Finnairin supistukset uhkaavat kokonaisen ammattikunnan tulevaisuutta Suomessa

Talous 11.4.2012 08:01
Finnair ulkoistaa koneiden korjauksesta ja huollosta vastaavan yksikkönsä. Kuva Vesa Moilanen / Lehtikuva.

Finnair ilmoitti tekniikan henkilöstölleen keskiviikkoaamuna uusista yt-neuvotteluista, joiden takana on moottori- ja laitekorjaustoiminnan ulkoistaminen. Näissä töissä yhtiöllä on noin 350 työntekijää.

Vähennystarve koskee 280:tä työntekijää. He menettävät työnsä, koska yhtiö ulkoistaa loputkin moottori- ja laitehuolloistaan sveitsiläiselle SR Technicsille. Iso osa näistä toiminnoista on teetetty muualla jo aikaisemmin.

Yt-prosessi kestää kuutisen viikkoa. Jos arvioitu 280:n hengen vähennystarve toteutuu, Finnairin tekniikan työntekijämäärä supistuu rapiaan yhdeksään sataan. Ainakin yhtiön tiedotteen mukaan heistä vain noin 550:llä on tiedossa varma työpaikka, koska lentojen välillä tehtävät linjahuollot ovat jatkossakin olennainen osa Finnairin omaa toimintaa.

Ennen suuren säästökuurin aloittamista tekniikassa työskenteli lähes kaksi tuhatta finnairilaista. Vuonna 2009 he tekivät työnantajansa kanssa vakautussopimuksen, jolla Finnair säästi noin 14 miljoonaa euroa. Raju työvoiman vähentäminen alkoi heti sopimukseen liittyneen irtisanomissuojan päättymisen jälkeen.

Raskaat huollot ja osa muustakin tekniikan toiminnasta siirrettiin ulkomaille. Vuosi sitten tekniikassa oli vielä 1 650 työntekijää, nyt siis noin 1 200.

Finnairin supistukset uhkaavat kokonaisen ammattikunnan tulevaisuutta Suomessa. Vielä joitakin vuosia sitten pelättiin lentokonemekaanikkojen pulaa ja koulutusta ryhdyttiin antamaan kuudessa ammattikoulussa eri puolilla Suomea. Nyt alan ylivoimaisesti suurin työnantaja osoittaa sadoittain ammattilaisia kilometritehtaalle. Uusien mekaanikkojen työllistymismahdollisuudet Suomessa ovat huonot.

Moottori- ja laitekorjausten keskittäminen alan erikoisyrityksiin ei sinänsä ole maailmalla harvinaista. Niin on tehnyt jo noin 80 prosenttia lentoyhtiöistä. Finnairin uudella kumppanilla SR Technicsillä on noin 500 lentoyhtiöasiakasta eri puolilta maailmaa.

Finnairin työntekijät haluaisivat kuitenkin nähdä laskelmat tekniikan tappiollisuudesta. Niitä heille ei ole näytetty. Tekniikan ammattiosastojen edustajat olisivat mielellään kertoneet näkemyksiään myös yhtiön uudelle hätätilahallitukselle, jonka tuntemus tältä toimialalta on aika ohut. Finnairin johto torppasi kuitenkin tämän idean.

Tekniikan uusimmat supistukset liittyvät Finnairin 140 miljoonan euron säästösuunnitelmaan. Sen puitteissa on myös leikattu yhdeksän koneen verran kapasiteettia ja luovuttu matkatavaroiden käsittelystä ja catering-toiminnasta. Yhtiö arvioi nyt tehtävän ulkoistuksen SR Technicsille tuovan ”merkittäviä kustannussäästöjä” mutta ei kerro niiden suuruutta.

Lue myös