Neljän tähden elokuva: Mustaa kauhua valkoisen oikeamielisyyden keskellä – Rajusta rotusatiirista tuli menestys

Arvio: Get Out paljastuu ajatuksiltaan tarpeellisen vihaiseksi elokuvaksi.
Elokuva 5.5.2017 22:51
David Kaluuya.
David Kaluuya. © Universal Pictures

Älykkäästi kirjoitettu Get Out johdattelee katsojaa niin, että tulevan pahan voimakkuutta ei osaa aavistaakaan. Lajityyppinä on kauhu, mutta kyseessä on myös yksi poliittisimmista Hollywood-elokuvista vuosikausiin.

Alkuasetelma voisi olla arkisten tilanteiden draamakomediasta. Päähenkilö, valokuvaaja Chris (David Kaluuya), on tapaamassa tyttöystävänsä vanhemmat ensimmäistä kertaa. Chris on musta, Rose (Girls-sarjan Allison Williams) on valkoinen ja äveriäästä perheestä. Etkö ole kertonut heille, Chris hermoilee. Ujonpuoleinen nuori mies otetaan kartanossa avosylin vastaan.

Rosen arvoliberaalit vanhemmat korostavat suvaitsevaisuuttaan, mutta asiat eivät ole miltä näyttävät.

Yhteiskunnallinen, satiiriin sekoittuva kauhu on oma genrensä, jolla on vahvat juuret Euroopassa. Afroamerikkalainen käsikirjoittaja-ohjaaja Jordan Peele puhuu tästä päivästä.

Ensin Chris on väline, jolla valkoiset osoittavat oikeamielisyyttään kuin itseään selkään taputellen. Kohta hänet alennetaan lihakimpaleeksi, jolla on arvoa kuin orjalla.

Kauhu ja satiiri ovat lajeja, joilta ei pidä odottaa sovittelevuutta. Get Out paljastuu paitsi tarinaltaan armottomaksi myös ajatuksiltaan tarpeellisen vihaiseksi elokuvaksi. Pohjimmaiset teesit ovat ahdistavia, koska ne ovat ainakin elokuvan sisällä loogisia. Tasa-arvo on kaukana, ja jännitteiden olemassaoloa on turha kieltää.

Provokaatio resonoi: Get Out tuotti pienen budjettinsa takaisin jo Yhdysvalloissa yli 30-kertaisesti.

★★★★☆

Get Out elokuvateattereissa.

 

Kalle Kinnunen jatkaa Kuvien takaa -blogissaan Get Out -pohdintaa.