Yllättävä käänne: Malmin lentotoiminta ei pääty vielä vuodenvaihteessa

Helsingin kaupunki irtisanoi kenttäalueen vuokrasopimuksen syksyllä, mutta irtisanominen on riitautettu. Siksi Traficom ei halua vielä sulkea kenttää.
Kotimaa 20.12.2019 12:45
Malmin lentokenttä Helsingissä 28. lokakuuta 2019.
Malmin lentokenttä Helsingissä 28. lokakuuta 2019. © MARKKU ULANDER / Lehtikuva

Kiistellyn Malmin lentoaseman lentotoiminta jatkuu sittenkin vuodenvaihteen yli. Maan omistava Helsingin kaupunki irtisanoi kenttäalueen vuokrasopimuksen jo syksyllä, mutta irtisanominen on riitautettu.

Tämän vuoksi lentokentän pitoluvan myöntänyt liikenne- ja viestintävirasto Traficom katsoo, ettei kysymystä pitoluvan raukeamisesta voida vielä ratkaista.

Pitolupa jää siis voimaan, ja niin kauan kuin se on voimassa, kentältä voidaan lentää. Tilanne jatkuu tällaisena, kunnes vuokrasopimuksen irtisanominen ratkaistaan oikeuden päätöksellä tai tuomioistuin antaa välipäätöksen, joka sallii sopimuksen irtisanomisen.

Vuokrasopimuskiista voidaan ratkaista myös sopimalla. Malmin lopettamisen riitaisan historian valossa tämä ei vaikuta järin todennäköiseltä vaihtoehdolta.

Vuokrasopimus on tehty Malmia niin sanottuna korpikenttänä operoivan Malmin Lentokenttäyhdistyksen kanssa. Sen on toistaiseksi riitauttanut toinen taho, lentokentän jatkon puolesta pitkällistä ja sitkeää viivytystaistelua käyvä Malmin lentokentän ystävät -yhdistys.

Myös lentokenttäyhdistys aikoo Traficomille toimittamansa tiedon ja hallituksensa yksimielisen päätöksen mukaan riitauttaa vuokrasopimuksensa irtisanomisen. Tällainen haastehakemus aiotaan jättää Helsingin käräjäoikeudelle maanantaina 23. joulukuuta.

 

Traficomin ylitarkastaja Heikki Silpola lähetti perjantaina asianosaisille viestin: ”Koska lentopaikan pitoluvan raukeamisen peruste eli vuokrasopimuksen päättyminen on riitautettu ja asia on käsiteltävänä tuomioistuimessa, Traficom katsoo, että kysymystä lentopaikan pitoluvan raukeamisesta ei voida vielä ratkaista”, Silpola kirjoittaa.

Malmi on Suomen lento-operaatioilla mitattuna toiseksi vilkkain lentokenttä. Sieltä on toiminut aiemmin satakunta pikkukonetta, joista jäljellä on Lentokenttäyhdistyksen puheenjohtajan Niko Lambergin mukaan 55.

Eduskunta on hyväksynyt lausuman, jonka mukaan valtioneuvoston on etsittävä Malmia korvaava kenttä hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä. Alkuperäisen, vuonna 2014 tehdyn valtioneuvoston päätöksen mukaan korvaava kenttä oli edellytys Malmin lopettamiselle.

Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt ratkaisuksi noin sadan kilometrin säteellä olevien  kuuden korpikentän kohentamista ja antanut tähän tarkoitukseen määrärahojakin. Eduskunnalle tämä ratkaisu ei kuitenkaan ole kelvannut. Korvaavan kentän ongelma on yhä ratkaisematta.

Kaupunki vuokrasi kenttäalueen lentokenttäyhdistykselle kolmeksi vuodeksi. Kaupunkiympäristölautakunta päätti irtisanoa sopimuksen vuodenvaihteessa. Kaupunki halusi kenttäalueen kokonaan käyttönsä ensi askeleena kohti Malmin kehittämistä 25 000 ihmisen asuinalueeksi.

Talojen rakentaminen alkaa aikaisintaan 2022 ja lentokenttäyhdistys toivoi voivansa jatkaa mahdollisimman pitkään.

Kaupunki päätti kuitenkin toisin ja suunnitteli alueelle vapaa-ajan toimintoja kuten luistinrataa ja hiihtolatuja jo tänä talvena. Malmi-projektia kaupungilla johtava Kimmo Kuisma ei perjantaiaamuna 20. joulukuuta ollut tavoitettavissa kommenttia varten.