Finnair ja Finavia kasvoivat kohisten – Menestys teki Finnairin johtajista entistä isompia omistajia yhtiössään

Osakepotit ovat kasvaneet niin, ettei tiedottaminenkaan ole aina pysynyt perässä.

Arja Suominen
Teksti
Jyri Raivio

Tämä on ilmaisnäyte SK:n maksullisesta sisällöstä

Finnair julkisti tiistaina viime kuun ja samalla koko viime vuoden liikennetilastonsa. Ne osoittavat hurjaa kasvua.

Yhtiön tarjonta kasvoi henkilökilometreissä mitattuna 8,9 prosenttia ja myynti 13,6 prosenttia vuodesta 2016, joka sekin oli jo hyvä. Matkustajamäärä oli 11,9 miljoonaa eli kymmenyksen edellisvuotta korkeampi.

Myös valtion lentokenttäyhtiö Finavia on saanut valmiiksi viime vuoden tilastonsa, vaikka ei niistä sen kummemmin ole huudellutkaan. Aihetta olisi ollut, sillä Suomen lentoasemien matkustajamäärä kasvoi kokonaista 9,2 prosenttia ja nousi 22,7 miljoonaan.

Hurja kasvu tulee näkymään molempien yhtiöiden, erityisesti Finavian, tuloksessa. Matkustajamäärän kasvu kasvattaa suoraan sen liikevaihtoa, mutta kustannukset eivät kasva läheskään samassa suhteessa.

Finavian kannattavuus mitattuna vaikkapa käyttökatteen suhteella liikevaihtoon oli jo ensimmäisellä vuosipuolikkaalla erinomainen eli 33 prosenttia.

Loppuvuodesta matkustajamäärän kasvu vain kiihtyi, joten kannattavuuskin oli varmasti vieläkin parempi kuin alkuvuonna.

 

Uuden ennätystuloksen esittelee tulosjulkistuksessaan 16. helmikuuta varmasti myös Finnair. Tiistaina tosin kerrottiin, että yksikkötuotto laski viime vuoden viimeisellä neljänneksellä 3,4 prosenttia eli lippuja myytiin aiempaa halvemmalla.

Tätä pulmaa kompensoi kuitenkin koneiden täyttöasteen parantuminen. Koko vuonna sekä yksikkötuotto että täyttöaste nousivat 1,8 prosenttia. Ne ovat alalla erinomaisia lukuja.

Sijoittajat vakuuttuivat jo tiistaina julkistetuista liikenneluvuista. Yhtiön osake oli aamupäivällä yli kahden prosentin nousussa Helsingin pörssissä.

Se vain vahvistaa valtion lentoyhtiön asemaa pörssikomeettana. Kurssi on noussut viimeisen vuoden aikana yli 200 prosenttia.

Mikään muu yhtiö ei ole päässyt lähellekään tällaista kurssinousua, jonka siivittämänä Finnair myös siirrettiin Helsingin pörssin keskisuurten yhtiöiden kategoriasta suurten joukkoon.

Finnair on ollut pörssikomeetta myös vertaistensa parissa. Kurssivertailussa jäävät kauas taakse niin pohjoismainen SAS, norjalainen halpalentoyhtiö Norwegian kuin mannermaan jätit Lufthansa (Saksa), Air France-KLM ja IAG:kin (Britannia).

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo oli suurimpien omistajien listalla 20. tilalla.

Osakkaat kiittävät, ennen muita tietenkin enemmistöomistaja Suomen valtio. Sen Finnair-potti oli vuosi sitten 285 miljoonan euron arvoinen. Tiistaina aamupäivällä arvoa oli 909 miljoonaa euroa.

Tyytyväisiä ollaan varmasti myös yhtiön johdossa. Sen kannustinohjelmat ovat tehneet Finnairin johtoryhmästä yhtiön suuromistajia.

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo oli vuodenvaihteessa 50 suurimman omistajan listalla 20. tilalla. Hänen Finnair-salkussaan oli 122 562 osaketta, joiden markkina-arvo oli tiistaina noin 1,56 miljoonaa euroa.

Viestintäjohtaja Arja Suominen oli listalla 25. tilalla. Hänen 82 727 osakkeensa arvo oli 1,05 miljoonaa euroa. Suuromistajien luetteloon mahtuivat lisäksi talousjohtaja Pekka Vähähyyppä (33.) ja lakiasiainjohtaja Sami Sarelius (37.).

Johdon omistus on karttunut vauhdilla, jonka perässä pysymisessä sijoittajaviestinnälläkin näyttää olevan vaikeuksia. Vauramon salkku paksuuntui viime vuonna 31 460 osakkeella. Niistä kaikista olisi pitänyt julkaista yhtiön nettisivuilla johdon liiketoimista kertova tiedote.

Sellainen löytyi kuitenkin vain 3 026 osakkeesta. Suomen Kuvalehti kysyi Finnairin viestinnästä viime viikolla, miksei Vauramon osakepalkkioina saamista 28 434 osakkeesta ollut tiedotettu.

Vastaus ei tullut puhelimitse eikä sähköpostitse vaan pörssitiedotteella. Sen mukaan osakeluovutuksista tiedotettaessa on 16. maaliskuuta 2017 epähuomiossa inhimillisen erehdyksen vuoksi jäänyt julkaisematta tiedote, joka koski Vauramon vuosien 2014–2016 kannustinjärjestelmän perusteella saamia 28 434 osaketta.

Finanssivalvonnalle tämäkin ilmoitus oli kuitenkin jätetty.

 

Finnairin yhdeksänjäsenisellä johtoryhmällä on yhteensä 340 654 yhtiön osaketta, joka on 0,26 prosenttia kaikista yhtiön osakkeista. Tiistaina tämä potti oli 4,3 miljoonan arvoinen.

Valtio on luokitellut Finnairin strategisesti merkittäväksi yhtiöksi, jossa valtio aikoo säilyttää enemmistön. Nyt kun valtion omistus Nesteessä on painunut 49,7 prosenttiin, ainoa vastaavanlainen pörssiyhtiö valtion osakesalkussa on Fortum.

Sen kymmenen hengen johtoryhmällä on 200 667 osaketta, joka on 0,02% yhtiön kaikista osakkeista. Yksikään yhtiön johtoryhmän jäsen ei pääs 30 suurimman omistajan listalle. Toimitusjohtaja Pekka Lundmarkilla on 60 713 osaketta, kun top 30:een vaadittaisiin vähintään seitsenkertainen määrä.

Vain 64 prosenttia joulukuun lennoista saapui aikataulussa.

Kurssikehitystä seurataan ilolla Finnairin pääkonttorin lisäksi myös koneiden ohjaamoissa.

700 pilottia sopi vuonna 2014 osana 17 miljoonan euron säästöpakettia järjestelystä, jonka mukaan lentäjille maksetaan 24 miljoonan euron suora rahapalkkio, jos yhtiön osakekurssi tänä vuonna on yli kahdeksan euroa. Rahat maksetaan keväällä 2019.

Finnair kasvaa nyt vauhdilla, joka natisuttaa yhtiötä liitoksissaan. Vain 64 prosenttia joulukuun 2017 lennoista saapui aikataulussa.

Se on huono luku, lähes kymmenen prosenttiyksikköä edellisvuotista heikompi. Talousjohtaja Vähähyyppä selittää sitä tiedotteessa poikkeuksellisen vaikeilla talvi- ja tuuliolosuhteilla ja Ilmailualan unionin ylityökiellolla.

Ne sotkivat kuitenkin liikenteen perin pohjin vain parina päivänä eli 12. ja 13. joulukuuta, sattuvasti heti sen jälkeen, kun Finavian johtaja oli tv-haastattelussa kehua retostellut suomalaisten ylivertaista osaamista lentokenttien talvioperoinnissa.

Itse asiassa tuuli ei ollut kovin kova, mutta se kävi suoraan sivusta rinnakkaisiin pääkiitoteihin nähden. Märän lumisateen vuoksi niitä ei saatu aurattua eikä sulatettua. Kitkakertoimet menivät niin huonoiksi, että pienempikin sivutuuli riitti sulkemaan molemmat pääkiitotiet.

Sivukiitotieltä toimiminen aiheutti isoja ongelmia. Finnair peruutti yli 60 lentoa ja useat muut myöhästelivät. Tilanteen palauttaminen normaaliksi kesti useita päiviä.