävä Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen lopetti kolmevuotisen Finnair-pestinsä poikkeuksellisella tavalla:

Vehviläinen pyysi toimitusjohtajasopimuksensa kuuden kuukauden irtisanomisajan lyhentämistä vain yhteen kuukauteen. Yhtiön hallitus suostui pyyntöön sunnuntaina 27. tammikuuta pitämässään kokouksessa.

Vehviläisen siirtyminen Cargotecin toimitusjohtajaksi maaliskuun alusta alkaen julkistettiin seuraavana päivänä. Väliaikaiseksi toimitusjohtajaksi nimitettiin operatiivinen johtaja Ville Iho. Samalla hallituksen puheenjohtaja Harri Sailas kuitenkin ilmoitti, ettei Iholla eikä kenelläkään muullakaan yhtiön palveluksessa olevalla ole edellytyksiä toimia pysyvänä toimitusjohtajana.

Tämän vahvisti myöhemmin Vehviläinen itse. Toimivalla johdolle poikkeuksellisella tavalla hän otti julkisesti kantaa seuraajansa valintaan ja sanoi, ettei uutta toimitusjohtajaa löydy talon sisältä.

Vehviläisen toimitusjohtajasopimuksen irtisanomisaika on 12 kuukautta, jos sopimuksen irtisanoo yhtiö, ja kuusi kuukautta, jos toimitusjohtaja irtisanoutuu itse. Kummassakaan tapauksessa sopimuksen päättämiselle ei tarvitse esittää erityisiä perusteita. Yhtiön antaessa potkut se kuitenkin sitoutuu maksamaan johtajalle 12 kuukauden palkan.

Cargotecissä noudatetaan kuuden kuukauden sääntöä, sanoo sopimuksen sitten irti yhtiö tai Vehviläinen itse. Potkut saadessaan johtaja saa saman 12 kuukauden palkan kuin Finnairissakin. Potkutilanteessa johtaja kuitenkin lähes poikkeuksetta lähtee saman tien.

Cargotec on ollut vailla vakituista toimitusjohtajaa viime lokakuun alusta lähtien. Edellinen ykkösmies Mikael Mäkinen jäi kuitenkin firmaan, valmistelemaan sen Marine-yksikön listautumista Singaporen pörssiin. Tällainen järjestely on hyvin epätavallinen.

Kuuden kuukauden irtisanomisaika on pörssiyhtiöissä yleinen. Toimitusjohtajan pitkän irtisanoutumisajan idea on antaa yhtiön hallituksella aikaa etsiä seuraajaa.

Ihannetapauksessa vanhan johtajan lähtö ja uuden nimi voidaan julkistaa yhtä aikaa. Väliaikaisjärjestelyt eivät ole ihanteellisia etenkin Finnairin tapauksessa, kun väliaikainen johtaja on todettu kelpaamattomaksi pysyvän toimitusjohtajan työhön.

Irtisanomisajan lyhentäminen ei varmaankaan ollut Finnairin hallitukselle kovin vaikea ratkaisu. Päätös työpaikan vaihtamisesta nakersi varmasti toimitusjohtaja Vehviläisen motivaatiota. Lisäksi hallitus on syvästi kiitollinen Vehviläiselle, joka nosti lentoyhtiön vaikeassa toimintaympäristössä pahasta tappiokierteestä voitolliseksi viime vuonna.

Se tulee näkymään myös Vehviläisen bonuksissa. Niitä koskevista johtajasopimuksen pykälistä pidetään varmasti tiukasti kiinni.