Päivän kuvat: Tulviva Turun moottoritie ja konkurssiin hakeutunut Saab
Kuva Vesa Moilanen / Lehtikuva.
Runsaat vesisateet ovat haitanneet liikennettä maanantaina Uudellamaalla. Muun muassa Espoonjoki on paikoin tulvinut Turun moottoritielle ennen Kehä III:n liittymää Turkuun päin ajettaessa. Toinen ajokaistoista jouduttiin sulkemaan liikenteeltä.
Iligan City vaurioitui pahoin Washi-taifuunin iskettyä alueelle viikonloppuna. Kuva Ted Aljibe / AFP / Lehtikuva.
Vesi on vallannut maata myös Filippiineillä. On kulunut kaksi päivää siitä, kun Washi-taifuuni iski Mindanaon saarelle. Noin 700 ihmisen on arvioitu kuolleen. Yli 800 on lisäksi kateissa.
Filippiiniläisviranomaisten käsky sijoittaa kuolleet mahdollisimman pian joukkohautoihin on herättänyt kansalaisissa närää. Tarkoituksena on estää erilaisten kulkutautien leviäminen. Pikaista joukkohautaamista perusteltiin myös sillä, ettei pahoin vaurioituneita ruumiita enää kyetä tunnistamaan.
Cagayan de Oron kaupunki 18. joulukuuta.Kuva Ted Aljibe / AFP / Lehtikuva.
Esimerkiksi taifuunin kourissa pahoin vaurioituneessa Iliganin kaupungissa menehtyneitä onkin jo alettu saattaa haudan lepoon – tosin yksittäin.
Sen sijaan Cagayan de Orossa viranomaiset suunnittelevat siirtävänsä ainakin osan ruumiista kuorma-autojen kylmätiloihin, jotta menehtyneitä voitaisiin myöhemmin tunnistaa.
Erilaiset avustusjärjestöt ovat maanantaina toimittaneet tuhoalueille ruumispusseja, ruokaa, vettä ja lääkkeitä. Pulaa on sekä tilasta että ruumisarkuista.
Talousongelmissa viruvan Saabin pitkä historia on esillä Trollhättanin Saab-museossa. Kuva Taneli Männikkö / Lehtikuva.
Autonvalmistaja Saab on hakeutunut konkurssiin maanantaiaamuna Ruotsissa. Ratkaisua edelsi pitkä ja epätoivoinen taistelu toiminnan rahoittamiseksi.
Rahan puutteen vuoksi Saab on muun muassa joutunut jättämään palkkoja maksamatta. Myös alihankkijoiden palkkioiden kanssa on ollut ongelmia. Tuotanto pysähtyi tänä vuonna ensin maaliskuussa, jatkui hetken aikaa ja pysähtyi jälleen huonon taloustilanteen vuoksi.
Saab pyrki viimeiseen asti pelastautumaan rahapulastaan. Tuorein yritys oli saada kiinalainen Youngman-yhtiö rahoittamaan sen toimintaa. Merkin edellinen omistaja, General Motors kuitenkin vesitti suunnitelman vastustamalla eräiden autonvalmistuslisenssien siirtämistä kiinalaisille.
Saab oli alun perin lentokonevalmistaja. Automarkkinoille se päätyi vasta toisen maailmansodan jälkeen. Ensimmäisenä sarjatuotantoon pääsi kaksitahtinen Saab 92 vuonna 1949.
Vuonna 1989 General Motors osti puolet Saabista sekä yhtiön hallintaoikeudet. Vuonna 2000 Saab siirtyi kokonaan GM:n haltuun. Saab Automobilen myynnit nousivat huippuunsa, 133 000 autoon vuonna 2006. Vuonna 2008 myytiin 93 000 Saabia, seuraavana enää 27 000. Talouskriisin aiheuttamissa vaikeuksissa itsekin rypevä GM valmistautui jo tuolloin lakkauttamaan huonosti myyvän automerkin.