Libya Gaddafin jälkeen: Šaria-laki ja salainen hautapaikka?

kansannousut
Teksti
Netta Vuorinen
Libyalaiset juhlivat vapautetuksi julistettua maataan sunnuntaina 23. lokakuuta. Kuva Marco Longari / AFP / Lehtikuva.


Muammar Gaddafi, tämän poika Mutassim sekä entinen puolustusministeri Abu Bakr Younis on haudattu islamilaisin menoin salaiseen lepopaikkaan aamunkoitteessa Libyassa. Paikalla oli muutamia sukulaisia ja viranomaisia.

Samaan aikaan Syrtin lähistöllä sijaitseva polttoainevarasto tuhoutui täysin räjähdyksessä, josta seurasi myös kuolonuhreja. Viranomaiset epäilevät tapahtunutta sattumaksi, mutta ovat kuitenkin alkaneet tutkia tapausta.

Myös Gaddafin kuolemaa on vaadittu tutkittavaksi, mihin väliaikaishallinto on kansainvälisen painostuksen myötä suostunutkin.

Diktaattorin viimeiset hetket ovat jääneet epäselväksi runsaasta video- ja kuvamateriaalista huolimatta, ja kenties myös osin sen ansiosta. Julkisuuteen päätyneillä nauhoilla Gaddafia retuutetaan ja pahoinpidellään, myöhemmin raahataan kuolleena kadulla. Epäilykset siitä, että entinen hallitsija tuli kiinniottajiensa teloittamaksi, elävät yhä.

Hautajaiset viivästyivät

Misratalaisen tavaratalon kylmiö kiinnosti kuvaajia vielä silloinkin, kun Gaddafin ruumis oli viety pois. Kuva Philippr Desmazes / AFP / Lehtikuva.

Gaddafin hautaamisesta väännettiin kättä melko pitkään ainakin islamilaisesta näkökulmasta katsottuna. Perinteen mukaan vainaja tulisi haudata vuorokauden sisällä kuolemasta.

Gaddafin kanssa samaan heimoon kuuluvat olisivat halunneet haudata entisen johtajan Syrtiin, jonne myös Gaddafi itse toivoi pääsevänsä viimeiseen lepoon.

Jotkut tahot kannattivat hautapaikaksi Misratassa sijaitsevaa hautausmaata, jossa lepää Gaddafin kannattajia.

Väliaikaishallinto veti kuitenkin pisimmän korren. Viime yönä Gaddafin, Mutassimin ja Abu Bakr Younisin ruumiit vietiin pois Misratassa sijaitsevan tavaratalon kylmähuoneesta, jossa ne olivat näytillä neljä päivää. Koko viikonlopun ajan libyalaiset tungeksivat paikalle nähdäkseen vainajat, poseeratakseen ruumiiden kanssa ja varmistuakseen siitä, että entinen hallitsija todella on kuollut. Useat vierailivat paikalla hengityssuojaimet kasvoillaan välttyäkseen mätänevien ruumiiden löyhkältä.

Aamunkoitteessa Gaddafi oli kuitenkin jo haudattu. Väliaikaishallinto perusteli salaista hautapaikkaa vandalismin pelolla. Toisaalta taustalla vaikutti myös halu estää mahdollisen pyhiinvaelluspaikan syntyminen.

Gaddafin jälkeen Šaria-laki?

Libyan väliaikaishallinnon NTC:n johtaja Mustafa Abdel Jalil poseerasi NTC:n sotilaiden kanssa tiedotustilaisuudessa Bengasissa 24. lokakuuta. Kuva Abdullah Doma / AFP / Lehtikuva.

Libyan väliaikaishallinnon NTC:N johtaja Mustafa Abdel-Jalil piti sunnuntaina puheen, jossa julisti Libyan vihdoin virallisesti vapautetuksi. Kansannousu kesti kahdeksan kuukautta.

Abdel-Jalilin puheessa kuultiin kuitenkin asioita, jotka saivat monet libyalaiset ja kansainvälisen yhteisön edustajat varpailleen.

”Mikä tahansa šariaa rikkova laki on mitätön ja pätemätön. Esimerkiksi avioliittoa ja -eroa koskeva laki on pätemätön ja lakkautetaan”, Abdel-Jalil sanoi.

Libyalainen avioliittolaki ei salli moniavioisuutta, toisin kuin islamilainen laki joidenkin tulkintojen mukaan.

Šaria on osin Koraaniin, osin perimätietoon perustuva oikeusjärjestys, jota on kritisoitu patriarkaalisuudesta. Šariaan kuuluu suuri joukko paitsi hengellistä, myös maallista elämää koskevia säännöksiä. Lain jyrkkyys on pitkälti sidoksissa sen tulkintaan.

Arabimaista muun muassa Saudi-Arabia, Pakistan ja Iran soveltavat šariaa lainsäädännössään varsin laajalti. Monessa muussa valtiossa šariaa noudatetaan vain osittain, esimerkiksi perheoikeuden osalta.

Mustafa Abdel-Jalil viittasi puheessaan šariaan Libyan tulevan lainsäädännön perustana. Jälkeenpäin kummasteltiin, miksei tämä ottanut esille Libyalle nyt erityisen tärkeitä aiheita, kuten turvallisuutta ja koulutusta.

NTC-johtajan käytös on herättänyt ihmetystä poliitikkojen keskuudessa. EU:n ulkosuhteista vastaava Catherine Ashton painotti maanantaina, että mahdollisen šaria-lakiin pohjaavan lainsäädännön tulee kunnioittaa ihmisoikeuksia ja demokraattisia periaatteita.

Libyalaisen keskustaoikeistolaisen PNS-puolueen perustajiin kuuluvan Adelrahman al-Shatrin mukaan on vielä liian aikaista puhua uuden Libyan lainsäädännöstä tai käytännöistä yhtään mitään.

”Näistä asioista tulee keskustella eri poliittisten ryhmien sekä tavallisten libyalaisten kanssa”, al Shatr sanoi.

Gaddafin viimeiseksi piilopaikaksi jääneestä viemäriputkesta on tullut muutamassa päivässä eräänlainen pyhiinvaelluskohde. Diktaattorin hautapaikalle ei tahdota samaa. Kuva Philippe Desmazes / AFP / Lehtikuva.

Mustafa Abdel-Jalil yrittikin maanantaina toppuutella kriitikkoja vakuuttelemalla, että libyalaiset ovat varsin maltillisia muslimeja. Hän totesi myös, ettei Libya aio omaksua minkäänlaisia ääri-ideologioita.

Abdel-Jalil on Libyan entinen oikeusministeri, joka loikkasi NTC:n puolelle kansannousun alkumetreillä. Häntä pidetään hurskaana miehenä, joka vastustaa voimakkaasi ääriliikkeitä ja kannattaa islamin mystistä suuntausta sufilaisuutta. Sufilaisuudessa korostetaan erityisesti henkilökohtaisen jumalasuhteen luomista.

Šaria-kauhistelusta huolimatta islamistit ovat nousussa Libyan poliittisella kentällä. Kestettyään Gaddafin vainoa vuosikymmenien ajan islamistit näkevät vaivaa tullakseen tunnetuiksi suvaitsevaisuudesta sekä demokraattisista arvoista ja politiikasta.

”Libyan uusien lakien ja säädösten tulisi pohjata islamiin”, sanoo islamistijohtaja Sheikh Ali Sallabi uutistoimisto AFP:lle.

Hänen mukaansa vapaus, oikeus, tasa-arvo ja ihmisoikeudet tulisi sisällyttää uuteen perustuslakiin vallan rauhallisen kiertokulun ohella.

Lähteet: Reuters, AP, Al-Jazeera, AFP