Auschwitz-elokuvaa ei kelpuutettu Berlinaleen – oikeusjuttu luvassa

Kulttuuri 1.3.2011 11:15

Kiistelty saksalaisohjaaja Uwe Boll turvautuu dramaattisiin keinoihin, koska kohua aiheuttanutta Auschwitz-elokuvaa ei esitetty Berliinin elokuvajuhlilla.

Uwe Boll Uwe Boll esiintyy SS-upseerina omassa elokuvassaan. Kuva on ruutukaappaus Auschwitzin trailerista Youtubesta.

Auschwitzia ei esitetty Berliinin elokuvajuhlilla eli Berlinalessa, mutta värikkäästä ohjelmistostaan tunnetussa Babylon-teatterissa kyllä. Saksalaiskriitikoita paikalla ei juuri ollut, sillä moni heistä on sopinut elokuvan boikotoinnista jo sen trailerin nähtyään.

Lisää melskettä on luvassa.

”Tulossa on oikeusjuttu”, elokuvan tekijä Uwe Boll, kertoo Babylonin aulassa ennen näytöstä.

Hän on tosissaan. Berlinalen aikana alan ammattilehdissäkin kirjoitettiin Bollin taistelusta festivaalijohtaja Dieter Kosslickia vastaan.

”Maksoin 125 euroa, jotka Berlinale veloittaa siitä, että elokuva otetaan harkittavaksi ohjelmistoon. Haluan rahani takaisin.”

Boll sanoo, ettei hänellä koskaan ollut mahdollisuuksia saada elokuvaansa Berlinaleen.

”Kosslick vihaa minua. Viime vuonna tarjosin Berlinaleen elokuvaani Darfurista. Ron Howardin (Apollo 13:n ja Kauniin mielen ohjaaja) mielestä se on mestariteos. Berlinale sanoi ei, vaikka heillä oli Afrikka-aiheisten elokuvien sarja. Elokuviani on esitetty festivaaleilla Roomasta Moskovaan, mutta ei koskaan Berlinalessa.”

”Nyt on aika vetää festivaali oikeuteen. Sen säännöissä lukee, että kaikkien, jotka haluavat elokuvansa ohjelmistoon, tulee maksaa 125 euron maksu, jotta elokuva edes katsotaan. Tiedän, että Hollywood-studiot eivät tätä maksa. Tuo on sääntöjen vastaista. Haluan rahani takaisin. Festivaalille tarjotaan joka vuosi tuhansia elokuvia. Jos jokainen saa 125 euroaan takaisin, Berlinale joutuu talousvaikeuksiin.”

Erilainen ensi-ilta

Auscwitchin ensi-iltaan Babylon-teatteriin saapunut yleisö koostuu lähinnä kaksi- ja kolmekymppisistä, jotka tulivat paikalle enemmän show’n kuin vakavan elokuvan vuoksi.

Näytöksen aluksi Boll pitää puolituntisen monologin ja naurattaa yleisöä kuvailemalla, kuinka Saksan tuotantotukijärjestelmään ja Kosslickin lähipiiriin kuuluvat elokuvantekijät ajavat verorahoilla ostetuilla Ferrareilla ja festivaalipomo lentää ykkösluokassa Hollywoodiin, vaikka neuvottelut voisi käydä Skypelläkin. Kuulijoita huvittaa, vaikka harva tuskin on täysin samaa mieltä kukkoilijan kanssa.

Parhaimmillaan stand upia muistuttanut vuodatus tuo esiin Bollin perusluonteen showmiehenä. Hänet tunnetaan myös valtavasti nettijulkisuutta saaneesta tempauksesta, josta seurasi mustia silmiä: vuonna 2005 moguli kutsui häntä kritisoineita bloggaajia ja arvostelijoita nyrkkeilykehään kanssaan. Viisi otti haasteen vastaan – ja harteikas Boll voitti jokaisen. Sitä hän ei ollut kertonut, että harrasti nyrkkeilyä.

Boll tekee elokuviaan riskirahalla. Tiettyä kateellisuutta tukia saaville saksalaisille tekijöille on aistittavissa, mutta enemmän taitaa harmittaa se, että lyötyä on kerran lyöty.

”Vuosina 1994-2000 en saanut yhtään elokuvaa rahoitettua ja lähdin Saksasta Yhdysvaltoihin. Kosslick oli jo 1980-luvulla torpannut yritykseni saada Saksassa tukia elokuvahankkeilleni. Menestyin, vaikka minun piti olla vararikossa. Kun palasin, olin piikki Kosslickin lihassa.”

Miksei Boll vain anna piupaut Berlinalelle?

”Se on tärkeä paikka mainostaa elokuvaa. Promootio on tällaiselle elokuvalle elintärkeää.”

Aiheesta lisää
Kiistellyn Auschwitz-elokuvan tekijä: ”Näytän, kuinka ihmiset oikeasti kuolivat” (Suomenkuvalehti.fi 1.3.2011)