RAY:n pelien tuotosta kolmannes tulee ongelmapelaajilta

RAY puolustaa mainoksiaan – Poliisihallitus on huomauttanut niistä useasti.
Kotimaa 16.5.2014 18:00
Mikko Niemelä
Pelaaja RAY:n pelipaikassa Helsingissä toukokuussa 2011. © Martti Kainulainen / Lehtikuva

Raha-automaattiyhdistys on kasvattanut miljoonilla euroilla mainosbudjettiaan kolmen viime vuoden aikana. Samaan aikaan, kun RAY on lisännyt näkyvyyttään, on se saanut huomautuksia arpajaislain rikkomuksista.

Suomen Kuvalehti kertoi, että muutaman viime vuoden aikana RAY:n mainontaa valvova Poliisihallitus on huomautellut useita kertoja peliyhtiötä arpajaislain noudattamisesta.

RAY on mainostanut pelejä muun muassa luomalla mielikuvia ”kolikkopeleistä” (esimerkiksi Kulta-Jaska ja Tuplapotti), jotka luokitellaan punaisiksi peleiksi, eikä niitä saa mainostaa. Peleistä saa antaa vain informatiivisia tietoja.

RAY on vaitonainen markkinointiin liittyvistä epäselvyyksistä. RAY:n johto vastasi SK:n esittämiin kysymyksiin sähköpostitse. Vastauksessa ei ole yksilöity vastaajaa tai vastaajia.

”RAY on tulkinnut punaisiin peleihin liittyvän markkinointiviestinnän toteutukset selkeästi sallittuna”, RAY:n vastauksessa todetaan.

Poliisihallitus on ollut kuitenkin RAY:n kanssa eri mieltä. Poliisihallituksen asiakirjoista käy ilmi, että toiminta on ollut välillä niin kyseenalaista, että RAY:ta on pitänyt uhata uhkasakolla.

RAY:sta viestitetään, että he aikovat jatkossakin mainostaa ja markkinoida pelejään miljoonilla euroilla.

RAY:n mainosbudjetti on kasvanut muutamassa vuodessa reilusta kuudesta miljoonasta 9,5 miljoonaan euroon vuodessa.

”Jotta kysyntä voidaan verkossa ohjata lailliseen pelaamiseen, tarvitaan jonkin verran näkyvyyttä. Viime vuosina summa (9,5 milj.) on ollut sopiva, kun otetaan huomioon markkinatilanne”, RAY perustelee.

 

Pelien mainostaminen koskettaa useita ongelmapelaajia ja heidän läheisiään.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kyselyaineiston mukaan rahapeliongelma koskettaa noin 800000 ihmistä. Ongelmapelaajia ei ole niin paljoa, mutta ongelmat heijastuvat usein myös läheisiin, jotka ovat THL:n tutkimuksessa mukana.

THL:n aineisto on koottu vuosien 2011 ja 2012 vaihteessa ja siihen vastasi lähes 4500 suomalaista.

Vähemmälle huomiolle on kuitenkin jäänyt se, mikä vaikutus aktiivisella tai jopa aggressiivisella mainostamisella on ongelmapelaamiseen. Se tiedetään, että jonkinlaista vaikutusta ilmenee.

Ongelmapelaajat (muutama prosentti kaikista pelaajista) tuovat RAY:n tuotoista noin kolmanneksen. Viime vuonna RAY:n tuotto oli lähes 800 miljoonaa euroa.

SK:n haastattelema entinen ongelmapelaaja Hanna kertoi, että mainonta koetaan peliongelmaisten keskuudessa ahdistavana, eikä sitä pääse karkuun. Useat entiset ongelmapelaajat retkahtavatkin uudestaan pelien vietäväksi.