Venäjä haluaa valvoa eteläisen Ukrainan ilmatilaa – syyttää EU:ta lentoturvallisuuden vaarantamisesta

Rahanhimo, politiikka ja erilaiset riskiarvioinnit ovat synnyttäneet harvinaisen ja vaarallisen ongelman.

EASA
Teksti
Jyri Raivio

Vain vähän yli kaksi vuotta on siitä, kun Itä-Ukrainan kapinallisalueilta laukaistu Buk-ilmatorjuntaohjus tuhosi malesialaisen matkustajakoneen 17. heinäkuuta 2014. Lentovuoro MH17:n joukkomurhassa sai surmansa 298 ihmistä.

Yksi syy MH17:n tuhoon oli se, että Ukraina ei sulkenut ilmatilaansa kokonaan, vaikka maan itäosissa riehui sota ja useita sotilaskoneita oli tuhottu ohjuksilla aiemmin samana kesänä. Heti MH17-tragedian jälkeen Ukrainan oli kuitenkin pakko kieltää kaikki siviililennot maan etelä- ja itäosissa Simferopolin ja Dnipropetrovskin lentotiedotus- eli FIR-alueilla (Flight Information Region).

Nyt Ukraina haluaa kuitenkin houkutella ylilentoja takaisin ilmatilaansa. Syy on taloudellinen. Ukrainan maantieteellinen sijainti tekee siitä halutun ylilentokohteen lentoyhtiöiden etsiessä mahdollisimman suoria reittejä.

MH17:n tutkintaraportin mukaan Ukraina keräsi ylilentomaksuja vuonna 2013 kaikkiaan 199 miljoonaa euroa. Tämä tulovirta on ehtynyt tyystin.

Itä-Ukrainan kapinallisalueille eli Dnipropetrovskin FIRiin siviilikoneita ei sentään tohdita houkutella.