Näin Pietarissa: Kulttuuri kylpee rahasateessa

Kulttuuri 24.9.2013 11:00

Pietarissa taiteen ystävää hemmotellaan. Mariinskin teatterin uusi talo valmistui keväällä ja Eremitaašin hulppeiksi lisätiloiksi on kunnostettu pääesikuntana tunnettu rakennus, joka virallisesti avautuu museon viettäessä ensi vuonna 250-vuotisjuhlaa.

Muillakaan kulttuurilaitoksilla ei ole valittamista. Usean teatterin ja museon vanhoja arvorakennuksia on korjattu tai remontit ovat käynnissä. Monille on samoin valmistunut kokonaan uusia tiloja.

Huikea rahasade ei tule pelkästään valtion kassasta. Banaanikuninkaaksi kruunattu Vladimir Kekhman käytti Mihailin teatterin kunnostukseen jopa 40 miljoonaa euroa ja ryhtyi kaupan päälle laitoksen johtajaksi.

Venäläispankit karhuavat liikemiehen yrityksiltä nyt noin miljardin euron velkoja. Lehtitietojen mukaan herra on pelastanut ulkomaiset omistuksensa junailemalla viime vuoden lopulla henkilökohtaisen vararikon Lontoossa. Mihailin teatteri vieraili kesällä Savonlinnan oopperajuhlilla.

Abramovitšilla on oma taidesaari

Vielä mahtavampi yksityinen panostus valmistuu 2017, kun jalkapallojoukkue Chelsean omistaja Roman Abramovitš kunnostaa Uuden Hollannin. Pikkusaari syntyi Pietari Suuren aikana, kun Nevan ja Moikan välille rakennettiin kanavat.

Uusi Hollanti oli Venäjän ensimmäinen sotasatama ja rapistuneet rakennukset ovat 1700-luvun lopulta. Abramovitshin yhtiö lupaa upottaa saareen 12 miljardia ruplaa eli noin 300 miljoonaa euroa.

Rouva Abramovitš, Dasha Zhukova, on kunnostanut Moskovaan modernin taiteen keskuksen nimeltä Garage.

Äskettäin pariskunta hankki noin 60 miljoonalla eurolla kokoelman Ilja Kabakovin töitä. Kabakov muutti Neuvostoliitosta New Yorkiin 1987.

Abramovitš teki ensimmäisen suuren taidekaupan 2008 ostamalla Francis Baconin triptyykin 86 miljoonalla dollarilla. Herrasväen taidekokoelman uskotaan kotiutuvan Uuteen Hollantiin, jonka alueelle pietarilaiset pääsivät ensi kertaa kesällä 2011.

Kuvataiteen yksityiset suurinvestoinnit aloitti Marina Varvarina, jonka hätkähdyttävän suuri taidetalo Erarta avautui 2010 Vasilin saarella. Erarta nojaa tämän päivän venäläiseen taiteeseen ja on omalaatuinen museon ja gallerian risteytys, johon tutustuminen perehdyttää myös Venäjän uuden eliitin makutottumuksiin.

Varvarinan puoliso, puunjalostuksessa ja laivanvarustajana omaisuutensa hankkinut liikemies Dmitri Varvarin ammuttiin Pietarissa 2000. Maailman meriä seilaa Panaman lipun alla 2009 valmistunut kuivalastialus Dmitry Varvarin.

Mariinskin brändi ja Moskovan kosto

Virallisen Pietarin kulttuurielämän varsinainen ylpeys, Mariinskin ”malliksi” eli kauppakeskukseksi ristitty uusi talo maksoi noin 500 miljoonaa euroa.

Parhaan selityksen rahoituksen järjestymiseen tarjoaa trendikäs kaupunkilehti Sobaka, suomeksi Koira.

Lehden mielestä Mariinski on suorastaan vuosikymmenen ollut ainoa myönteinen venäläinen brändi maailmalla. Siksi presidentti Vladimir Putin oli valmis panostamaan kotikaupunkinsa laatuoopperaan ja balettiin.

Maestroksi kutsuttu Mariinskin johtaja, uuden talon avajaispäivänä 60 vuotta täyttänyt Valeri Gergijev on arvoitus pietarilaisillekin. Mitä maestro aikoo seuraavaksi? Vanhan teatteritalon korjaaminen on toki suunnitteilla.

Sobakalle kapellimestarista suuren syntymäpäivähaastattelun tehnyt toimittaja nimeää maestron ufoksi eli tuntemattomaksi lentäväksi objektiksi. Uudisrakennuksen akustiikkaan ihastunut kapellimestari vakuuttaa epäilijöille, että parhaat työvuodet ovat vielä edessä.

Pietariin on tulvinut kulttuurirahaa niin paljon, että kateus jopa suoranainen koston henki kytee Moskovassa, vaikka pääkaupungissakin on kunnostettu useita kohteita alkaen Bolšoi-teatterista. Moskovan vastaiskua voi ounastella, kunhan pietarilaisten ote Venäjän vallasta väistyy, mutta pientä esimakua saatiin keväällä.

Puškinille nimettyä taidemuseota Moskovassa yli 50 vuotta johtanut Irina Antonova ehdotti uuden länsimaisen taiteen museon palauttamista pääkaupunkiin. Museon tarina on satua ihmeellisempi. Kaksi venäläistä teollisuusmiestä hullaantui impressionistien ja muiden viime vuosisadan alun mestareiden töihin, joita Ranskassa ei ostettu.

Herrojen kokoelmat takavarikoitiin vallankumouksen myötä ja yhdistettiin museoksi. Se oli liikaa diktaattori Josif Stalinille, joka sulki museon 1947. Iso osa kokoelmaa päätyi Eremitaašiin, jonka kolmannessa kerroksessa työt olivat enemmän tai vähemmän piilossa neuvostoajan.

Antonovan ehdotus sai Pietarin kulttuurieliitin raivon valtaan. Moskovan tappion merkkinä 91-vuotias Antonova sai lähteä kesällä eläkkeelle. Venäjällä naisten virallinen eläkeikä on edelleen 55 vuotta ja yleensä museoissa työskentelevät eläkeikäiset naiset vain vahteina.

Eremitaaši saa uljaan kakkostalon

Eremitaaši aikoo siirtää impressionistien työt Pääesikunnaksi kutsuttuun rakennukseen, joka sijaitsee vastapäätä Talvipalatsia Palatsiaukion toisella laidalla. Carlo Rossin suunnittelemassa 1819-29 rakennetussa talossa ovat toimineet myös ulkoministeriö ja valtiovarainministeriö.

Eremitaaši saa Pääesikunnan myötä 800 uutta näyttelysalia, kun niitä on nykyisin ”vain” 1200. Museon 250-vuotisjuhlaa voidaan viettää riemukkaasti, sillä tilojen kunnostus on voinut maksaa hyvinkin 250 miljoonaa euroa. Lopputulemana Pietarissa toimii jatkossa kaksi maailman upeimpiin kuuluvaa museota vastapäätä toisiaan.

Arkkitehtonisesti vähäarvoisina pidettyjä valtiovarainministeriön tiloja on purettu. Näin Pääesikunnan taloon on saatu vaikuttava katettu amfiteatterimainen aula, jossa on jo pidetty konsertteja. Laajat vaihtuvien näyttelyjen tilat avaa eurooppalaisen nykytaiteen biennale Manifesta 10.

Venäjän duuman tilintarkastajat ovat löytäneet pientä huomautettavaa Eremitaašinkin korjausrahojen käytöstä, mutta varsinaiset varoittavat esimerkit ovat muista urakoista. Uuden Hollannin ja samalla Mariinskin naapurissa Krjukovin suuri kasarmi on kunnostettu sotahistoriallisen laivastomuseon taloksi.

Museon avaaminen on viivästynyt. Tosin osa tiloista saatiin sentään avattua kesällä laivaston vuosipäivän kunniaksi. Aiemmin keväällä pidätettiin museon johtaja epäiltynä kavalluksesta. Virka on mennyt myös uskonnon ja ateismin historian museon johtajalta. Tälle museolle korjattiin hulppeat tilat Iisakin kirkon läheltä, koska sen hallussa ollut Kazanin tuomiokirkko palautui kirkolle.

Kirkosta meijeriksi ja takaisin kirkoksi

Kirkkojen kunnostus voidaan nähdä osana vanhojen arkkitehtonisten kulttuuriarvojen palauttamista, vaikka kirkon omaisuuden ja vallan kasvussa on joidenkin mielestä myös riskinsä. Samalla kirkot havainnollistavat historian selittämättömiä käänteitä ja kehiä.

Kun Venäjällä juhlittiin Romanovien valtaannousun 300-vuotispäivää, Pietariin rakennettiin tapahtuman kunniaksi kansalaiskeräyksen voimin perinteistä venäläistä tyyliä edustanut kirkko Poltavan kadun varrelle. Tänä vuonna on vietetty Romanovien valtakauden alun 400-vuotispäivää ja kirkko on taas palautettu entiselleen, vaikka se ehti välillä raunioitua ja toimia jopa meijerinä.

Kirkon rahoituksen toimivuutta voi ihastella niin ikään Pietari Suuren 1713 perustamassa Aleksanteri Nevskin luostarissa. Sekin on entisöity vanhaan loistoonsa 300-vuotisjuhlien edellä.

Oikeastaan kaikkien korjattujen kohteiden listat Pietarissa ovat hengästyttäviä.

Maineikkaan Suuren draamateatterin talo on remontissa, mutta sen pieneksi näyttämöksi on restauroitu puinen Kivisaaren teatteri. Se rakennettiin 1827 tsaariperheen kesäteatteriksi. Kivisaari, Kamennyj ostrov, on kautta historian ollut eliitin suosikkisaari Nevassa melkein kaupungin sydämessä.

Suomessa viime vuosina tiuhaan vieraillut Boris Eifmanin baletti on niin ikään vihdoin saamassa omat tilat. Vanha elokuvateatteri ja toinen rakennus on yhdistetty uudeksi Tanssiakatemiaksi. Arkkitehdit ovat samoja kuin Eremitaašin Pääesikunnan kunnostuksessa.

Arvorakennuksien hallinnasta myös taistellaan. Iisakin kirkon aukion laidalla toimii tiedeakatemian kulttuuritutkimuksen laitos, jonka uskotaan menettävän rapistuneen palatsinsa. Kuka rakennuksen saa, siitä voi tutkailla jopa politiikan suuntia. Oma lukunsa on armeija, joka omistaa paljon ydinkeskustan kiinteistöjä.

Sotilaat isännöivät edelleen myös Pääesikunnan suuren kompleksin toista siipeä. Hupaisa tositarina armeijan omaisuuspeleistä kertoo, miten Pietarin sydämessä Taurian palatsin puistossa sijaitseva pikkupalatsi myytiin nyt potkut saaneen puolustusministeri Anatoli Serdjukovin sisaren miehelle.

Eikä vain kulttuuriväkeä hemmotella. Viihteen kuningatar Alla Pugatšova rakentaa 500 miljoonan euron konserttisalia ja liikekeskusta.

Jalkapallojoukkue Zenithille on pystytetty uutta stadionia vuodesta 2006 alkaen ja optimistit toivovat sen valmistuvan vuoteen 2018 mennessä, jolloin Venäjä isännöi jalkapallon MM-kisoja. Nykypäivän Iisakin kirkkoon voi kadota jopa miljardi euroa, mutta kun varaa on, ei tarvitse pihistellä.