Venäjä haluaa valvoa eteläisen Ukrainan ilmatilaa – syyttää EU:ta lentoturvallisuuden vaarantamisesta

Rahanhimo, politiikka ja erilaiset riskiarvioinnit ovat synnyttäneet harvinaisen ja vaarallisen ongelman.

EASA
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Vain vähän yli kaksi vuotta on siitä, kun Itä-Ukrainan kapinallisalueilta laukaistu Buk-ilmatorjuntaohjus tuhosi malesialaisen matkustajakoneen 17. heinäkuuta 2014. Lentovuoro MH17:n joukkomurhassa sai surmansa 298 ihmistä.

Yksi syy MH17:n tuhoon oli se, että Ukraina ei sulkenut ilmatilaansa kokonaan, vaikka maan itäosissa riehui sota ja useita sotilaskoneita oli tuhottu ohjuksilla aiemmin samana kesänä. Heti MH17-tragedian jälkeen Ukrainan oli kuitenkin pakko kieltää kaikki siviililennot maan etelä- ja itäosissa Simferopolin ja Dnipropetrovskin lentotiedotus- eli FIR-alueilla (Flight Information Region).

Nyt Ukraina haluaa kuitenkin houkutella ylilentoja takaisin ilmatilaansa. Syy on taloudellinen. Ukrainan maantieteellinen sijainti tekee siitä halutun ylilentokohteen lentoyhtiöiden etsiessä mahdollisimman suoria reittejä.

MH17:n tutkintaraportin mukaan Ukraina keräsi ylilentomaksuja vuonna 2013 kaikkiaan 199 miljoonaa euroa. Tämä tulovirta on ehtynyt tyystin.

Itä-Ukrainan kapinallisalueille eli Dnipropetrovskin FIRiin siviilikoneita ei sentään tohdita houkutella.