0,7 prosenttia – näin paljon enemmän kuluu E10-bensaa

Kotimaa 6.6.2011 09:53

VTT selvitti, kuinka paljon enemmän 95E10-bensiiniä todella kuluu tuttuun 98E5:een verrattuna. Laboratorio-oloissa kulutusero paljastui jälleen varsin mitättömäksi.

Tutkimusteknikko Tommi Hangasmaa mittaa E10-bensiinin kulutusta
mittaamalla pakokaasuja VTT:n laboratoriossa Espoossa 6. kesäkuuta 2011. Kuva Sari Gustafsson / Lehtikuva.

Sekä julkisuudessa että kansan keskuudessa on väitetty, että 95E10-bensiiniä kuluu paljon enemmän kuin aiemmin myynnissä ollutta 95:sta tai nykyistä 98E5-laatua.

E10:n tultua myyntiin tammikuussa monet autoilijat jättivät E10:n käytön kulutuksen lisääntymisen tai auton hajoamisen pelossa. Sittemmin E10-bensiinin osuus myynnistä on kasvanut verrattuna 98-oktaaniseen bensiiniin Neste Oilin huoltamoilla.

”Tällä hetkellä vähän alle puolet myydystä bensiinistä on 95E10:iä”,
sanoo Neste Oilin liikennepalvelujohtaja Arvo Ruotsalainen.

Tammikuussa tankatusta bensasta 98E5:sta oli noin neljännes. Sitä aiemmin, vanhan ysivitosen ollessa markkinoilla ysikasia taas tankattiin vain kuuden-seitsemän prosentin verran.

Nyt 98E5:tä tankataan enemmän kuin Neste Oililla osattiin odottaa – Suomen autokannasta kun vain vajaat 30 prosenttia vaatii tankkiinsa ysikasia.

Ruotsalaisen mukaan uuden ysivitosen myynti on kuitenkin viimeisen kuukauden aikana parantunut hieman. Hän veikkaa syyksi lisääntynyttä käyttökokemusta.

”Voi myös olla, että esimerkiksi autoalan lehtien tekemät tutkimukset ovat tasoittaneet voimakkaimpia ennakkoluuloja.”

VTT:n tutkimuksen mukaan 95E10-bensiiniä kului tutkituissa autoissa keskimäärin 10,30 litraa/100 km ja vastaavasti 98E5-bensiiniä 10,23 litraa/100 km.

E10-bensiiniä kului siis 0,07 litraa enemmän sadan kilometrin matkalla verrattuna 98E5:een.

Bensiinilaadusta johtuva lisäkulutus on 0,7 prosenttia, kun tankissa on E10:iä 98E5:en sijaan.

”Halusimme tämän tutkimuksen avulla tuoda esiin oikean tavan verrata polttoainekulutuksia. Kulutuksen tarkka mittaus ei ole ihan yksinkertaista, koska kulutukseen vaikuttavat muutkin asiat kuin polttoaine. Laboratorio-olosuhteissa voimme eliminoida muut tekijät”, toteaa VTT:n erikoistutkija Juhani Laurikko.

Miksi labrassa?

Tekniikan Maailma tutki nykyisten bensiinilaatujen kulutuseroja jo maaliskuussa. Lehden tekemässä laboratoriotutkimuksessa E10-bensaa kului noin kolme prosenttia enemmän kuin 98E5:ttä. TM:n ja VTT:n tavat tutkia tosin poikkesivat toisistaan jonkin verran.

TM tutki kulutuseroja Saabin kaksilitraisella turboahdetulla moottorilla. Mittaukset toteutettiin kolmella eri kuormituksella sekä pyörintänopeudella.

VTT taas käytti kuutta eri-ikäistä henkilöautoa, joilla ajettiin kaksi koetta kummallakin polttoaineella peräkkäisinä päivinä. Koeajoissa käytettiin ajo-ohjelmaa FTP75, jossa painottuvat voimakkaat kiihdytykset ja korkea keskinopeustaso.

VTT toteutti mittaamisen yksinkertaisimmalla ja varmimmalla menetelmällä eli punnitsemalla kulutettu polttoainemäärä. Näin oli mahdollista laskea polttoaineiden litramääräinen kulutus tuntemalla pelkästään polttoaineen tiheys.
Varsinainen kulutuseron mittaus tapahtui punnitsemalla kulutettu polttoainemäärä.

Mutta miksi testata bensiinejä laboratoriossa? Koska tutkijoiden mukaan normaaleissa ajo-olosuhteissa ei ole mahdollista tehdä luotettavaa vertailua laatujen välillä. Sekä ympäristötekijät, ajotapa että auton järjestelmän toiminta vaikuttavat jatkuvasti kulutukseen. Vertailevassa tutkimuksessa luotettava tulos syntyy eliminoimalla nämä tekijät.

Tilaa SK:n uutiskirje

Ajankohtaisimmat ja puhuttelevimmat digisisällöt vastajauhettuna suoraan sähköpostiisi.