5G-verkkojen epäillään vaarantavan lentoliikenteen turvallisuutta, Yhdysvalloissa lykättiin uusien verkkojen käyttöönottoa

Analyysi: Päätös on tiukka yhtiöiltä, jotka ovat valmistelleet lanseerausta yli vuosikymmenen ja maksaneet taajuuksista miljardeja.
Amerikka 30.11.2021 20:45
Lentokone laskeutuu Ronald Reaganin kansalliselle lentoasemalle Arlingtonissa Yhdysvalloissa.
Lentokone laskeutuu Ronald Reaganin kansalliselle lentoasemalle Arlingtonissa Yhdysvalloissa. © Drew Angerer / AFP / Getty Images / Lehtikuva

Kauhukuva on tällainen: On synkkä ja syksyinen yö. Suuren lentoyhtiön suuri matkustajakone lähestyy suurta amerikkalaista lentokenttää automaattiohjauksessa. Yllättäen automatiikka alkaa vetää koneen nokkaa pystyyn. Nopeus hyytyy, sakkaus uhkaa, satojen ihmisten henki on vaarassa.

Mitä on tapahtunut?

Uusien 5G-matkapuhelinverkkojen signaali on häirinnyt lentokoneen radiokorkeusmittaria, jonka antama tarkka tieto korkeudesta on avainasemassa automaattilähestymisissä. Ilman luotettavasti toimivia radiokorkeusmittareita maailman lentoliikenteen säännöllisyys romahtaa. Pahimmassa tapauksessa ihmishenget ovat uhattuina.

Tällaisen asetelman mahdollisuudesta on syntynyt hämmentävä soppa, nyt maailman suurimmassa ja mahtavimmassa ilmailumaassa Yhdysvalloissa mutta jatkossa ehkä monissa muissakin maissa. Ilmailuala ja sitä sääntelevät viranomaiset pitävät tällaista katastrofia mahdollisena, ellei jopa todennäköisenä. Viestintäala ja sitä sääntelevät viranomaiset puolestaan näyttävät olevan toista mieltä.

Varovaisuus näyttäisi voittavan, ainakin toistaiseksi. Talouslehti Forbes kertoo, että kaksi suurta yhdysvaltalaista teleoperaattoria, AT&T ja Verizon, ovat lykänneet maan liikenneministeriön toivomuksesta uusien 5G-verkkojensa käyttöönottoa kuukaudella vuoden 2022 alkuun.

Se on tiukka päätös yhtiöiltä, jotka ovat valmistelleet näiden yhteyksien lanseerausta yli kymmenen vuoden ajan ja maksaneet huutokaupassa niiden taajuuksista liittovaltiolle miljardeja. On likipitäen uskomatonta, ettei tätä ongelmaa ole kyetty ratkaisemaan aikaisemmassa vaiheessa.

 

5G on langattoman viestinnän uusin kehitysloikka, jota toimialalla tyypilliseen, ylisanoja viljelevään tapaan on kutsuttu vallankumoukselliseksi. Se on merkittävästi edeltäjiään nopeampi ja sitä voidaan näin hyödyntää muun muassa niin sanotussa esineiden internetissä, robottiautoilussa ja virtuaalitodellisuuden luomisessa.

5G on jo nyt laajasti käytössä eri puolilla maailmaa. Heinäkuussa 5G-operaattoreita kerrottiin olevan 172 ja käyttäjiä lähes 300 miljoonaa. 5G on tätä nykyä myös suomalaisten verkkoyhtiöiden aktiivisimmin tarjoama tuote.

Radiokorkeusmittari mittaa taajuuksilla 4,2–4,4 GHz lentokoneen korkeutta maasta alle metrin tarkkuudella noin 800 metrin korkeuteen saakka. Sitä korkeammalla korkeusnäyttö saadaan perinteisestä, ilmanpainetta mittaavasta korkeusmittarista.

Ilman radiokorkeusmittaria koneen automaattiohjauksen monet toiminnot putoavat pois päältä ja koneella voi turvallisesti lentää vain hyvällä säällä. Pelkästään Yhdysvalloissa radiokorkeusmittari on 7 000:ssa isossa matkustajalentokoneessa, 34 000:ssa pienemmässä yleisilmailukoneessa ja 22 000:ssa helikopterissa. Konflikteista 5G-signaalin ja radiokorkeusmittareiden välillä ei ole raportoitu.

Yhdysvaltain 5G-kriisi sai alkunsa alkuvuodesta, kun liittovaltion viestintäviranomainen FCC (Federal Communications Commission eli FCC) järjesti 5G:n uuden, 3,7–3,98 GHz:n taajuusalueen huutokaupan. Se tuotti valtiolle muhkean 81 miljardin dollarin (vajaan 72 miljardin euron) potin. Onnellisten voittajien oli määrä käynnistää 5G-palvelut 46 alueella eri puolilla maata joulukuun alussa.

Epäilykset uuden taajuusalueen 5G-signaalien vaikutuksesta likeisellä taajuusalueella toimiviin radiokorkeusmittareihin olivat kuitenkin heränneet jo paljon aikaisemmin. Viestintäpuolella asiaa selvitettiin Forbesin artikkelin mukaan jo neljä vuotta sitten, eikä isoja huolenaiheita löytynyt.

 

Ilmailuviestinnän erikoiskomissio RTCA (Radio Technical Commission for Aeronautics) julkaisi oman raporttinsa syksyllä 2020, hyvissä ajoin ennen taajuuksien huutokauppaa. Sen tulokset olivat hälyttäviä. Niiden mukaan ”on olemassa suuri riski siihen, että 5G-televiestintäjärjestelmät taajuusalueella 3,7–3,98 GHz sotkevat vahingollisella tavalla kaikkien siviililentokoneiden radiokorkeusmittareiden toimintaa”.

YK:n alainen maailman ilmailuviranomaisten yhteistyöelin ICAO käsitteli asiaa niin ikään hyvissä ajoin ennen Yhdysvaltain taajuushuutokauppaa. Lentoyhtiöiden järjestö IATA ja liikennelentäjien kansainvälinen liitto IFALPA listasivat ICAO:lle pitkän luettelon ongelmista, joihin radiokorkeusmittarin virheellinen näyttö voisi johtaa.

Yhdessä – ei tosin 5G-signaalista johtuneessa – häiriötapauksessa Israelissa matkustajakoneen automaattiohjaus lähti tekemään normaalisti muutaman kymmenen metrin korkeudessa tehtävää loppuvetoa yli 500 metrissä. Koneen tuhoutuminen olisi ollut todennäköistä, elleivät lentäjät olisi huomanneet tilannetta ja siirtyneet käsiohjaukseen. ”Radiokorkeusmittari on yksi lento-operaatioiden kriittisimmistä mittareista (…) sen huomaamatta jäävä virhenäyttö voi johtaa katastrofaalisiin tuloksiin”, lausunnossa sanotaan.

Telepuolella näitä huolia pidetään liioiteltuina. RTCA:n raporttia pidetään epäluotettavana ja sen johtopäätöksiä aivan liian varovaisina. Usein viitataan myös siihen, ettei tiedossa ole yhtään tapausta, jossa jo laajasti käytössä oleva 5G-verkko olisi vaikuttanut radiokorkeusmittareihin.

 

Syksyllä uusien verkkojen käyttöönoton lähestyessä ilmailupuolen ahdistus kasvoi. Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA julkaisi erityisen lentokelpoisuustiedotteen (Special Airworthiness Information Bulletin) ja toimiala eli lentoyhtiöt, lentokoneteollisuus ja myös radiokorkeusmittareiden valmistajat lähestyi yhtenäisenä rintamana Valkoista taloa pyytäen uusien 5G-palvelujen käyttöönoton lykkäämistä. Verkko-operaattoreiden päätös kuukauden lykkäyksestä tehtiin tämän kirjeen jälkeen.

Tilanne on todella vaikea. Osapuolten väliset työryhmät pohtivat, mutta kuukaudessa tuskin kehitellään luotettavia ratkaisuja, joita ei ole löydetty vuosien mittaan.

Molemmat regulaattorit ovat todella hankalassa raossa. Jos rajoituksiin päädytään, FCC on myynyt kymmenillä miljardeilla epäkuranttia tavaraa eli 5G-taajuuksia, joita ei ehkä pystytä käyttämään.

FAA puolestaan on muutenkin vaikeuksissa. Kongressissa tutkitaan sen lepsuilua yhdessä sen päätehtävistä eli uusien koneiden tyyppihyväksynnässä. FAA on hyväksynyt mutinoitta kaksi erittäin ongelmallisiksi osoittautunutta konetyyppiä, Boeingin pahamaineisen 737 Maxin ja saman valmistajan 787:n, jonka tuotanto on jouduttu keskeyttämään monta kertaa laatuongelmien vuoksi. Etenkään tässä tilanteessa FAA:lla ei ole varaa ottaa minkäänlaisia riskejä.

Kaikki rajoitukset 5G-palveluihin USA:n jättimarkkinoilla iskisivät kipeästi Nokiaan.

5G on ratkaisevassa asemassa myös suomalaisen verkkolaitevalmistajan Nokian liiketoimissa. Kaikki rajoitukset 5G-palveluihin USA:n jättimarkkinoilla iskisivät kipeästi Nokiaan.

Kukaan yhtiöstä ei halunnut vastata aihetta koskeviin kysymyksiin, mutta Nokia lähetti sähköpostilla yleisluonteisen lausuman. Sen mukaan yhtiö tekee tässä asiassa likeistä yhteistyötä Yhdysvalloissa asiakkaidensa ja FCC:n kanssa. Nokian tiedossa ei kuitenkaan ole mitään luotettavaa todistetta siitä, että 5G:n vaikutus lentokoneiden radiokorkeusmittareihin olisi huolenaihe.

Suomessa 5G toimii 3,4–3,8 GHz taajuusalueella, joten marginaalia radiokorkeusmittarin taajuuksiin on Yhdysvaltain uutta niin sanottua C-taajuusaluetta enemmän. Ongelmia ei olekaan havaittu.

Traficomin ilmailujohtaja Jari Pöntinen suhtautuu tilanteeseen rauhallisesti. Hän näkee radiokorkeusmittarin mahdolliset häiriöt enemmänkin säännöllisyys- kuin turvallisuusongelmana. Jos niitä ilmaantuu, sääminimit nousevat eikä huonon sään lähestymisiä voida enää tehdä.

”Selvitystyö tästä asiasta jatkuu sekä Yhdysvaltain FAA:n että EU:n lentoturvaviranomaisen EASA:n taholla”, Pöntinen sanoo.

Tilannetta seurataan myös Finnairissa, joka näinä ankeina aikoinakin lentää paljon Yhdysvaltoihin. Päälentäjä (Fleet Chief Pilot) Mikko Välisalo kertoo sähköpostiviestissä, että ”lentokonevalmistaja Airbus on yhteistyössä EASA:n kanssa tutkinut asiaa, ja toistaiseksi ei ole mitään valmistajan edellyttämiä toimia lentoyhtiöille. Airbus-lentokoneilla operoidaan ympäri maailmaa ja toistaiseksi ei ole raportoitu yhtään tapausta 5G-verkkojen aiheuttamasta radiokorkeusmittarin toimintahäiriöstä. Mahdollinen radiokorkeusmittarin häiriö vaikuttaisi käytettävään lähestymisminimiin.”

Yhdestä asiasta ilmailu- ja televiestintäalat ovat kuitenkin yhtä mieltä. 5G-aikana on entistäkin tärkeämpää, että koneessa olevat kännykät pysyvät joko suljettuina tai lentotilassa.