Päivän kuva: "Oletko jättämässä islamin, uhkaako perheesi sinua?"

islam
Teksti
Netta Vuorinen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Stop Islamization of America -yhdistys on kustantanut kolmisenkymmentä tämännäköistä mainosta newyorkilaisten bussien kylkeen. Kuva AP / Lehtikuva.

“Oletko jättämässä islamin? Uhkaako perheesi sinua? Onko sinulla kysymyksiä? Täältä saat vastauksia!”

Tällaisia iskulauseita voi nähdä bussien kyljissä New Yorkissa seuraavan kuukauden ajan. Stop Islamization of America -yhdistyksen rahoittamat mainokset viittaavat RefugefromIslam -nettisivuun, joka tarjoaa tietoa ja apua niille, jotka haluavat irtioton uskonnosta. Ketään tuskin yllättää se, että mainokset ovat jakaneet mielipiteitä.

Osa New Yorkin muslimiväestöstä pitää mainoksia hämäyksenä, jonka todellinen tarkoitus on levittää negatiivista asennetta islamia kohtaan. SIA-yhdistyksen johtaja Pamela Geller on toista mieltä. Hänen mukaansa mainokset on suunnattu niille, jotka pelkäävät jättää uskontokuntansa.

“Mainosten ei ole tarkoitus loukata muslimeita. Kyse on uskonnonvapaudesta”, hän sanoo. “Emme käske ketään lähtemään, vaan kysymme, oletko lähdössä.”

Gellerin mukaan mainosten ripustaminen kolmeenkymmeneen bussiin maksoi noin 8000 dollaria. New Yorkin liikennevirasto hyväksyi mainosjulisteet ennen niiden kiinnittämistä. Viranomaisten mukaan niiden sisältö ei ole ristiriidassa bussifirman sääntöjen kanssa.

Viime kuussa Miami-Dade Transit -yhtiö poisti samankaltaisen mainoksen kymmenestä bussistaan muslimien loukkaamisen pelossa. Yhtiö kuitenkin kiinnitti mainokset busseihin uudelleen arvioituaan ne asianajajan kanssa.

Vuosi sitten Suomessa keskusteltiin Suomen humanisti- ja Vapaa-ajattelijain liittojen “Jumalaa tuskin on olemassa. Lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä” -mainoskampanjasta helsinkiläisten bussien ja raitiovaunujen kyljissä. Tuolloin uutisoitiin kiivaasta nettikeskustelusta, yleisestä närkästyksestä sekä siitä, repikö joku sloganeita irti bussin kyljestä vaiko ei. Niin kutsuttu kohu kuitenkin vaimeni melko pian.

Mutta kuten yleensä, Amerikassa kaikki on suurempaa – myös riskit ja reaktiot. Kalifornian yliopiston lakitieteen professori Eugene Volokhin mukaan New Yorkin bussimainokset saattavat saada muslimit boikotoimaan julkisia liikennevälineitä. Voi myös olla, että myös muut ihmiset jättävät bussikyydin väliin.

“On aina olemassa mahdollisuus, että ääriryhmät ottavat nämä bussit pommituksen kohteeksi”, Volokh sanoo.

Lähde AP