Uusi tutkimus: Lentoliikenteen ilmastosynnit selvästi arvioituja pienemmät

SK:n toimitus
Kotimaa 22.3.2010 16:00

Uusien polttoaineiden uskotaan poistavan hiilidioksidipäästöt kokonaan 2050 mennessä.

Tiivistymisvana Lentokoneiden ”pakokaasuja” taivaalla. Kuva Kimmo Mäntylä / Lehtikuva.

Kaupallisen lentoliikenteen osuus ilmaston lämpenemisessä on vain noin yksi prosentti eikä 2-3 prosenttia, kuten tähän saakka on uskottu.

Tähän lentoyhtiöitä riemastuttavaan tulokseen on päädytty yhdysvaltalaisissa tutkimuksissa, joiden mukaan suihkumoottorien pakokaasuissa olevat typen oksidit, rikkiyhdisteet ja vesihöyry vähentävät tärkeimmän kasvihuonekaasun eli hiilidioksidin lämmittävää vaikutusta paljon enemmän kuin tähän saakka on uskottu.

Näin kertoi Aalto-yliopiston Teknillisen korkeakoulun lentotekniikan emeritusprofessori Seppo Laine Finnairin tuoreessa yhteiskuntavastuuraportissa ja sitä esitelleessä tiedotustilaisuudessa.

Tulos sai lentoyhtiön ympäristöjohtajan Kati Ihamäen hykertelemään. Hänen toimialansa synnyttää 12 prosenttia maailman kokonaistuotannosta ja lähes yhtä suuren osan maailman työpaikoista. Vaivaisen yhden prosentin päästöt eivät tässä vertailussa voi tuntua pahoilta.

Monet muut pyörittävät epäilevästi päätään. Laineen siteeraama tutkimus saattaa olla oikeakin. Ainakin se on jälleen yksi osoitus siitä, kuinka ristiriitaista tietoa ilmastonmuutoksen perusteista yhä on liikkeellä.

Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat yksiselitteinen asia. Kun suihkumoottori polttaa kilon lentopetroolia, syntyy 3,16 kiloa hiilidioksidia. Määrä ja vaikutuskin on sama, tupruaa kasvihuonekaasuista pahinta sitten auton pakoputkesta muutaman kymmenen sentin korkeudella tai matkustajakoneen suihkumoottorista kymmenen kilometrin korkeudessa. Hiilidioksidi elää pitkään ja eri korkeuksilla tuprutetut molekyylit ehtivät elinaikanaan sekoittua moneen kertaan.

Muiden kaasujen vaikutus yllätti

Lentokoneen muiden pakokaasujen roolia on tunnettu huonosti. Niinpä hiilidioksidin vaikutus on muun muassa monien  lentoyhtiöiden päästölaskureissa kerrottu ensin kolmella ja vuoden 2005 jälkeen 1,89:llä lopullisen, ilmastoa lämmittävän vaikutuksen laskemiseksi. Laineen mukaan oikea kerroin on kuitenkin vain 0,48 eli lentoliiikenteen syntisäkki on selvästi aiemmin arvioitua kevyempi.

Silti ala ja sen suurin suomalaisyhtiö pyrkivät Ihamäenkin todistuksen mukaan vilpittömästi vähentämään päästöjään. Finnair kannattaa päästökauppaa, kunhan se ulottuu muuallekin kuin EU:n alueelle, mistä ei vielä ole mitään varmuutta.

Yhtiö perustelee isoja lentokonehankintojaan hyvin pontevasti ympäristösyillä ja sanoo lähinnä uuden kaluston vähentävän päästöjä yli 40 prosenttia vuosina 1999-2017.

Suurimmat hyödyt toi kaukoliikenteen vanhojen MD-11-koneiden vaihtaminen Airbus A330/340-sarjan koneisiin. Vuonna 2014 häämöttävä uusi jätti-investointi, uusien A330/340-koneiden vaihtaminen yhteentoista A350-koneeseen, ei enää tuo läheskään yhtä merkittäviä päästövahennyksiä.

Kauempana tulevaisuudessa tavoitteena on niin sanotusti hiilineutraali lentoliikenne, joka ei siis aiheuta lainkaan hiilidioksidipäästöjä. Avainsana on vaihtoehtoiset biopolttoaineet, joita Finnairkin aikoo kokeilla jo ensi vuonna. Yhtiön lentokaluston hovihankkijan Airbusin emoyhtiö EADS ilmoitti maanantaina, että se aikoo panostaa levästä tehtäviin polttoaineisiin.

Teksti Jyri Raivio

Keskustelu

Kaikille hiilidioksidia tuottavien laitteiden kuljettajille pitäisi antaa palkinto.
Hiilidioksidi lisää biosfäärin hyvinvointia, eikä ole mikään saaste tai päästö.
Vastoin yleistä uskomusta, lämpenemisen kanssa hiilidioksidilla ei ole juurikaan tekemistä.

Kerropa tuo oikeille tiedemiehille vaihteen vuoksi. Disinformaation viljely ei ole erityisen rakentavaa toimintaa. Eikä hiilidioksidi ole ainoa kasvihuonekaasu jota ilmaan päästellään.

”Ainakin se on jälleen yksi osoitus siitä, kuinka ristiriitaista tietoa ilmastonmuutoksen perusteista yhä on liikkeellä.”

You ain’t see nothing yet! Edes muutoksen suuntaa ei vielä ole ymmärretty. Nyt (maaliskuun lopussa!) koettava talvi on pelkkää alkusoittoa tulossa olevalle muutokselle. Nyt käynnissä oleva aurinkominimi mitä ilmeisimmin alittaa ns. Daltonin minimin ajat, joka sekin sai aikaan huomattavan ilmaston kylmenemisen.

Se on aivan ihmeellinen moottori tuo suihkumoottori – sekun tuottaa materiaa tyhjästä 1 kg polttoainetta 3,16 kg hiidioksidia.
Kuvaa hyvin toimittajan asiantuntemusta sekä uskonnollisvaikutteista maailmanparannusvimmaa.

Olet itse tainnut lintsata koulun kemiantunneilta. Tuo painon lisäys tulee ilman hapesta.

C + 2 O –> 2 CO2

Hapen moolimassa on likimain 16, hiilen likimain 12 .

Siten (2×16 + 12)/12=3,6.

Syy miksi em. laskutoimituksessa saadaan suurempi luku, johtuu siitä ettei polttoaine tosielämässä muutu kokonaan pelkäksi hiilidioksidiksi.

Niin, kemia on vaikeaa kuten tuo Geniuksen (hih!) kommentti paljastaa.

Monet näistä hiilijalanjälkilaskelmista eivät ole ihan näin suoraviivaisia kuin tämä pelkästään lentokoneen moottorin poltaman polttoaineen tuottaman hiilidioksidimäärän laskeminen. Paljonkohan me lentomatkustajat aiheutamme CO2-päästöjä matkalla lentokentälle ja sieltä pois sekä vielä siellä määränpäässä touhutessamme?

Ja kannattaako ruutia tuhlata jokaisen tekemisen tai liikahtamisen CO2-päästön laskemiseen? Eikö riittäisi, että me itse kukin yritämme kaikissa tilanteissa hoitaa asiat mahdollisimman pienillä päästöillä.? Tervettä järkeä ja harkintaa käyttäen. Usein sillä tavalla toimien myös säästyy rahaa ja kaupan päälle välttyy viherhörhöstalinisti-syytöksiltä, joita nämä ”asiantuntijat” niin kovin mielellään päästöjensä ohella tuottavat.

Hah…. Viherpiiperö-hattivatithan ovat pitäneet lentämistä suunnilleen saatanasta seuraavana vaikka esmes. VTT:n lipasto on osoittanut muuta vaikkapa Helsinki-Tukholma tai Helsinki-Tallinna matkoilla – muista puhumattakaan. Lentäminen on viherpiiperöpropagandasta huolimatta ollut aina VTT:n mukaan yllättävän energiatehokasta.

Voisiko sittenkin olla niin että tämä virhepiiperö-hattivatti-ryhmittymä tykkää kritisoida kaikkea sellaista mihin heillä itsellänsä ei ole varaa ja matkustavat sitten mielenosoitukseensa keskieurooppaan bussi-laiva yhdistelmällä vaikka mikään ei enempää co2 päästöjä tuotakkaan?

Pohjimmiltaanhan mikään ei ole turhempaa kuin matkustajalaivaliikenne. Mennään metallituubiin satamassa, vedetään pää täyteen ja tullaan seuraavana aamuna krapulaisena lähtökaupunkiin.