Sosiaalisen median iloilla on hintansa - yritykset haluavat käyttäjäprofiilisi

Kuva Sean Kilpatrick / AP / The Canadian Press / Lehtikuva.
Internetin sosiaaliset verkostot kuten Facebook ja MySpace vuotavat kuin saavi jäsentensä yksityisiä tietoja. Saksalaisten kuluttajajärjestöjen tuotetestauslaitos Stiftung Warentest on moittinut niitä tietosuojan laiminlyömisestä.
Sosiaaliset mediat eivät ole ottaneet vakavasti tietosuojavaltuutettujen vetoomuksia, vaan suojaus on jätetty kokonaan käyttäjien omatoimisuuden varaan. Päinvastoin ne haluaisivat itsekin päästä tehokkaammin hyödyntämään jäsentensä henkilökohtaisia tietoja ja käymään niistä kauppaa muiden yritysten kanssa.
Kaupallisia tahoja kiinnostavat verkoston jäsenten käyttäjäprofiilit, jotka sisältävät tietoja ihmisten harrastuksista, matkoista, mieltymyksistä ja ystäväpiiristä.
Yksityiset henkilötiedot ovat yrityksille arvokasta pääomaa, sillä yhä useammat nuoret hoitavat ystävyys- ja ihmissuhteitaan pääasiassa netin kautta.
Amerikkalaiset sosiaalisen median yritykset ovat jo juridisilta lähtökohdiltaan sukset ristissä eurooppalaisen lainsäädännön kanssa, todetaan Stiftung Warentestin arviossa. Erimielisyyttä syntyy heti kättelyssä, kun käyttäjältä vaaditaan jo ilmoittautumisen yhteydessä yhteisymmärrystä siitä, että yritys saa sivustojen “IP-sisällön” käyttöönsä maailmanlaajuisesti.
Yhdysvalloissa yritykset voivat hankkia tekijänoikeudet itselleen, kun taas Euroopassa tekijänoikeus on luovuttamaton ja sisältöjen käyttöoikeuksista on sovittava joka kerta erikseen. Ongelmana on se, että eurooppalaiset tiedostavat yhä heikommin omat oikeutensa ja nielevat purematta rapakon takaisia täkyjä.
Lainsäädännöstä huolimatta eurooppalaiset ovat yhä valmiimpia luopumaan oikeuksistaan internetissä. Ei siis ihme, että Facebookin perustaja Mark Zuckerberg rohkeni väittää taannoisessa haastattelussaan, että tietosuojasta kiinni pitäminen ei ole enää ajanmukainen periaate.
Mielipidetutkimukset tukevat Zuckermanin näkemystä. Etenkin nuorilla mutta myös vanhemmilla surffaajilla on usein varsin huoleton ja sinisilmäinen asenne tietosuojaansa.
Vaikka tietosuoja-asiantuntijat varoittavat henkilötietojen väärinkäytöstä, nuorempaa sukupolvea uhka ei näytä juurikaan heilauttavan. He pitävät tietojen luovuttamista luonnollisena hintana siitä, että voivat osallistua täysin rinnoin nettiin ja saada kaikki sen palvelut heti ulottuvilleen.