Liki kolmanneksella ranskalaisista on alkoholiongelma – ”sivistyneen alkoholinkäytön mallimaassa” juodaan enemmän kuin Suomessa
Tutkijoiden mukaan alkoholi lisää syöpiä ja on myös lukuisten syöpäkuolemien taustalla.
Ranskaa on Suomessa usein pidetty sivistyneen alkoholinkäytön mallimaana, josta Suomenkin tulisi ottaa esimerkkiä. Ei ehkä kuitenkaan. Ensimmäisen asiaa käsittelevän poikkitieteellisen ranskalaistutkimuksen mukaan maassa kuolee alkoholin käytön seurauksiin 41 000 ihmistä vuodessa ja alkoholi on tupakan jälkeen maan kakkosena kuolinsyytilastoissa.
”Alkoholi on huumausaine, syöpää aiheuttava karsinogeeni ja molekyylimyrkky, jonka käytöstä seuraa joko suoraan tai epäsuorasti ainakin kuusikymmentä eri sairautta”, todetaan Ranskan kansallisen terveys- ja lääketutkimusinstituutin Insermin raportissa.
Tutkijat liittävät alkoholin erityisesti maksakirroosin ja maksasyövän sekä muun muassa rintasyöpien yleisyyteen. Alkoholi lisää merkittävästi myös hengitysteiden ja nielun sekä ruokatorven syöpiä.
Tutkijat kävivät läpi kahden vuoden ajalta kymmeniä tuhansia kuolemansyyraportteja, jotka liittyivät alkoholiin. Mukaan mahtui 16 000 alkoholin aiheuttamaa syöpäkuolemaa, 9 900 alkoholin aiheuttamaa sydän- ja verisuonisairaudesta seurannutta kuolemaa ja 6 800 tapausta, joissa alkoholi oli aiheuttanut kuolemaan johtaneen ruuansulatuselimistön sairauden. Lisäksi mukana oli 5 400 itsemurhaa ja onnettomuutta sekä 3 000 alkoholin aiheuttamiin mielenterveyden ongelmiin liittyvää kuolemaa.
Alkoholin kokonaiskulutus oli Ranskassa vuonna 2016 keskimäärin 13,3 litraa puhdasta alkoholia jokaista yli 15-vuotiasta kohti vuodessa, kertoo Maailman terveysjärjestö WHO:n tilasto. Suomen vastaava luku oli 10,4 litraa.
Viimeisimpien käytettävissä olevien tilastojen mukaan vuonna 2015 ranskalaisista miehistä yksitoista ja naisista neljä prosenttia kuoli alkoholin käytön seurauksiin. Tämä oli Euroopan ennätys. Noin puolet maassa tapahtuvista onnettomuuksista, väkivallanteoista ja itsemurhayrityksistä liittyy alkoholiin.
Tutkimuksen tekijät ampuvat alas vakiintuneita vääriä käsityksiä, joita Ranskassa liitetään alkoholin kulutukseen.
”Ei ole olemassakaan alkoholin käytön turvallista ylärajaa, eikä alkoholin käytöstä voida tieteellisesti osoittaa olevan terveydellistä hyötyä missään tilanteessa”, toteaa yksi raportin 12 kirjoittajasta, psykiatrian tohtori Guillaume Airagnes pariisilaisesta Georges-Pompidou-sairaalasta.
Ranskassa nykyinen alkoholisuositus on korkeintaan kaksi lasia viiniä päivässä ja enintään kymmenen lasia viikossa. Tutkijoiden mukaan 23 prosenttia ranskalaisista kuitenkin käyttää alkoholia vaarallisen paljon enemmän. Heidän lisäkseen seitsemän prosenttia kansasta on riippuvaisia alkoholista. Toisin sanoen noin 30 prosentilla ranskalaisista on tutkimuksen mukaan alkoholiongelma. Kuitenkin vain noin kymmenen prosenttia tästä ryhmästä on tilastoitu alkoholin ongelmakäyttäjiksi.