Päivän kuva: Hansikkaat on riisuttu - vihreän auton metsästys täydessä käynnissä

Autoteollisuus
Teksti
Pekka Anttila
Hondan toimitusjohtaja Takanobu Ito.Kuva Koji Sasahara / AP / Lehtikuva.

Kilpa kohti toimivaa sähköautoa kiihtyy kovaa vauhtia. Tähtäimessä juuri tällä hetkellä on Yhdysvaltain markkinat. Tällä viikolla kaksi suurta autonvalmistajaa tarkensi suunnitelmiaan sähkö- ja hybridiautojen tuomisesta markkinoille.

Japanilaisen Hondan toimitusjohtaja Takanobu Ito kertoi tiistaina lehdistötilaisuudessa Tokiossa, että yhtiö aikoo ryhtyä myymään sähköautoja ja pistorasiasta ladattavia hybridiautoja USA:ssa ja Japanissa jo vuonna 2012.

Honda oli aikanaan yksi ensimmäisistä valmistajista, joka toi markkinoille sähkö- ja polttomoottorilla toimivan hybridiauton. Se jäi kuitenkin tehokkuudeltaan heikommaksi kuin Toyotan Prius-versio.

Japanin toiseksi suurinta valmistajaa Hondaa ehdittiin jo ilkkua automaailman kuhnailijaksi ilman vahvaa hybridiä ja ilman selkeitä suunnitelmia sähköautojen massatuotannosta.

Maanantaina talouslehti Nikkei kertoi, että Honda harkitsee hybridien rakentamista Yhdysvalloissa. Tarkoituksena on esitellä vuoteen 2013 mennessä ainakin viisi uutta hybridimallia.

Honda uskoo uuden hybridiautonsa kulkevan noin 60 kilometriä yhdellä bensalitralla. Tämä tekisi siitä bensapihimmän kuin Toyotan Prius-versio, Nikkei raportoi.

Maailman suurimman autovalmistajan titteliä tavoitteleva Volkswagen kertoi niin ikään suunnitelmistaan hybridi- ja sähköautojen viemisestä Pohjois-Amerikan markkinoille.

Yhtiön toimitusjohtajan Martin Winterkornin mukaan niiden myynti kattaa kolme prosenttia koko konsernin myynnistä vuoteen 2018 mennessä.

Tätä ennen Volkswagen tuo markkinoille hybridiversion Touareg-katumaasturista sekä täysin sähköisen version Golf-menestysmallistaan.

Yhtiö käyttää vuosittain häkellyttävät viisi miljardia euroa autojensa tutkimus- ja kehitystyöhön.

”Tavoitteenamme on olla ensimmäinen sähköautoja massatuotantona valmistava yritys.” Winterkorn kertoi yhtiön suunnitelmista mediatapaamisessa Kaliforniassa maanantaina.

Kilpailun kiristymisestä kertoo myös se, että pistorasiasta ladattavia hybridi-luksusautoja valmistava Fisker Automotive ilmoitti maanantaina ostavansa General Motorsin vanhan, jo suljetun autotehtaan runsaalla 15 miljoonalla eurolla.

Fiskerin tavoitteena on tuoda myyntiin autoja, jotka tarvitsevat kulkeakseen vähän tai ei lainkaan bensiiniä. Sen kilpailijoita ovat GM:n Volt, Nissanin Leaf ja Toyotan pistorasiasta ladattava versio Prius-hybridimallista.

Tanskalaisen automuotoilijan Henrik Fiskerin omistama yritys aikoo käynnistää Fisker Karma-mallin kokoonpanon Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla jo tämän vuoden lopulla. Alustavien arvioiden mukaan luksusauton hinnaksi tulee vajaat 70.000 euroa.