Google tuntee sinut kohta entistä paremmin – mistä tietojen keruussa on kyse?

Ulkomaat 28.2.2012 09:07
Kuvakaappaus Googlen Web History -palvelusta, jossa voi tarkastella omaa hakuhistoriaansa.

Kansalaisten sähköisiä oikeuksia puolustava EFF suosittelee Googlen käyttäjiä pyyhkimään pilveen tallentuneen selaushistoriansa yksityisyytensä suojaamiseksi.

Jo vuodesta 2009 Google on seurannut hakukoneen kaikkien käyttäjien tottumuksia. Jokainen hakusana tallentuu henkilökohtaiseen tietokantaan samoin kuin tieto siitä, mitä hakutuloksia on klikattu. Historiatietojen perusteella hakukone yrittää nostaa kiinnostavimmat tulokset listan kärkeen.

Nämä ovat kikkoja, joilla Google pystyy tarjoamaan räätälöityjä ja osuvia hakutuloksia erilaisille käyttäjille. Mutta toiminnolla on haittapuolensa: hakusanat voivat paljastaa käyttäjästä hyvinkin henkilökohtaisia asioita.

Tietokantojen hyödyntäminen kaupallisesti on kuuma aihe. Yhdysvalloissa Target-kauppaketju säikäytti asiakkaansa, kun kävi ilmi, että se pystyy ostoksia analysoimalla arvaamaan esimerkiksi sen, onko asiakas raskaana ja milloin hän synnyttää. New York Times kertoo tapauksesta, jossa Target tiesi tytön raskaudesta jo ennen tytön isää.

Googlen tapauksessa käyttäjistä kertyy paljon helposti hyödynnettävää dataa, mikäli tämä on rekisteröitynyt johonkin yrityksen palveluista, kuten Gmailiin. Tähänkin asti yritys on yhdistänyt hakukonehistorian käyttäjän nimeen ja muihin tietoihin. Rekisteröitymättömien käyttäjien hakuhistoria tallentuu nimettömänä.

EFF suosittaa estämään ylimääräisten tietojen keräämisen, mikä onnistuu helposti Googlen asetuksista.

Vinkki on ajankohtainen, sillä Googlen käyttöehdot muuttuvat maaliskuun alussa. Uusien ehtojen myötä Google saa luvan koota palveluistaan löytyvät tiedonmurut käyttäjien tottumuksista yhdeksi profiiliksi. Näin Googlen tilastonikkarit voivat piirtää entistä tarkemman kuvan käyttäjästä ja tämän mieltymyksistä.

EFF näkee uudistuksessa yksityisyysongelman, mutta muutos mahdollistaa myös fiksumpien palveluiden tekemisen.

Maaliskuun ensimmäisen päivän jälkeen palvelut, joihin kirjaudutaan samalla Google-tunnuksella, voivat alkaa jakaa tietoja keskenään. Esimerkiksi YouTuben katselutottomukset voivat alkaa vaikuttaa siihen, mitä tuloksia hakukone näyttää. Periaatteessa muutos on looginen: Googlehan omistaa kaikki tiedot jo valmiiksi.

Joitakin käyttäjiä vaivaa se, että muutos mahdollistaa myös mainonnan kohdistamisen entistä tarkemmin. Google lupaa, etteivät mainostajat jatkossakaan saa käsiinsä henkilökohtaista tietoa.

”Kun näytämme sinulle räätälöityjä mainoksia, emme yhdistä evästettä tai anonyymiä tunnistetta arkaluontoisiin aihepiireihin, kuten rotuun, uskontoon, seksuaaliseen suuntautumiseen tai terveydentilaan”, yritys lupaa verkkosivuillaan.

Usein unohtuu se, että Google ei myy käyttäjien tietoja vaan käyttäjiään. Ero on merkittävä: käyttäjiä koskevia tietoja ei tarvitse päästää Googlen konesalien ulkopuolelle.

Google voi joutua luovuttamaan henkilökohtaisia tietoja lähinnä oikeuden päätöksellä, mutta silloinkin käyttäjäprofiilin joutuminen vääriin käsiin tuntuu ongelmista vähäisimmältä. Todelliset salaisuudet löytynevät sähköposteista eikä käyttäjäprofiilista.

Käy katsomassa oma hakukonehistoriasi Googlen palvelussa. Tietojen poistamisella ei ole kiire – sen voi tehdä myös maaliskuun jälkeen, jos koet Googlen hyödyntävän tietojasi väärin.

Tietokulma: Mainosten kohdistaminen

Google rahoittaa ilmaispalvelunsa verkkomainonnalla. Sen asiakkaita eivät ole palveluiden käyttäjät vaan mainostajat. Ja mainostajat haluavat käyttää rahansa fiksusti.

Verkkomainonnassa suuri ongelma on se, että mainosbudjetit valuvat hukkaan. Mitä useampi ihminen klikkaa mainosta, sitä enemmän ilmoittaja joutuu siitä maksamaan. Ja suurin osa verkossa surffailijoista tuskin kuuluu mainostajan kohderyhmään.

Siksi Google itse asiassa pyrkii välttämään mainosten näyttämistä. Se yrittää luokitella surffailijat heidän oletettujen kiinnostuksenkohteidensa mukaan ja näyttää vain asiaankuuluvia ilmoituksia. Joskus se onnistuu, mutta usein käyttäjästä tiedetään liian vähän mielenkiintoisten mainoksien näyttämiseksi.

Katso Googlen verkkosivuilla, mitä tietoja sinusta käytetään mainonnan kohdistamiseen.

Tilaa SK:n uutiskirje

Ajankohtaisimmat ja puhuttelevimmat digisisällöt vastajauhettuna suoraan sähköpostiisi.