Tuhoisa itsemurhalento ei tuo uusia määräyksiä – lääkäri voi vaieta lentäjän ongelmista jatkossakin

Uutisanalyysi: EU:n ilmailuviranomainen välttää katastrofisääntelyä ja luottaa pehmeämpiin keinoihin.

EASA
Teksti
Jyri Raivio

Jos ei nyt kuitenkaan hötkyiltäis!

Tämä näyttää olleen motto, kun Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA valmisteli viimekeväisen, Germanwings-lentoyhtiön tragedian edellyttämiä toimenpiteitä. 150 ihmistä sai surmansa, kun 27-vuotias lentoperämies Andreas Lubitz ohjasi Airbus A320-koneen tahallaan päin vuoren seinämää Ranskan Merialpeilla 24. maaliskuuta 2015.

Lubitz kärsi vakavista mielenterveyden häiriöistä. Ne olivat hänen saksalaisen työnantajansa, Germanwingsin emoyhtiön Lufthansan tiedossa. Silti hän pääsi lentämään, tekemään itsemurhan ja aiheuttamaan 149 muun ihmisen kuoleman koneen kapteenin mentyä käymään vessassa.

Germanwingsin lennon 9525 tuho oli valtava järkytys. Se synnytti kovan poliittisenkin paineen tehdä jotakin, semminkin kun vastaavanlaisia, lentäjän itsemurhasta johtuneita turmia on sattunut muutamia kertoja aikaisemminkin.

EU:n komissio patisti EASA:n nimittämään pika pikaa asiantuntijatyöryhmän pohtimaan, kuinka tämäntyyppisiä turmia voitaisiin estää. Saksassa koottiin toinen työryhmä pohtimaan samaa asiaa.